حال با گذشت نزدیک به دو ماه از برگزاری انتخابات، ظاهرا گزینه نزدیک‌تر به کرسی وزارت علوم «محمدعلی زلفی‌گل» است و قرار است به عنوان سکان‌دار آموزش عالی به مجلس شورای اسلامی معرفی شود.
کد خبر: ۹۸۵۱۰۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۶ 10 August 2021

جدی‌ترین گزینه‌ تصدی وزارت علوم در دولت رئیسی

 

 

به گزارش تابناک سمنان پس از برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری و معرفی ابراهیم رئیسی به عنوان منتخب این دوره از انتخابات، گمانه‌زنی‌ها برای تصدی کرسی‌های وزارتخانه‌ها آغاز شد و شایعات و احتمالات زیادی درخصوص کابینه در فضای رسانه‌ای و مجازی دست به دست می‌شود و چانه زنی‌های مختلف برای کسب کرسی‌های بیشتر در دولت بعدی را از مدت‌ها پیش شروع کردند که یکی از این وزارتخانه‌ها وزارت علوم است.

اگر چه برای تصدی وزارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افرادی همچون محمدمهدی زاهدی وزیر سابق علوم و نماینده فعلی مجلس، مجتبی رضاخواه نماینده مجلس و محمدباقر خرمشاد معاونت سابق پژوهشی وزارت امور خارجه و برخی گزینه‌های دیگر مطرح شد.

حال با گذشت نزدیک به دو ماه از برگزاری انتخابات، ظاهرا گزینه‌ نزدیک‌تر به کرسی وزارت علوم «محمدعلی زلفی‌گل» است و قرار است به عنوان سکان‌دار آموزش عالی به مجلس شورای اسلامی معرفی شود.

" زلفی‌گل"کیست؟

در سال ۱۳۷۱ در نهمین گردهمایی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترای داخل و خارج از کشور در دانشگاه فردوسی (مشهد مقدس) شرکت نموده و با ارائه مقاله علمی مستخرج از پایان نامه کارشناسی ارشد خویش، رتبه اول را در بخش علوم پایه کسب نمود. در مقطع دکترا نیز به عنوان دانشجوی دکترای نمونه دانشگاه شیراز انتخاب شده و مورد تقدیر قرار گرفت. بلافاصله پس از فارغ التحصیلی در مقطع دکترا، در دانشگاه بوعلی سینا (همدان، پایتخت تاریخ و تمدن ایران) به عنوان استادیار مشغول به تدریس و تحقیق شد.

وی به ترتیب در سال‌های ۱۳۸۰ و ۱۳۸۴ به رتبه‌های علمی دانشیاری و استادی ارتقاء یافت و از سوی انجمن شیمی ایران نیز به عنوان شیمیدان برجسته زیر ۴۰ سال کشور در گرایش شیمی آلی، انتخاب و جایزه دکتر ارشیا آزاد به وی اهدا شد.

از سال ۱۳۸۳ نام دکتر زلفی‌گل در لیست یک درصد دانشمندان پر استناد رشته شیمی جهان، در پایگاه اطلاعات و آمار علمی ISI قرار گرفته و مورد تقدیر مقام عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری واقع شده است. انجمن شیمی ایران در سال ۱۳۹۲ وی را به عنوان شیمیدان برجسته گرایش شیمی آلی کشور انتخاب نمود و مورد تقدیر قرار داد. سال‌های متعدد، وی پژوهشگر برتر دانشگاه، استان و همچنین ۹ سال متوالی استاد برتر آموزشی گروه شیمی آلی دانشگاه بوعلی سینا را در کارنامه ی علمی خویش دارد. ایندکس اچ وی (H-Index) تا تاریخ چاپ این ویرایش ۵۵ می‌باشد.

تعداد ارجاعات به مقالات بین‌الملی او تا این تاریخ بالغ بر ۱۳۷۰۰ (سیزده هزار و هفت صد) می‌باشد. کسب رتبه اول پژوهش­‌های بنیادی در بیست و یکمین جشنواره بین­‌المللی خوارزمی، اخذ جایزه از سازمان کنفرانس اسلامی(COMSTEC)  و دریافت نشان درجه دو ملی پژوهش از رییس جمهور وقت در سال ۱۳۹۰ از دیگر افتخارات علمی کسب شده توسط وی می‌­باشد. وی در سال ۱۳۹۴ به عنوان استاد نمونه کشوری انتخاب شده و در همین سال جایزه‌ی علمی علامه طباطبائی بنیاد ملی نخبگان کشور را نیز دریافت نمود.

وی در سال ۱۳۹۷ به عنوان پژوهشگر برتر کشوری نیز انتخاب شده است. دکتر زلفی‌گل تاکنون در چاپ بیش از ۵۳۰ مقاله در مجله‌های بین‌المللی تحت نمایه ISI مشارکت جدی داشته، که اکثر این مقالات در سمینارها و همایش های علمی ملی و فراملی نیز ارائه گردیده است. وی تجربیات علمی خویش را در این کتابی عنوان "مبانی سنتز ترکیبات آلی با نگرشی نوین" تدوین و تالیف نموده که، این کتاب تا کنون چهار بار تجدید چاپ شده و به عنوان تنها منبع فارسی در سرفصل رشته‌های شیمی و شیمی آلی مورد تایید شورای برنامه‌ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های کشور از سال ۱۳۹۴ معرفی شده است.

دکتر زلفی‌گل در زمینه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی هم قلم آثاری دارد که تاکنون ۲۰ مقاله فارسی در زمینه‌های علم سنجی، سیاست‌گذاری علم، پژوهش و فرهنگ از وی منتشر شده که این مقالات به همراه برخی از نقطه نظرات وی در کتابی به نام "دانش برای دانایی" به چاپ رسیده است.

همچنین مقاله وی حاوی نظریه مهاجرت ژن‌های او مورد توجه جامعه علمی و اجرائی کشور واقع شد.

وی مجری و همکار ۲۰ طرح تحقیقاتی دانشگاهی و ملی نیز بوده است. دکتر زلفی‌گل از سال ۲۰۱۸ به عنوان ادیتور مجله بین‌المللی انجمن شیمی ایران که توسط انتشارات اشپرینگر منتشر می‌شود، نیز منصوب شده است.

سال ۹۹ طی حکمی از سوی دکتر منصور غلامی وزیر علوم،تحقیقات و فناوری دکتر زلفی‌گل  به عضویت هیات نظارت برعملکرد هیات ممیزه موسسات منصوب شد.

"طراحی، سنتز و کاربرد نانو ذرات مغناطیسی، مایعات یونی و نمک‌های مذاب نانو در سنتز آلی"، "توسعه هدفمند اکسایش و آروماتیک شدن بر پایه آنومریک"، "طراحی و شناسایی کاتالیزورهایی با ساخنار نانو حاوی گروه‌های عاملی فسفروس اسید و کاربرد آنها در واکنش‌های چند جزئی"، "طراحی و سنتز و کاربرد فتالوسیانین‌های یونی هدفمند به عنوان کاتالیزور در تبدیل گروه‌های عاملی آلی" از مهم‌ترین طرح‌های پژوهشی دکتر زلفی گل به شمار می‌رود.

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایسنا

 

مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار