غلامرضا مرحبا معتقد است، هرچند ممکن است برخی افراد و جریانات در پی ایجاد محدودیت از طریق طرح صیانت در فضای مجازی باشند، اما نه کلیت نظام و نه اکثریت نمایندگان، اساسا اعتقادی به اِعمال چنین محدودیت‌هایی ندارند.
کد خبر: ۹۸۳۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۳ 02 August 2021

سیاستمدار ایرانی

 

 

به گزارش تابناک سمنان نماینده مردم آستارا در مجلس با اشاره به اینکه امروز بیش از ۲میلیون شغل به طور مستقیم و ۱۰میلیون شغل به طور غیر مستقیم در بستر فضای مجازی فعالند، گفت: طبیعی است که تصمیم سازی های خلق الساعه در خصوص چنین اکوسیستم تاثیرگذاری، تبعات عمیقی خواهد داشت. با توجه به این واقعیت که بخش قابل توجهی از مشاغل کوچک مقیاس در بستر فضای مجازی جریان دارند، هر تصمیم نسنجیده ای در این خصوص می تواند اقتصاد کشور و معیشت مردم را با تبعات خسارت باری مواجه کند. 

مرحبا در ادامه افزود: خانواده های فراوانی که شمار آنها به ده ها میلیون نفر می رسد در بستر فضای مجازی، نان می خورند، ارزش افزوده ایجاد می کنند و جریان سیال معیشت خود را ساماندهی می کنند. با توجه به نقشی که فضای مجازی در جهان امروز ایفا می کند و تحولاتی که در حوزه روابط اقتصادی و ارتباطی ایجاد کرده، می طلبد که مباحث مرتبط با آن با دقت مورد بررسی قرار بگیرد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه فضای مجازی یک پدیده سطحی نیست، گفت: مانند هر پدیده نوین دیگری که مجموعه ای از فرصت ها و تهدیدها است، ممکن است فضای مجازی نیز در برخی حوزه ها در شمایل تهدیدآمیز بروز کند. به هر حال حتی ابزار ساده ای مانند چاقو نیز در دست یک جراح یا یک تبهکار دو نمود متفاوت دارد.  اما به دلیل خطراتی که یک تبهکار ممکن است با چاقو ایجاد کند، نمی توان اصل استفاده از چاقو در جامعه را ممنوع و محدود کرد.

مرحبا یادآور شد: برای مقابله با این دوگانگی ها است که بسیاری از کشورهای توسعه یافته تلاش می کنند، شهروندان خود را مجهز به سواد، فرهنگ و مهارت رسانه ای کنند. در واقع مواجهه با فضای مجازی قبل از قانون گذاری نیازمند آموزش است. مهارت استفاده درست از فضای مجازی باید از دوران کودکی در محیط های آموزشی و مدارس تعلیم داده شود.

به اعتقاد این نماینده، قبل از قانون گذاری در خصوص پدیده های حساسی چون فضای مجازی، ضرورت دارد شفافیت و اقناع افکار عمومی مورد توجه قرار بگیرد.  چرا که بدون قانع کردن مخاطبان، قانون مورد نظر به اهداف از پیش تعیین شده نمی رسد.

 

ضرورت اقناع افکار عمومی در طرح های اقتصادی

 

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن انتقاد از فرایند طی شده پیرامون طرح صیانت از فضای مجازی گفت: اینکه در بازه زمانی دو هفته ای ، برخی همکاران متنی را تهیه و آن را مصوب کنند، قابل قبول نیست. هر اندازه هم که طرح بدون عیب و نقص باشد، بدون دیپلماسی عمومی، مورد پذیرش افکار عمومی قرار نخواهد گرفت. شخصا، مسیر طی شده پیرامون طرح را نمی پسندم و آنرا مبتنی بر منافع مردم و کشور نمی دانم.

او در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین که سرنوشت طرح از نظر شما چگونه رقم خواهد خورد؟ گفت: واقع آن است به طور کلی نمایندگان قصد ندارند اینترنت را تعطیل و برای کسب و کار و روابط اجتماعی مردم محدودیت ایجاد کنند. البته ممکن است برخی طیف ها چنین افکاری داشته باشند. اما نه نظام و نه اکثریت نمایندگان اعتقادی به اعمال یک چنین محدودیت های ندارند.

مرحبا در پاسخ به پرسش دیگری در این زمینه که رای شخص شما به طرح صیانت چه بود؟ گفت: من روز چهارشنبه به دلیل ماموریت در مجلس حضور نداشتم. البته روز سه شنبه به عنوان مخالف طرح ثبت نام و نهایتا زمانم را به یکی از نمایندگان مخالف طرح دادم. مردم باید بدانند بسیاری از همکاران من در مجلس مخالف طرح هستند، روند طی شده را قبول ندارند و معتقدند چنین محدودیت هایی به نفع معیشت مردم و منافع ملی کشور نیست. البته هنوز هم  طرحی تصویب نشده و تنها در خصوص نحوه بررسی موضوع، رای گیری شده است.

نماینده آستارا در مجلس با اشاره به تجربیات گذشته کشور از طرح های غیر کارشناسی یادآور شد: تجربیات تقنینی کشور بیانگر آن است که قانون گذاری بدون اقناع عمومی، منجر به نتایج مطلوبی نمی شود. بسیاری از قوانین مصوب در سالهای گذشته به دلیل عدم تطابق با واقعیات جامعه، عملیاتی نشده اند. پیشنهاد می کنم نمایندگان ارتباط تنگاتنگی با رسانه های تخصصی اقتصاد، صاحبان کسب و کار آنلاین و محافل کارشناسی برقرار کنند تا از دل بحث های کارشناسی بایدها و نبایدهای موضوع استخراج شود.

مرحبا در پایان خاطرنشان کرد: این طرح باید پخته شود، چون طرحی که امروز در مجلس تحت عنوان صیانت از فضای مطرح شده، امکان موفقیت ندارد. اما در صورت استفاده از دیدگاه های کارشناسی و حذف کامل رویکردهای محدود کننده می توان نسبت به ساماندهی درست فضای مجازی برنامه ریزی کرد.

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: اقتصاد آنلاین

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار