گرامی مقدم:اصلاح‌طلبی سکوت ناپذیر است/ نباید در تله حریف و زمین بازی شورای نگهبان گرفتار شویم
اسماعیل گرامی مقدم، عضو جبهه اصلاحات ایران اظهار امیدواری کرد هم دولت و هم مجلس در رفع مشکلات مردم و توسعه کشور موفق شوند اما اگر این اتفاق رخ نداد و کاستی هایی به وجود آمد قاعدتا برخی رفتارهای تند مجلس و دولت می تواند به عنوان توربوشارژ عمل کند.
کد خبر: ۹۹۰۹۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۳ 04 September 2021

توربوشارژ اصلاح‌طلبان برای بازگشت به قدرت چیست؟

 

 

به گزارش تابناک سمنان  اصلاح طلبان که دو انتخابات مجلس و ریاست جمهوری را به اصولگرایان باخته اند اکنون به گفته اسماعیل گرامی مقدم از اعضای جبهه اصلاحات، باید به بازسازی سازمان رأی و محتوای اندیشه اصلاح طلبی بپردازند. 

او در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین اظهار امیدواری می کند که هم مجلس و هم دولت در رفع مشکلات مردم و توسعه کشور موفق شوند چراکه پای اتلاف وقت و منابع کشور در میان است. 

این چهره سیاسی اصلاح طلب ضمن بیان اما و اگرهایی بر این باور است که قاعدتا برخی رفتارهای تند مجلس و دولت می تواند به عنوان توربوشارژ عمل کند و  عامل مهمی شود تا اصلاح طلبان مجددا بایستند و برای انتخابات 1402 فعال شوند. 

 

بازسازی جبهه اصلاحات یک ضرورت برای اصلاح طلبان است

اسماعیل گرامی مقدم، عضو جبهه اصلاحات ایران در پاسخ به این سوال که نظرتان درباره ماموریت اخیر آقای خاتمی به اصلاح طلبان برای بازسازی جریان اصلاحات چیست؟ به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: بحث بازسازی جبهه اصلاحات یک ضرورت برای اصلاح طلبان است هم به لحاظ محتوایی و هم به لحاظ سازمانی و شکلی. در واقع به لحاظ سازمانی و شکلی تا حدود زیادی اصلاح طلبان گام های اساسی را برداشته اند.

تفرق و جدایی اصلاح‌طلبان نسبت به سال 84 کمتر شده است

او افزود: به بیان دیگر اگر بخواهیم نسبت به سال 84 مقایسه ای داشته باشیم آن تفرق و جدایی بین اصلاح‌طلبان کمتر شده است و تحت سازمانهایی چون شورای عالی سیاستگذاری و جبهه اصلاحات، مجموعه اصلاح طلبان در فعالیت های سیاسی شرکت می کنند و حضور دارند اما به لحاظ سازمانی در انتخابات اخیر، این جبهه نتوانست در سطح قابل قبولی که همه اصلاح طلبان را پوشش دهد و در انتخابات با یک سازمان رأی قوی حضور پیدا کند این نقطه ضعفی بود که اصلاح طلبان داشتند و باید هر چه زودتر آن را سروسامان دهند این تنها به دست جبهه اصلاحات هم انجام نمی شود بلکه همه 31 حزبی که در جبهه حضور دارند باید ارتباطشان را با استانها مجددا بازتعریف کنند و نباید صرفا در تهران بنشینند و انتظار داشته باشند که استانها سازمان پیدا کنند.

همه 31 حزب اصلاح‌طلب باید فعال شوند

این چهره سیاسی اصلاح طلب عنوان کرد: این 31 حزب باید جلساتی را در استانها برگزار کنند و ضمن اینکه سازمان احزاب را ساماندهی می کنند به محتوا هم می توانند ورود پیدا کنند و به این شکل آمادگی احزاب، برای هر کنش سیاسی به ویژه در انتخابات ها  و یا اساسا شکل گیری جبهه اصلاح طلبان نیازمند عقبه خودش یعنی احزاب خواهد بود در غیر این صورت جبهه اصلاحات به خودی خود نمی تواند سازمان خودش را تامین کند.

جبهه اصلاحات باید به اشاعه تفکرات اصلاح‌طلبی میان مردم بپردازد

او اشاره کرد: در محتوا هم ، جبهه اصلاحات با توجه به این دولت که تمامی قوا به صورت یکدست از یک جریان سیاسی هستند و با توجه به فعل و انفعالات جامعه چه در حوزه سیاسی و چه در حوزه اقتصادی باید به اشاعه بیشتر تفکرات اصلاح طلبان بین مردم اقدام کنند. مطالبات مردم را در اولویت قرار بدهند چراکه اصلاح‌طلبی یک جریانی مقابل اصولگرایی است اصولگرایی یک سری ویژگی ها دارد که در حقیقت برآمده از یک فلسفه ای است در واقع پیدایش اصولگرایی و اصلاح طلبی یا پیدایش راست و چپ در همه جای دنیا دارای یک فلسفه است که این فلسفه به ذات انسانها باز می گردد.

گرامی مقدم اضافه کرد: به بیان دیگر هرجای دنیا برویم به محض اینکه حاکمیت ایجاد می شود دو گروه نیز به وجود می آیند چه این گروه ها دارای ایدئولوژی باشند و چه غیرایدئولوژیک باشند اما محتوای یک گروه برگذشته، اصول پایدار و عدم ریسک پذیری تاکید دارد و در حقیقت امنیت را می فروشند و آزادی را می خرند یا آزادی را می فروشند و امنیت را می خرند این نوع گروه ها و احزاب در دنیا به عنوان احزاب محافظه کار شناخته می شوند و آنها را در قالب جریان راست تعریف می کنند که در ایران به اصولگرایی شناخته می شوند.

اصلاح طلبی به دنبال مطالبات مردم است

او ادامه داد: در مقابل اصولگرایی، جریانی است که دارای ریسک پذیری بالا، تغییر و تحول در بسیاری از اصولی که ممکن است مانع توسعه شود هستند و با پرداختن هزینه چه شخصی و چه اجتماعی به دنبال مطالبات مردم هستند. این جریان با توجه به تحولات جهانی و روز حرکت می کند و به جریان چپ و اصلاح طلبی شناخته می‌شود. این جریان چپ در ایران بعد از اینکه نامزدهایش توسط شورای نگهبان در انتخابات ردصلاحیت شدند به هر دلیلی نتوانستند نتیجه ای در انتخابات به دست بیاورند یا مردم در انتخابات شرکت نکردند و پیرو عدم حضور گسترده مردم نیز با شکست در انتخابات مواجه شدند.

 

توربوشارژ اصلاح‌طلبان برای بازگشت به قدرت چیست؟

 

اصلاح طلبان باید سازمان رأی و محتوای تفکرشان را بازسازی کنند

این عضو حزب اعتماد ملی اظهار کرد: بنابراین اصلاح طلبان هم باید سازمان رأی خودشان و هم محتوای تفکرشان را در چارچوب نظام و دستگاهی که می خواهند در آن فعالیت کنند بازسازی کنند یعنی اگر قرار است جناح اصلاحات و تفکرات چپ گرایانه در حوزه اقتصادی-سیاسی و فرهنگی جاذبه داشته باشند باید خودشان هم تلاش کنند در چارچوبی حرکت کنند که بتوانند در رقابت های انتخاباتی حضور پیدا کنند یا موثر باشند اگر هم به هر دلیلی شورای نگهبان اجازه نمی دهد دستگاه نظارتی اجازه نمی دهند اما اصلاح ‌طلبان باید در انتخابات‌ها اثرگذار باشند.

اصلاح طلبان در انتخابات 1402 فعال می شوند؟

گرامی مقدم در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح طلبان این توانایی را دارند که در انتخابات 1402 مجددا سرپا شوند یا خیر؟ عنوان کرد: اگر اصلاح طلبان با همین فرمانی که در جبهه اصلاحات آغاز کرده اند و کار را ادامه می دهند و در همین موضوع ساختار و آسیب شناسی در سازمان اصلاح طلبی، محتوا و اندیشه اصلاح طلبی، می توانند مجدد سرپا شوند.

اصلاح‌طلبان باید واقعیت‌های موجود را ببینند

او اضافه کرد: اگر اصلاح طلبان در انتخابات آینده با واقعیت های موجود، سازمان و برنامه شان را پیش ببرند می‌توانند موفق شوند واقعیت های موجود در کشور ما اعم از شورای نگهبان، نهادهای امنیتی، دغدغه هایی که نیروهای ارزشی دارند، سیاست های کلان کشور در منطقه به ویژه در محور مقاومت است. اصلاح‌طلبان این واقعیت ها را باید ببینند و با توجه به ذات اصلاح طلبی که دارای فلسفه ای است و هر کشوری نیازمند چنین تفکراتی است باید گام بردارند و با توجه به آن می توانند در حاکمیت حضور پیدا کنند و به نوعی مستلزم ورود به قدرت هستند در نتیجه احتمال اینکه پیروز شوند و اثر بگذارند و مانع از پیروزی رقیب بشوند ، وجود دارد اما اگر اما به صورت انتزاعی به مسائل نگاه کنیم و واقعیات موجودی که در زمین سیاست ایران وجود دارد را نبینیم نمی توانیم چیزی حاصل کنیم.

نباید در تله حریف و بازی شورای نگهبان گرفتار شویم

این فعال سیاسی اصلاح طلب بیان کرد: وقتی ما وارد یک انتخاباتی می شویم باید براساس ویژگی های آن انتخابات خودمان را تنظیم کنیم نه اینکه در بازی و تله حریف، خودمان را گرفتارکنیم و در زمین شورای نگهبان بازی کنیم روشن است که شورای نگهبان چه رفتاری دارد، چه کسانی را تایید و یا رد می کند. به هر حال ما هم سازمان و محتوای اندیشه مان را به رفتار شورای نگهبان گره می زنیم.

امیدواریم مجلس و دولت موفق شوند اما..../توربوشارژ اصلاح‌طلبان برای بازگشت به قدرت چیست؟

او در پاسخ به این سوال که عملکرد مجلس و دولت فعلی تا چه حد می تواند به اصلاح طلبان برای بازگشت به قدرت کمک کند؟ تصریح کرد: بنده به عنوان یک شهروند و عضو جبهه اصلاحات آرزوی توفیق برای دولت و مجلس دارم چراکه نباید اتلاف وقت و منابع صورت گیرد امیدواریم هم دولت و هم مجلس در رفع مشکلات مردم و توسعه کشور موفق شوند اما اگر این اتفاق رخ نداد و کاستی هایی به وجود آمد قاعدتا برخی رفتارهای تند مجلس و دولت می تواند به عنوان توربوشارژ عمل کند.

گرامی مقدم افزود: در این صورت است که با آسیب شناسی موضوعی که گفته شد و خطای استراتژیک دولت و مجلس و تندروی در حوزه های سیاسی اقتصادی و فرهنگی که موجب عکس العمل مردم می شود مردم به جای قهر از صندوق ها(به این دلیل که طبع مردم ایران با تندروی مخالف است) به جناح مقابل یعنی اصلاح‌طلبان گرایش پیدا می کنند بنابراین اصلاح طلبان باید در سازمان اصلاح طلبی و اندیشه  اصلاح طلبی بازنگری کنند.

اصلاح‌طلبی سکوت ناپذیر است

او با تاکید بر اینکه اصلاح طلبان در شرایط یکدستی قدرت سکوت نخواهند کرد، عنوان کرد: مسلم است که یکی از ویژگی های اصلاح طلبی ، بهبود وضعیت فعلی است و به بیانی عبور از وضعیت بد به وضعیت خوب. قاعدتا این نوع فلسفه، سکوت پذیر نیست و سکوت ناپذیر است. بنابراین این ویژگی های اصلاح طلبان یقینا در راستای منافع ملی و کشور و مطالبات مردم است اما باید همه ما چه کسانی که مخالف این دولت و مجلس هستند و چه مقابل اصولگرایان، باید برای آنها آرزوی توفیق کنند و دعاگوی آن ها باشند تا در عملکردشان موفق باشند چراکه اگر این اتفاق رخ ندهد همه متضرر می شویم منابع کشور هدر می رود. بنابراین اگر موفق بودند که نکته مثبتی است ولی اگر موفق نبودند یقینا مورد نقد و انتقاد اصلاح طلبان واقع می شوند.

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: خبرآنلاین

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار