کد خبر: ۹۷۶۳۸۴
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۷ 06 July 2021

 

به گزارش تابناک سمنان چندی پیش مقاله‌ای برروی سایت برای شما عزیزان در دسترس قرار گرفت مبنی بر بازگشت دوباره‌ی بازی Cyberpunk 2077 به فروشگاه پلی‌استیشن و این که آیا این کار درست است، اشتباه است، چرا بازگشته و آیا از بازگشت آن راضی هستیم یا خیر. امروز کاری به بازگشت این بازی به فروشگاه نداریم، بلکه می‌خواهیم به سراغ این بحث برویم که اگر قصد خرید بازی را دارید، اکنون پس از آپدیت‌های متوالی و پشت سر هم چه تفاوت‌هایی در این عنوان ایجاد شده است. آیا اکنون Cyberpunk 2077 عنوانی هست که بخواهید پولتان را برای آن خرج کنید یا نه.

 

 

در همین ابتدای کار باید خدمت شما عزیزان عرض کنم که مقاله بر اساس تغییرات نسخه‌ی پلی‌استیشن ۴ نوشته شده و تماما بر اساس تجربه‌های شخصی است. اگر مواردی بودند که در مقاله حضور نداشتند یا برعکس، مواردی بودند که شما هنوز با آنان برخورد نکردید ولی در مقاله حضور دارند، به دلیل همین تفاوت تجربه‌ها است. همچنین قرار نیست که امروز نقد بازی را بنویسیم، پس خبری از تحلیل بخش‌هایی نظیر داستان یا موسیقی بازی نیست! صرفا به مواردی پرداخته شده است که طی آپدیت‌ها در بازی پیشرفت داشته‌اند یا حداقل انتظار داشتیم که پیشرفت کنند.

خب بگذارید از تغییرات گرافیکی بازی شروع کنیم و پس از آن به گیم‌پلی برسیم. اولین و بزرگ‌ترین مشکلی که در ابتدای عرضه‌ی بازی به چشم می‌خورد، نرخ فریم پایین بازی برروی کنسول پلی‌استیشن ۴ بود. این مشکل به حدی حاد بود که تقریبا در مکان‌های شلوغ، در هنگام رانندگی و حتی عبور از مناطقی با افکت‌های گرافیکی زیاد، نرخ فریم بازی افت شدیدی پیدا می‌کرد. مبارزات بازی نیز جای خود را داشتند و این افت فریم به حدی می‌رسید که شبیه به گیر کردن بازی می‌شد.شرکت سازنده به خوبی از این مشکل آگاه بود و رفع آن را در راس امور خود قرار داد، اما آیا مشکل افت فریم شدید در بازی Cyberpunk 2077 برطرف شده است؟ تا حدود زیادی بله!

قصد ندارم تا پایداری نرخ فریم بازی را عناوینی همانند Final Fantasy VII Remake مقایسه کنم. Cyberpunk 2077 برای خودش یک بازی جدا است و قرار است خودش را با خودش مقایسه کنیم. به عنوان کسی که بازی را از همان بیلد ابتدایی تجربه کرده و پس از هر آپدیت به دنبال پیشرفت‌های مختلف یا حتی پسرفت در بازی بوده، باید اعلام کنم که Cyberpunk 2077 پیشرفت بسیار خوبی در حیطه‌ی نرخ فریم داشته است. دقت کنید که عرض کردم پیشرفت خوبی داشته، نه این که مشکل را به کلی حل کرده باشد. یک به یک به بررسی موارد ذکر شده بپردازیم. در مکان‌های شلوغ در بازی که ان پی سی‌های زیادی در حال رفت و آمد هستند، اکنون وضع نرخ فریم بسیار پایدارتر از قبل است و دیگر شاهد آن نیستیم که افت فریم تا حدود ۱۵ ۲۰ داشته باشیم. رانندگی تا قبل از آپدیت‌های بازی با توجه به نرخ فریم به شدت پایین، یک عذاب تلقی می‌شد و تقریبا من را وادار کرد که در ابتدا بازی را کنار بگذارم. اما اکنون تقریبا می‌توان گفت مشکل افت فریم در زمان رانندگی به کلی حل شده است. کاری به لذت رانندگی، قابلیت کنترل آن و فیزیکش ندارم، این موارد را در ادامه بحث خواهیم کرد ولی در بحث نرخ فریم در زمان رانندگی، Cyberpunk 2077 اکنون یک بازی کاملا قابل قبول است که به واسطه‌ی آپدیت‌های پیاپی به این نقطه رسیده است.

مشکل دیگری که در هنگام عرضه گریبان گیر بازی بود، کیفیت پایین تکسچرها و لود نشدن آن‌ها بود. بگذارید این بحث را در دو بخش لود شدن و کیفیت تکسچر بررسی کنیم که بتوان به خوبی تصمیم‌گیری کرد. کیفیت تکسچرهای بازی به وضوح آن چیزی نبود که انتظارش را داشتیم و در تریلرها نمایش داده شده بود … اکنون هم نیست. درست است که تا حد کمی پیشرفت در این حیطه به چشم می‌خورد، ولی چه بخواهیم و چه نخواهیم، کیفیت تکسچرهای بازی در بعضی اوقات همچنان به شدت پایین هستند و سازندگان هنوز در رفع آن عاجز مانده‌اند. دوباره، نمی‌خواهم Cyberpunk 2077 را با بازی دیگری مقایسه کنم و بگویم کیفیت تکسچرها نسبت به فلان بازی خوب یا بد است، کیفیت تکسچرها نسبت به ابتدای عرضه‌ی بازی پیشرفت داشته و کاملا می‌توان آن ار احساس کرد، ولی هنوز با حد قابل قبول و مورد پسند هواداران فاصله‌ی به شدت زیادی دارد.

لود شدن تکسچرهای بازی نیز تغییرات خوبی به خود دیده‌اند. شاید باور نکنید ولی اولین بار که Cyberpunk 2077 را اجرا کردم و به کیانو ریوز رسیدم، چیزی جز دشنام و لعنت در ذهنم نبود. بازیگر به آن خوش‌تیپی چرا این شکلی شده بود در بازی؟ تازه نصف بدنش لود نشده بود! اما اکنون فضیه متفاوت است. من بازی را دوباره از اول شروع کردم و صحنه‌هایی را می‌‎دیدم که یک بار تجربه کرده بودم، پس تغییرات کاملا به چشم من می‌آمدند. سرعت لود شدن تکسچرها، به مراتب نسبت به قبل پیشرفت داشته و هیچ حرفی در آن نیست. شاید قبلا برای وارد شدن به یک ساختمان باید حتی تا ۱ دقیقه منتظر می‌ماندم تا در لود شود و بتوان وارد آن شد، این مشکل برطرف نشده ولی زمان لود شدن تکسچرها و به صورت کلی لود شدن اشیاء در بازی به شدت بهبود پیدا کرده است. در مثال لود شدن در، شاید الان تنها با یک چرخش و نگاه به سمتی دیگر، در به سرعت لود شود و شما بتوانید ادامه مرحله یا کار خود را انجام دهید.

فیزیک را نیز در دو بخش بررسی کنیم. فیزیک وسایل نقلیه و فیزیک محیط. در رابطه با فیزیک محیط حقیقتش را بخواهید Cyberpunk 2077 کمی من را گیج می‌کند. در طول مراحل و مبارزات مختلفی که دارد، تخریب پذیری و فیزیک محیط به قدری زیبا شده است که نه به عنوان منتقد، بلکه به عنوان بازیکن کیف می‌کنم. آپدیت‌های بازی فیزیک محیط را در طول مراحل تقریبا به همان چیزی رسانده‌اند که انتظار داشتیم. اما در خارج از مراحل این فیزیک اصلا آن چیزی نیست که فکر می‌کردیم و به اصطلاح، بگیر نگیر دارد. از همین رو نمی‌دانم که واقعا باید چه قضاوتی در این رابطه کرد؛ پس این توضیح را از من قبول کنید و قضاوت را خودتان انجام دهید: فیزیک محیط در طول مراحل دقیقا همان چیزی است که می‌خواهیم … تقریبا بی‌نقص، از طرفی اما در محیط شهری، در خارج از شهر و در گشت و گذار آزادانه، بازی برای خودش سکه می‌اندازد که آیا این بار فیزیک را به خوبی پیاده‌سازی بکند یا نه … در حقیقت ممکن است که شما یک کار را دو بار پشت سر هم انجام دهید و یک بار با واکنش عالی محیط روبرو شوید و بار دوم با یک واکنش خیلی معمولی. قضاوت با شما!

فیزیک وسایل نقلیه را اگر به طور عادی بخواهیم قضاوت کنیم، تعریفی ندارد، اگر بخواهیم به صورت مقایسه‌ای با اوایل کار Cyberpunk 2077 صحبت کنیم، فیزیک بازی به شدت بهبود پیدا کرده است. من به شخصه بازیکنی هستم که اگر موتور وجود داشته باشد، به سراغ ماشین نمی‌روم و به همین دلیل نیز تصادف و پرت‌ شدن‌های زیادی را در طول تجربه‌ام به چشم می‌بینم. پیش از آپدیت‌های بازی، من با سرعت در خیابان‌ها حرکت می‌کردم و شاید با کمی کاهش سرعت و با زاویه‌، به یک دیوار می‌کوبیدم و هیچ اتفاقی نمی‌افتاد! یا مثلا به میله‌های آهنی کنار جاده می‌زدم تا واکنش آن‌ها را ببینم که باز اتفاقات عجیب و غریبی را مشاهده می‌کردم. اما اکنون تا حد بسیار خوبی رانندگی در بازی قابل قبول شده است. دیگر نمی‌توانم مثل قبل همانند سوپرمن سوار موتورم بشوم و به هر جایی که خواستم بزنم و مطمئن باشم که خطری من را تهدید نمی‌کند. فیزیک بازی در بخش رانندگی همچنان مشکلاتی دارد، تخریب پذیری ماشین‌ها چندان جذاب نیست و منطقی طراحی نشده، ولی همه و همه نسبت به ابتدای بازی کاملا تغییر داشته‌اند و همان‌طور که قبلا گفتم، از نظر بخش رانندگی و فیزیک مربوط به آن Cyberpunk 2077 عنوانی است که در حد قابل قبول ظاهر می‌شود.

مهم‌ترین مسائلی که در بخش گرافیکی بازی به چشم من آمد و به نظرم بهتر بود شما نیز آن‌ها را بدانید، مواردی بود که در بالا ذکر کردم. شاید مسائلی باشد که به چشم من نیامده و شاید در بعضی حیطه‌ها سخت‌گیری کرده باشم، ولی شما نیز تجربیات خودتان را بنویسید که در این مقاله، کسی که واقعا شک دارد Cyberpunk 2077 را خریداری کند یا نه بتواند تصمیم درستی بگیرد و تنها به نظر یک نفر منتقد بسنده نکند. در ادامه، به بررسی مشکلات گیم‌پلی بازی بپردازیم که با آپدیت‌ها تغییر کرده‎‌اند.

چون در بخش قبلی با رانندگی بحث را تمام کردیم، بیایید بحث جدید را با رانندگی شروع کنیم. رانندگی در زمان شروع کار Cyberpunk 2077 همان‌طور که گفتم یک عذاب به تمام معنا بود. حتی در سیستم کنترل بازی نیز مشکلاتی به چشم می‌خورد که قابل قبول نبود. انگار که برای کنترل وسایل نقلیه تنها ۳ یا ۵ جهت را طراحی کرده باشند و شما کنترل خوبی روی حرکت نداشتید. خوشبختانه با عرضه‌ی آپدیت‌های مختلف شاید بتوان گفت ۸۰ درصد این مشکل برطرف شده است. بحث افت فریم را که با هم بررسی کردیم، بحث کنترل وسایل نقلیه هم خوشبختانه تا حد خیلی خیلی زیادی برطرف شده و اکنون می‌توان از رانندگی در خیابان‌های نایت سیتی لذت برد. تنها موردی که هنوز کمی تو ذوق می‌زند، عملکرد ترمز دستی در بازی است که همچنان عالی نیست، ولی خب تاثیر آن چندان در رانندگی احساس نمی‌شود و حتی می‌شود آن را نادیده گرفت. Cyberpunk 2077 اکنون در بخش رانندگی شاید نتواند با عناوین بزرگ رقابت کند و حرفی برای گفتن داشته باشد، ولی نسبت به اوایل کار خودش ۱۸۰ درجه فرق کرده و اکنون رانندگی یک مکانیزم نسبتا دل‌نشین و لذت‌بخش در بازی محسوب می‌شود.

مورد دیگر، اسپان شدن بی مورد و غیر منطقی پلیس‌ها در صورت ارتکاب جرم بود که سر و صدای زیادی هم در ابتدای عرضه‌ی Cyberpunk 2077 کرد. من به کلی با این منطق مشکل دارم و حتی در بازی‌های GTA نیز مخالف آن هستم. چطور است که شما در ناکجا آباد مرتکب یک قتل با صدا خفه‌کن می‌شوید و ناگهان پلیس بر سرتان سرازیر می‌شود؟ این سرازیر شدن پلیس در GTA اگر ۳۰ ثانیه طول می‌کشید، در Cyberpunk 2077 حدودا ۶ یا ۷ ثانیه طول می‌کشید و تمام ایرادی که به بازی وارد کردند همین زمان کم است که چطور پلیس در طی ۷ ثانیه به شما می‌رسد! خب چطور در GTA هر کجا که باشید پلیس در عرض ۳۰ ثانیه به شما می‌رسد و هیچ کس اعتراض نمی‌کند؟ اصلا پلیس از کجا خبردار می‌شود که بخواهد ۳۰ ثانیه بعد به شما برسد؟ از اعتراض من به این موضوع که گذر کنیم، در Cyberpunk 2077 با آپدیت‌هایی که منتشر شده این زمان کمی افزایش پیدا کرده و اکنون پلیس‌ها دیرتر به شما می‌رسند. اما مشکلی که همچنان در بازی وجود دارد، آن است که پلیس‌ها تلاش چندانی برای دست‌گیری شما نمی‌کنند و کافی است که کمی از دیدشان دور شوید تا بتوانید به راحتی فرار کنید. این مشکل را قبول دارم و هنوز جای کار برای آن باقی است.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تکفارس

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار