مردی از دانمارک که ستاره ایرانی را به هلند برد
فردی که کنار علیرضا جهانبخش به دوربین ها لبخند می زد، فرانک آرنسن بود.
کد خبر: ۹۷۹۳۵۷
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴ 18 July 2021

به  گزارش تابناک سمنان یک بازیکن مشهور دانمارکی در فوتبال اروپا در دهه 1970 و 1980 است؛ ستاره ای با سابقه 6 سال درخشش در آژاکس که فوتبال خود را در تیم رقیب (پی اس وی) به پایان رساند. شاید اگر او در مناسبات جدی فوتبالی در این زمان خاص حضور نداشت،  انتقال علیرضا جهانبخش به فاینورد روتردام اتفاق نمی افتاد.

 


آنچه که استارت انتقال  علیرضا جهانبخش به فاینورد را زد، فروش استیون برگویس ملی پوش فاینورد به آژاکس آمستردام بعد از 5 سال بازی این وینگر 183 سانتی متری در جمع قرمز و سفیدها بود که با 63 گل زده به پایان رسید.

 

 

این یک انتقال بزرگ در سطح هلند بود که علاوه بر منفعت مالی برای فاینورد، جا را برای علیرضا جهانبخش هم باز کرد تا او که یک روز پیش تر برای انجام تست های پزشکی به شهر روتردام آمده بود، مقابل دوربین عکاس باشگاه پای برگه های قرارداد را امضا کند و از لیگ برتر به اردیویژه بازگردد؛ لیگی که باعث شهرتش در فوتبال اروپا و تبدیل شدنش به گران قیمت  ترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران با انتقال 22 میلیون یورویی به تیم برایتون شد.

 

تیم آبی پوشی که در اوایل برای جهانبخش یادآور داماش گیلان، اولین باشگاهی که او را در فوتبال ایران به شهرت رساند، بود، اما مرور زمان علیه این ستاره فوتبال ایران عمل کرد و او که با عنوان آقای گلی فوتبال هلند از آلکمار به برایتون رفته بود، رفته رفته تبدیل به یک نیمکت نشین دائمی در این باشگاه شد؛ اتفاقی که شاید بیشتر به دلیل شرایط فیزیکی حاکم بر لیگ برتر انگلیس یا سلیقه مربی ای بود که با وجود درخشش گاه و بیگاه  به ستاره ایرانی اش کمتر بازی می داد.

 


برای جهانبخش اما لیگ هلند همواره فوق العاده بوده است. او از زمان حضور در نایمخن و پس از سقوط این باشگاه به لیگ پایین تر همواره درخشیده و حتی عنوان بهترین بازیکن دسته دوم هلند را تصاحب کرده است. او فوتبال خود را از نایمخن سبز و قرمزپوش آغاز کرد و بعد از آن به تیم آلکمار رفت که در آنجا هم نمایش خیره کننده ای داشت و خیلی سریع تبدیل به ستاره لیگ هلند شد. او در آلکمار در سه فصل به میدان رفت و 86 بازی 35 گل برای این تیم به ثمر رسانده بود. آمار درخشانی که در سه سال بعد و با پیراهن برایتون خبری از آن نبود.


فاینورد اما می تواند یک شروع دوباره برای ستاره 27 ساله ایرانی باشد. باشگاهی مشهور در هلند و یکی از سه قدرت سنتی این کشور که به شهر تاریخی روتردام تعلق دارد. آنها در فوتبال هلند یک باشگاه صاحب سبک و بزرگ به حساب می آیند و چهره های بسیاری را در دامان خود پرورش داده اند. بازیکنانی مثل رود گولیت، درک کویت، رابین فن پرسی، پیر فن هوی دونگ، ویلم فنهنگم، جیوانی فن برونکه   ورست و البته یوهان کرایوف ستاره بزرگ تاریخ فوتبال هلند که فوتبال خود را در جمع روتردامی ها به پایان رساند.


اد دی گوی، هنریک لارسون، جیمی واینالدوم، سالامون کالو، روی ماکای، رونالد کومان، جانی رب و ... دیگر ستاره هایی هستند که در طول تاریخ پیراهن فاینورد را بر تن کرده اند؛ فاینوردی که فصل گذشته دیک ادووکات مشهور را بالای سر خود به عنوان سرمربی  داشت. چهره ای که با یک وداع اشک بار و تاثیربرانگیز دوران مربیگری خود را  در آخرین بازی خود با فاینورد به اتمام رساند. حالا آرنولد مارتین اسلوت معروف به آمه اسلوت سرمربی سابق آلکمار هدایت فاینورد را در دست گرفته است. او 42 ساله و جوان است و سابقه عجیب و غریبی در مربیگری  ندارد. با این حال مدیران فاینورد و به خصوص فرانک آرنسن امیدوارند با سرمایه گذاری روی او این باشگاه جنوب هلندی در ورزشگاه دکویپ افتخارات تازه ای به دست بیاورد.

 


فاینورد با همان لباس سنتی سفید و قرمز تقسیم شده از نیمه که در زمانی مورد تقلید تیم های ایرانی زیادی نیز ( مثل پرسپولیس) قرار گرفته، در انتظار شروع فصل تازه و درخشیدن در لیگی است که آژاکس مدعی بزرگ و همیشگی آن است.


فاینوردی ها تصویری از علیرضا جهانبخش را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده  اند، که علیرضا با بافت گوشه دندان لوگوی باشگاه  را گرفته و پیراهن فاینورد را به نمایش می گذارد. در نگاه علیرضا که به عنوان فوق ستاره به هلند بازگشته، برقی هست که ما را به درخشش مجدد او در فصل 2021-2020 فوتبال اروپا امیدوار می کند.


جهانبخش با تسلط به 2 زبان انگلیسی و هلندی با تلویزیون فاینورد صحبت کرد و با ابراز امیدواری نسبت به آینده از انگیزه بالای خود گفت و اینکه حاضر است در هر جایی که مربی بخواهد بازی کند.

 


اولین تورنمنت پیش رو جهانبخش کنفرانس لیگ اروپا خواهد بود که پیش از آغاز دوباره فوتبال در اروپا برگزار می شود. فرانک آرنسن امیدوار است برای شکل دادنِ فاینورد برای فصل پیش رو در مورد 2 موضوع اشتباه نکرده باشد؛ یکی سرمربی‌ای که برای هدایت تیم انتخاب کرده و دیگری بازگرداندن جهانبخش است. سفید و قرمزپوشان هلندی فصل گذشته در رتبه پنجم اردیویژه هلند قرار گرفتند و حالا امیدوارند با جذب جهانبخش، ضمن بازگشت به مثلث صدرنشینی، بتوانند سهمیه لیگ قهرمانان اروپا را نیز کسب کند.

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ورزش سه

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار