با این غول 244 سانتی‌متری
مرتضی مهرزاد بازیکنی استثنایی در والیبال نشسته است که تیم ملی قدرتمند ایران از توانایی‌های او بهره می‌برد.
کد خبر: ۹۹۰۱۸۲
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۲ 31 August 2021

به گزارش تابناک سمنان مرتضی مهرزاد پیش از زدن سرویس توپ را در دستانش می‌چرخاند و نگاهی سریع به بالا می‌اندازد. سپس آن را به هوا انداخته و با دست راستش همزمان با غرشی بلند به آن ضربه می‌زند. معمولا در برابر این ضربات کار زیادی از تیم حریف برنمی‌آید. مهرزاد دستانش را با خوشحالی تکان می‌دهد چرا که یک بار دیگر امتیازی را برای تیم ملی ایران کسب کرده است.


یکی از دلایل بازی درخشان مهرزاد قد بلند اوست: نوک انگشتان او با توجه به دستان کشیده‌اش تا ارتفاع 190 سانتیمتری می‌رسد. این موضوع باعث شده که او با اختلاف بلندترین بازیکن و با قد 244 سانتیمتری خود به یکی از بلندترین افراد دنیا تبدیل شود. وقتی مهرزاد در برابر تور 115 سانتیمتری می‌نشیند، بازیکنان اطراف او واقعا کوچک به نظر می‌رسند.


مدافع عنوان قهرمانی جهان و قهرمان پارالمپیک از زمان انتخاب این بازیکن 33 ساله به عنوان یکی از اعضای خود به تمامی جام‌های بزرگ دست پیدا کرده است. تیم والیبال نشسته ایران مدعی اصلی کسب مدال طلای توکیو نیز به حساب می‌آید. مهرزاد از این موضوع آگاه است و هدفی مشخص دارد:« ما مدال طلا را می‌خواهیم.»


این که مهرزاد 12 سال پیش تصمیم گرفت در بخش ورزش معلولان سراغ والیبال برود کاملا منطقی به نظر می‌رسد. بازیکن 33 ساله به روزنامه پارالمیپک می‌گوید:« اما شاید بیشتر والیبال نشسته بود که من را انتخاب کرد. اگر در آن زمان هر ورزش دیگری هم به من پیشنهاد می‌شد، می‌پذیرفتم. »


بنابراین این بدون شک موقعیتی برد – برد برای هر دو طرف بوده است. برای تیم ملی ایران که همیشه جز بهترین تیم‌های جهان بوده چون توانست به دوران افت کوتاه مدتش خاتمه دهد و حالا بار دیگر یکی از بهترین تیم‌های جهان شود. و برای ستاره این تیم که امروز می‌گوید:« زندگی بدون هوا به معنای مرگ است و برای من زندگی بدون والیبال همین معنی را دارد.»

 
مرتضی مهرزاد با آکرومگالی متولد شد که اختلال بسیار نادر هورمون رشد است و منجر به رشد بیش از حد فرد می‌شود. پای راست او پس از تصادف با دوچرخه دیگر رشد نکرد و حدود 15 سانتیمتر کوتاه‌تر از پای چپ این بازیکن است. با این حال این موضوع از اهمیت خاصی برای مهرزاد برخوردار نیست. او در این باره می‌گوید:« من پیش از این هم فردی غیرعادی بودم و ظاهرم را پذیرفتم. برایم مهم نیست چقدر بلند هستم.» اما نکته مهم اینجاست که سایرین او را به عنوان فردی بلند قامت نمی‌شناسند، بلکه او را به عنوان قهرمان پارالمپیک می‌بینند.


مهرزاد از طریق بازی والیبال در ایران امرار معاش می‌کند. او در بالاترین سطح لیگ حرفه‌ای برای باشگاه مس شهر بابک به میدان می‌رود که باشگاهی در جنوب شرقی ایران است. او در این باره می‌گوید:« این کار من است. من عاشق این ورزش هستم و اخبار آن را دنبال می‌کنم.»

 

 

 

 


رودی زوننبیشلر، مربی سابق تیم ملی آلمان، تاکید دارد که بازیکنان والیبال نشسته – و به طور کلی افرادی با ناتوانی جسمی – شرایط کاملا متفاوتی در ایران و آلمان دارند. او معتقد است:« احترام اجتماعی در آنجا بسیار بیشتر است.»


ایران در پارالمپیک توکیو با آلمان و برزیل در یک گروه قرار دارد. مرتضی مهرزاد امتیازآورترین بازیکن ایران در دیدار برابر برزیل بود که 14 امتیاز در این بازی به دست آورد. آنها همچنین موفق شدند در دیدار برابر آلمان در سه ست متوالی به پیروزی برسند. میشاییل مرتن، مربی تیم والیبال نشسته آلمان، پیش از بازی درباره رویارویی با ستاره تیم ملی ایران گفت:« ما پیش از این چند باری روبروی او قرار گرفته‌ایم و او را می‌شناسیم. اما باید ببینیم چطور پیشرفت کرده است.»


فلورین زینگر، بازیکن تیم ملی آلمان، نیز تاکید دارد که تمامی بازیکنان مدافع عنوان قهرمانی در شرایط خوبی قرار دارند. اما آنها احترام خاصی برای مهرزاد قائل هستند:« هیچ امیدی برای کسب امتیاز در دفاع وجود ندارد چون او تمامی توپ‌ها را به راحتی دفاع می‌کند.»


متن در ادامه اضافه می‌کند:« بازیکنان بزرگ معمولا به ندرت می‌توانند ضربات محکمی به توپ زده و عملکرد استثنایی از خود به نمایش بگذارند. اما این موضوع درباره او صدق نمی‌کند.»


زوننبیشلر نیز به پیش بینی ناپذیر بودن او اشاره کرده و می‌گوید:« گاهی نمی‌توانید بگویید که توپ کجا فرود می‌آید.»


با وجود درخشش مهرزاد و غیرقابل مهار به نظر رسیدن او، مرتن هنوز امید کمی به کسب امتیاز دارد:« دفاع در برابر این توپ‎‌ها آرزویی بلندپروازانه است اما غیرممکن نیست.»

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ورزش سه

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار