مایکروسافت اکنون یکی از ارزشمندترین شرکت‌های جهان است. معمولاً جایگاه این شرکت و اپل برای تصاحب لقب ارزشمندترین شرکت حال حاضر دنیا پیوسته در حال تغییر است. این شرکت در سال ۱۹۷۵ توسط بیل گیتس و پائل آلن تاسیس شد و تا کنون نزدیک به ۴۰ سال بعد محصولات موفق بسیار را عرضه و دنیای رایانه‌های شخصی را متحول کرده است.
کد خبر: ۹۸۲۶۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۸ 01 August 2021

۲۵ حقیقت جذاب درباره مایکروسافت که نمی دانید

 

 

به گزارش تابناک سمنان اکنون مایکروسافت محصولات بسیار پرطرفداری را در اختیار دارد. ویندوز ۱۰ در حال حاضر محبوب‌ترین سیستم عامل رایانه‌های شخصی در سراسر جهان است. بخش ایکس باکس شرکت نیز اغلب به عنوان یکی از پایه‌های اصلی دنیای بازی‌های ویدیویی در آینده‌ای نزدیک شناخته می‌شود.

محصولات آفیس نیز یکی از ضروری‌ترین اپلیکیشن‌های میلیون‌ها نفر در جای جای دنیای کنونی ما هستند. اشاره به سری محصولات سرفیس نیز احتمالاً چندان ضروری نیست چرا که برخی از برترین لپ تاپ‌های کنونی دنیا به همین مجموعه تعلق دارند. افزون بر محصولات پراستفاده متعدد این شرکت، تاثیر آن بر دنیای فناوری نیز یکی دیگر از دلایل شهرت آن است. با این حال ما در ادامه به بیان ۲۵ حقیقت قابل توجه خواهیم پرداخت که احتمالاً شما آن‌ها را نمی‌دانید. بنابراین با ما همراه باشید.

  • نام مایکروسافت از کجا آمده است؟

نام این شرکت توسط یکی از بنیان‌گذارانش انتخاب شد. بیل گیتس چندین دهه پیش در سال ۱۹۷۵ و پیش از تاسیس شرکت یک نامه برای پائل آلن ارسال کرد. این نامه اولین باری بود که نام مایکروسافت در آن به چشم می‌خورد.

بیل گیتس در آن نامه، از واژه Micro-Soft استفاده کرده بود؛ زیرا این عبارت ترکیبی از دو کلمه متفاوت یعنی Microcomputer (میکروکامپیوتر) و Software (نرم‌افزار) بود. بعدتر هنگام ثبت رسمی شرکت در سال ۱۹۷۶، خط تیره میان این عبارت حذف شد تا نام شرکت رسماً به Microsoft تغییر کند.

 

مایکروسافت

 

  • اولین سیستم عامل مایکروسافت MS-DOS نیست

در حالی که بسیاری از افراد تصور می‌کنند اولین سیستم عامل مایکروسافت MS-DOS است، اما در حقیقت پیش از توسعه این سیستم عامل، مایکروسافت یک سیستم عامل دیگر را نیز توسعه داده بود.

آن سیستم عامل با نام XENIX شناخته می‌شد. این سیستم عامل در حقیقت یک نسخه شخصی‌سازی شده از UNIX محسوب می‌شود که توسط آزمایشگاه‌های بل برای AT&T در اوایل دهه ۷۰ توسعه داده شده بود. مایکروسافت با دریافت اجازه از AT&T، نسخه XENIX را توسعه و سپس آن را در اختیار تولید کنندگان سخت‌افزار مانند اینتل و SCO قرار داد.

  • نرم‌افزارهای آفیس ابتدا روی مکینتاش عرضه شدند

نرم‌افزارهای آفیس همراه با ویندوز از محبوب‌ترین تولیدات تاریخ شرکت مایکروسافت به شمار می‌روند. اگرچه این مجموعه همراه و در کنار ویندوز شناخته می‌شوند اما در حقیقت اپلیکیشن‌های مجموعه آفیس ابتدا روی سیستم عامل مکینتاش عرضه شدند.

دلیل پشت این تصمیم کاملاً منطقی به نظر می‌رسد. پیش‌تر در سال ۱۹۸۹ زمانی که اولین محصولات آفیس عرضه شدند، کامپیوترهای مکینتاش محبوب‌تر از رایانه‌های شخصی مجهز به ویندوز بودند و به نظر می‌رسید که انتشار اولیه این محصولات برای مکینتاش نتیجه بهتری داشته باشد. یک سال پس از عرضه اولین نسخه آفیس، این مجموعه برای ویندوز نیز در دسترس قرار گرفت.

  • پوشه‌هایی که هرگز ساخته نمی‌شوند

ویندوز سیستم عاملی است که مایکروسافت در ساخت آن از ترفندها و ایستر اگ‌های بسیاری بهره برده است. یکی از آن‌ها این حقیقت است که شما نمی‌توانید پوشه‌ای به نام con در ویندوز ایجاد کنید؛ باورکردنی نیست؟ همین حالا امتحان کنید تا یکی از عجیب‌ترین حقایق تاریخ ویندوز را از نزدیک ببینید.

  • بیل گیتس، جوان‌ترین میلیاردر زمان خود

مایکروسافت به خوبی ثابت کرده است که برای موسسین خود ثروت هنگفتی را رقم زده است. بیل گیتس در سال ۱۹۸۷ پیش از تولد ۳۲ سالگی خود به ثروت ۱ میلیارد دلار دست یافت. این موضوع در آن زمان او را تبدیل به جوان‌ترین ثروتمند تمام جهان کرد.

  • مایکروسافت سازنده اولین تبلت

در حالی که اپل برای تولید و عرضه تبلت‌های آیپد در سال ۲۰۱۰ شناخته می‌شود اما این شرکت سازنده اولین نسل تبلت‌ها نیست. در حقیقت این تبلت‌ها ابتدا توسط مایکروسافت ابداع شدند. بیل گیتس مدت‌ها قبل از اپل در سال ۲۰۰۱، یک مدل نمونه اولیه رایانه شخصی تبلت مبتنی بر ویندوز ایکس پی (XP) معرفی کرد که البته بازار برای پذیرش آن آماده نبود.

این محصول فوق‌العاده ضخیم، سنگین و به قدری زخمت بود که هیچ‌کس آن را به عنوان دستگاهی قابل حمل تلقی نمی‌کرد. حتی با وجود آن که بسیاری از تولید کنندگان سخت‌افزار تبلت‌های این چنینی را به بازار عرضه کردند اما در نهایت این محصول شکست سختی را تجربه کرد. به عبارت دیگر تا پیش از سال ۲۰۱۰، تبلت‌ها هرگز نتوانستند آن‌گونه که انتظار می‌رفت، تاثیرگذار و محبوب ظاهر شوند.

 

مایکروسافت

 

  • همچنین سازنده اولین ساعت‌ هوشمند

مایکروسافت در زمینه‌های بسیاری یکی از تاثیرگذارترین شرکت‌های تاریخ است اما برخی از محصولات آن بسیار زود عرضه شدند. به عبارت دیگر این شرکت همیشه جلوتر از زمان خود حرکت کرده و بازار آماده پذیرش محصولات آن نبوده است.

مایکروسافت افزون بر تبلت‌، اولین ساعت هوشمند جهان را در سال ۱۹۹۴ تولید کرد. این ساعت هوشمند طی همکاری با Timex تولید شد و به نام Timex DataLink 150 شناخته می‌شد.

در ساخت این ساعت از یک نمایشگر LCD کوچک استفاده شده بود که می‌توانست به یک رایانه شخصی مبتنی بر ویندوز برای دریافت داده‌هایی مانند قرار ملاقات‌ها متصل شود. شاید باورکردنی به نظر نرسد اما این ساعت در برابر نفوذ آب نیز تا عمق ۱۰۰ متری مقاوم بود. با این حال همانند سرنوشت تبلت‌ها، این محصول مایکروسافت نیز به موفقیت گسترده‌ای دست نیافت و تنها واحدهای کمی از آن به فروش رسید.

 

مایکروسافت

 

  • ردموند زادگاه این شرکت نیست

در حالی که همه مایکروسافت را با نام ردموند واشنگتن می‌شناسند اما در حقیقت محل بنیان‌گذاری اولیه این شرکت در این منطقه قرار ندارد. مایکروسافت در حقیقت به‌طور رسمی در تاریخ ۴ آوریل ۱۹۷۵ در آلبوکرکی نیومکزیکو تاسیس شد. بعدتر در سال ۱۹۸۵ مقر اصلی شرکت به ردموند منتقل شد.

  • طراحی عجیب ایکس باکس اورجینال

ایکس باکس اورجینال به عنوان کنسول بازی‌های ویدیویی یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های تاریخ مایکروسافت شناخته می‌شود. این کنسول هنوز هم با پلی استیشن ۲ سونی مقایسه می‌شود و از آن به عنوان یکی از عواملی نام می‌برند که منجر به خروج سگا از صنعت ساخت کنسول شد.

طراحی این کنسول زیبا و سخت‌افزارش قدرتمند بود اما طرح اولیه آن عجیب و غیرمنطقی به نظر می‌رسد. طراحی اولیه کنسول مایکروسافت یک شی حجیم به شکل حرف انگلیسی X بود. خوشبختانه مایکروسافت تصمیم گرفت که تجدید نظر کرده و طرحی که اکنون می‌شناسیم را برای تولید و عرضه انبوه انتخاب کند.

  • مایکروسافت در ۱۹۹۷ اپل را نجات داد

اپل در سال‌های انتهایی قرن ۲۰ سخت در حال تلاش برای بازگشت بود. این شرکت مدت‌ها پیش در دهه ۸۰ استیو جابز را اخراج کرده بود و بدون برنامه و استراتژی مناسبی به صورت آشفته در حال عرضه محصولات جدید یکی پس از دیگری بود. هزینه‌های بالای عرضه محصولات نامناسب و بدون برنامه این شرکت را در سال ۱۹۹۷ تا مرز ورشکستگی پیش برده بود.

در نهایت مایکروسافت، یا به عبارت دیگر بیل گیتس وارد شد. او در آن سال‌ها با استیو جابز که تازه به اپل بازگشته بود یک قرارداد منعقد کرد. مایکروسافت ۱۵۰ میلیون دلار در اپل سرمایه‌گذاری کرد و در عوض، اپل اقامه دعوی را که پیش‌تر تنظیم کرده بود، پس گرفت. با این حال اصلی‌ترین دلیل سرمایه‌گذاری مایکروسافت در اپل، یک رقابت واقعی بود.

در آن سال‌ها مایکروسافت به دلیل حضور انحصاری در بازارهای مختلف و متنوع، از سمت دولت آمریکا تحت فشار بود. بنابراین احیای اپل به مایکروسافت کمک می‌کرد که یک رقیب شایسته کسب و در نهایت مشکلات این چنینی را حل کند. ایجاد این رقیب از تجزیه مایکروسافت به چندین بخش مختلف جلوگیری کرد.

  • مایکروسافت اولین شرکت بیل گیتس نبود

مایکروسافت اولین شرکت تاسیس شده توسط بیل گیتس و آلن پائل نبود. این دو پیش از بنیان‌گذاری بزرگ‌ترین شرکت فناوری دنیا، به صورت مشترک Traf-O-Data را بنیان گذاشته بودند. این شرکت زمانی تاسیس شده بود که هر دوی آن‌ها هنوز در دبیرستان مشغول به تحصیل بودند. این شرکت در ساخت کامپیوترهای ساده برای شمارش و پردازش داده‌های ترافیک فعالیت می‌کرد.

  • پتنت‌های بی‌شماری که هرگز به محصول تبدیل نشدند

مایکروسافت در تاریخ فعالیت خود نزدیک به ۲۰۰ شرکت مختلف را خریداری کرده و اکنون صاحب چند ده هزار پتنت (حق ثبت اختراع) مختلف است. در واقع بسیاری از این تصاحب‌ها برای دست‌یابی به پتنت‌های موجود برای ثبت موارد جدیدتر بوده است.

  • مایکروسافت تا سال ۱۹۹۳ وب‌سایت نداشت

این موضوع شاید عجیب به نظر برسد زیرا اینترنت در دهه ۹۰ میلادی با نام «اینترنت اکسپلورر» شناخته می‌شد که متعلق به مایکروسافت است اما به هر نحو این شرکت تا سال ۱۹۹۳ وب‌سایت رسمی نداشت.

  • اولین ویروس تاریخ ویندوز

ویندوز تا نزدیک به یک دهه عاری از هرگونه ویروس بود تا سرانجام یک نفر تصمیم به تغییر این شرایط گرفت. اولین ویروس سیستم عامل ویندوز با نام WinVer 1.4 شناخته می‌شود که در سال ۱۹۹۲ منتشر شد.

  • مایکروسافت فروشنده نرم‌افزار نیست

شما وقتی که یک دیسک ویندوز ۱۰ (اورجینال) می‌خرید، در حقیقت صاحب نرم‌افزار موجود روی دیسک نمی‌شوید. شما تنها به لایسنس (اجازه یا همان مجوز) استفاده از آن نرم‌افزار دست می‌یابید و مایکروسافت می‌تواند هر زمان از ارائه آن و ادامه تعهدش، صرف نظر کند.

در نتیجه مایکروسافت هرگز نرم‌افزار نفروخته و نخواهد فروخت. این شرکت میلیارد دلاری تاکنون تنها در فروش لایسنس نرم‌افزارهای مختلف فعال بوده است. دقیق‌تر شما می‌توانید یک لایسنس به‌خصوص برای استفاده از ویندوز یا آفیس تهیه کنید اما هرگز صاحب نرم‌افزار آن نخواهید شد.

 

ویندوز 11

 

  • همه چیز را درباره آفیس ورد یاد بگیرید

همان‌طور که گفتیم، مایکروسافت علاقه زیادی به ایستر اگ و رازهای مختلف دارد. یک ایستر اگ جالب موجود در آفیس ورد به شما اجازه می‌دهد که به توضیحات عظیمی از این نرم‌افزار دست یابید. تنها کافی است عبارت «=rand(200,99» را درون محیط نرم‌افزار وارد کرده و دکمه «اینتر» را فشار دهید؛ بوم! از متن طولانی خود لذت ببرید!

  • اولین محصول مایکروسافت یک موس بوده است

امروزه مایکروسافت به دلیل بخش سخت‌افزار و محصولات با کیفیت خود شناخته می‌شود. بخش سرفیس بهترین گزینه برای کسانی است که قصد خریدن برترین محصولات قابل حمل مجهز به ویندوز را دارند و کنسول ایکس باکس سری ایکس نیز به عنوان قدرتمندترین کنسول تاریخ تا زمان نگارش این مقاله به شمار می‌رود که رزولوشن خروجی ۴K و نرخ فریم ۱۲۰ را ارائه می‌دهد.

با این حال مایکروسافت پیش از ساخت اولین ایکس باکس در زمینه سخت‌افزار چندان تجربه نداشت و تنها موس و صفحه کلید تولید می‌کرد. به این ترتیب چندان عجیب نیست اگر بگوییم اولین محصول این شرکت یک موس بود که تحت نام «موس مایکروسافت» تولید شد. این موس‌ها همراه با نرم‌افزارهای آفیس و نوت پد عرضه می‌شدند و زمانی مورد استفاده قرار می‌گرفتند که رایانه‌های شخصی مبتنی بر سیستم عامل‌های متنی بودند و برای کنترل نیازی به موس نداشتند.

  • اکسل، اولین نرم‌افزار محبوب مایکروسافت

مایکروسافت در زمینه سیستم عامل به موفقیت‌های بسیاری دست یافته بود اما پیش از سال ۱۹۸۵ در زمینه نرم‌افزار، به مورد تاثیرگذاری دست نیافت. همان سال اولین نسخه از اکسل (Excel) برای مکینتاش معرفی شد و به سرعت موفق شد.

این نرم‌افزار مایکروسافت به قدری محبوب بود که لوتوس ۱، ۲، ۳ و همچنین اپل VisiCalc که پیش‌تر به عنوان جایگزین‌های اکسل به کار می‌رفتند را از رده خارج کرد. موفقیت‌های ادامه‌دار اکسل در اوایل دهه ۹۰ مایکروسافت را تبدیل به یکی از اصلی‌ترین توسعه‌دهندگان نرم‌افزار کرد. عرضه اولین مایکروسافت آفیس سوت (Microsoft Office Suite) در سال ۱۹۸۹، این شرکت را میان سیل عظیم توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، به جایگاه محکم و قدرتمندی رساند.

  • ایکس باکس به معنی DirectX Box است

تنها کاربران بسیار کمی می‌دانند که واژه ایکس باکس مخفف DirectX Box است. دایرکت ایکس یک API ساخت مایکروسافت محسوب می‌شود که برای برنامه‌هایی که از پردازش ۳ بعدی استفاده می‌کنند، توسعه داده شده است. بازی‌هایی ویدیویی طیف اصلی چنین برنامه‌هایی را تشکیل می‌دهند. بنابراین هر ایکس باکس از دایرکت ایکس برای اجرای بازی‌های ویدیویی استفاده می‌کند.

بنابراین با معرفی کنسول نسل جدید ایکس باکس سری ایکس، این موضوع از هر زمان دیگری بیشتر به حقیقت و حالت مخفف خود نزدیک شده است. این کنسول مبتنی بر معماری x86 است و یک نسخه شخصی‌سازی شده از ویندوز ۱۰ را اجرا می‌کند. شما را یاد چیزی نینداخت؟ این کنسول شبیه یک رایانه شخصی گیمینگ با بدنه‌ای کوچک‌تر است که به اجرای بازی‌های ویدیویی می‌پردازد.

 

ایکس باکس اورجینال

 

  • اولین نسخه ویندوز در ۱۹۸۵ منتشر شد

ویندوز ۱،‌ اولین سیستم عامل مجهز به رابط گرافیکی کاربر در سال ۱۹۸۵ توسط مایکروسافت عرضه شد. این سیستم عامل در زمان عرضه به دلیل سیستم مورد نیاز قدرتمند، نقدهای منفی بسیاری دریافت کرد. با این حال بسیاری از منتقدان به دلیل استفاده از موس، آن بررسی‌ها را نادیده گرفتند.

در آن زمان اکثر سیستم عامل‌های موجود مبتنی بر متن بودند و سیستم عامل‌های دارای رابط گرافیک کاربر به عنوان یک مد جدید ولی زودگذر در نظر گرفته می‌شدند؛ رفتاری که در رابطه با دیگر سیستم عامل رابط گرافیک کاربر آن زمان یعنی مکینتاش نیز صدق می‌کرد. اما بیایید چند دهه بعد آن را بررسی کنیم؛ آیا آن‌ها زودگذر بودند؟ اکنون که در حال نگارش این مقاله هستیم، این‌گونه به نظر نمی‌رسد!

  • بیل گیتس نام عجیبی برای ویندوز داشت

در حالی که بیل گیتس در زمینه توسعه نرم‌افزار و کدنویسی یک نابغه واقعی است اما به نظر می‌رسد که مهارت‌های بازاریابی چندان قدرتمندی ندارد. زمانی که اولین نسخه ویندوز در دست توسعه بود، بیل گیتس نام این سیستم عامل را «Interface Manager» برگزیده بود و جالب این‌جاست که تا مدتی نیز به عنوان نام رسمی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

همین‌جا بود که بخش بازاریابی این نام را شنید و شدیداً اصرار کرد که «ویندوز» نام بسیار بهتری برای سیستم عامل جدید مایکروسافت خواهد بود. نهایتاً گیتس این ایده را پذیرفت و اکنون چند دهه بعد ما هنوز هم عاشق ویندوز هستیم.

  • بسیاری از کاربران هنوز هم از ویندوز ایکس پی استفاده می‌کنند

ویندوز ایکس پی بی‌شک موفق‌ترین سیستم عامل تولید شده توسط مایکروسافت و احتمالاً محبوب‌ترین محصول عرضه شده توسط این شرکت است؛ البته باید در نظر گرفت که ویندوز ۱۰ روز به روز در جهت تصاحب این جایگاه نزدیک‌تر می‌شود. این سیستم عامل پیش از عرضه ویندوز ۱۰ نزدیک به یک دهه پادشاه بلامنازع بازار رایانه‌های شخصی بود.

حتی امروز نیز مقدار کمی از همه کاربران دنیا از این ویندوز روی رایانه‌های شخصی خود استفاده می‌کنند و یا حداقل می‌توان گفت که تعدادی از کشورها از این حیث آمار بالاتری دارند. اما در ارمنستان قضیه فرق می‌کند، به طوری که حدود ۴۲ درصد رایانه‌های شخصی هنوز هم به ویندوز ایکس پی مجهز هستند و آمار بسیار بالاتری را ثبت کرده‌اند.

  • اولین محصول اصلی مایکروسافت: PC-DOS

در حالی که مایکروسافت پیش از دهه ۸۰ نیز محصولاتی را تولید کرده بود اما اولین محصول اصلی این شرکت در سال ۱۹۸۰ و طی همکاری با IBM تولید شد. در آن زمان IBM یک نام بزرگ در صنعت سخت‌افزار بود و این شرکت با مایکروسافت تماس برقرار کرد تا برای یکی از رایانه‌های خانگی این شرکت، یک سیستم عامل توسعه دهد.

این سیستم عامل با نام PC DOS شناخته می‌شد و همان‌گونه که احتمالاً حدس می‌زنید، یک سیستم عامل مبتنی بر متن بود. ارزش این همکاری در آن زمان ۵۰۰۰۰ دلار بود که با احتساب تورم، اکنون نزدیک به ۱۶۵۰۰۰ دلار است.

  • ۱۰۰۰ دلار سرمایه یا ۱.۶ میلیون دلار سود؟

 

اگر شخصی در زمان عرضه اولیه سهام مایکروسافت ۱۰۰۰ دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری می‌کرد، اکنون سهامی به ارزش ۱.۶ میلیون دلار داشت. این موضوع نشان می‌دهد که این شرکت طی ۳۰ سال گذشته (از زمان عرضه سهام) تا چه اندازه پیشرفت و رشد کرده است.

 

مایکروسافت بیلدمایکروسافت بیلد

 

 

  • تصور غلط درباره ویندوز ۱۰

 

با عرضه ویندوز ۱۰ دوره جدیدی در تاریخ مایکروسافت رقم خورد. این دوره همگام با نرم‌افزار به عنوان سرویس است که در سرتاسر دنیا تبدیل به یک ترند شد. بنابراین پیش از این و قبل از معرفی ویندوز ۱۱ تصور می‌شد که ویندوز ۱۰ آخرین نسخه سیستم عامل‌های مایکروسافت خواهد بود.

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تکفارس

 

مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار