رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی استان سمنان گفت: کاهش بارش‌ها و افزایش دمای هوا که منجر به افزایش احتمال آتش‌سوزی و گسترش آفات و بیماری‌ها می‌شود، چالش ۳۵۲ هزار هکتار جنگل‌های استان است.
کد خبر: ۹۸۱۲۳۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰ 26 July 2021
 
 
به گزارش تابناک سمنان بهزاد گلابیان رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی استان سمنان با بیان اینکه کاهش بارش‌ها و افزایش دمای هوا منجر به افزایش احتمال آتش‌سوزی و گسترش آفات و بیماری‌ها می‌شود، چالش ۳۵۲ هزار هکتار جنگل‌های استان است، اظهار کرد: رفع این معضل جز در سایه تعامل بین همه دستگاه‌ها امکان‌پذیر نیست.

او  افزود: در بیشتر مناطق استان سمنان محدودیت منابع آب وجود دارد و حوزه حفاظت از جنگل و جنگل‌کاری نیز با چالش کمبود آب مواجه است.

رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به این که توجه بیشتر به مدیریت منابع طبیعی و ظرفیت‌های مردمی از بروز بسیاری از مشکلات در عرصه‌های منابع طبیعی جلوگیری می‌کند، گفت: جنگل‌ها و عرصه‌های جنگلی جزو ثروت‌های طبیعی و ملی هستند که هم برای نسل حاضر و نسل‌های آینده از اهمیت بسزایی برخوردار است.

گلابیان ادامه داد: این ذخایر علاوه بر نقشی که در بهبود و سالم‌سازی محیط زیست دارد، باعث رونق اقتصادی، درآمدزایی و توسعه جوامع محلی و روستا‌ها می‌شود که براین اساس حفظ و توسعه عرصه‌های منابع طبیعی یک وظیفه همگانی به شمار می‌رود.

گلابیان دیگر مشکلات حوزه جنگل و جنگل‌داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان را آتش‌سوزی عنوان کرد و افزود: با توجه به کاهش بارندگی امسال و افزایش دمای هوا، احتمال وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها با بی‌احتیاطی انسان و گردشگران افزایش پیدا می‌کند.

او  نقش بهره‌برداران از منابع طبیعی را در جلوگیری از تخریب این عرصه‌ها مهم دانست و تصریح کرد: بهره‌برداران واقعی خود باید در حفظ و حراست از این عرصه‌ها کوشا باشند و برای جلوگیری از وقوع هر گونه تخریب و آتش‌سوزی راهکار‌های پیشگیرانه را اتخاذ کنند.

رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان گفت: این استان ۳۵۲ هزار هکتار عرصه جنگلی دارد که از این مقدار ۵۸ هزار هکتار گونه‌های پهن برگ است.

گلابیان با بیان اینکه شهرستان شاهرود با ۱۱۰ هزار و ۴۸۷ هکتار و آرادان با هشت هزار و ۲۷۳ هکتار به ترتیب بیشترین و کمترین وسعت عرصه جنگلی در استان سمنان را دارند، ابراز کرد: در استان سمنان ۱۱ ذخیره‌گاه جنگلی برای حفظ گونه‌های در معرض خطر وجود دارد، این ذخیره‌گاه‌های جنگلی در شهرستان‌های شاهرود، دامغان، مهدی‌شهر و آرادان قرار دارند.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار