مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان گفت: سالانه ۱۵۰ میلیون متر مکعب از منابع آب زیرزمینی، به عنوان منابع راهبردی ذخیره، استفاده می شود و این موضوع هشداری جدی است.
کد خبر: ۹۹۲۶۶۵
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۷ 10 September 2021

۱۵۰ میلیون مترمکعب از منابع راهبردی آب سالانه در سمنان برداشت می‌شود

 

محمد طاهری روز جمعه در گفت و گو با ایرنا، بزرگترین چالش اجرای سند سازگاری با کم آبی استان سمنان را مصرف بالای آب در کشاورزی دانست و ابراز داشت: منابع سطحی آب، به جز میزان محدود در شمال و شرق استان، وجود ندارد و بیش از ۹۰ درصد آب مورد نیاز کشاورزی از منابع زیرزمینی برداشت می شود و این موضوع چالش کم‌آبی استان را تشدید می‌کند.

وی افزود: بر اساس سند سازگاری با کم آبی استان سمنان، هر سه بخش تولید و برداشت‌کننده آب (صنعت، خانگی و کشاورزی) به نسبت میزان مصرف خود ملزم به کاهش مصرف هستند و به طور مثال، بخش کشاورزی باید در یک بازه زمانی ۱۰ ساله ۳۰ درصد مصرف آب را مدیریت کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان گفت: ۹ درصد از مصرف آب استان خانگی، ۴ درصد صنعت و ۸۷ درصد کشاورزی است و اگر مصرف آب خانگی حتی یک درصد کاهش یابد، تحول بزرگی اتفاق افتاده است.

شیوع کرونا آموزش همگانی اصلاح الگوی مصرف آب را در مدارس تعطیل کرد

طاهری بیان کرد: به دلیل شیوع کرونا، آموزش همگانی بیشتر با انتشار موشن گرافی و اینفوگرافی آموزش کاهش مصرف آب در فضای مجازی انجام می‌شود.

وی افزود: همچنین طرح و بارگذاری سوالات آموزشی در سامانه مشترکان به منظور مطالعه و پاسخ در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان گفت: مراجعه به سایت به منظور پاسخ به سوالات از طریق پیامک به مشترکان اطلاع رسانی‌ می‌شود و پاسخ دهندگان به قید قرعه جایزه دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به تاثیر چشم‌گیر طرح مهام در اصلاح الگوی مصرف ابراز داشت: تعطیلی کرونایی مدارس، اجرای طرح مهام را با وقفه مواجه کرد و اثرگذاری این طرح را کاهش داد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان گفت: با اجرای طرح مهام دانش‌آموزان فرامی‌گرفتند که چگونه همیار آب باشند و معلم‌ها نیز در این زمینه آموزش می‌دیدند.

طاهری با بیان اینکه اجرای طرح‌های آموزشی در روستاها و بانوان خانه‌دار نیز بسیار اثرگذار است گفت: امسال، ادامه آموزش‌های گذشته از طریق صدا و سیما و برنامه‌های تلویزیونی در دستور کار است.

 مهام طرحی آموزشی است که با هدف ارائه راهکارهای اساسی برای بهینه سازی مصرف آب در بین دانش آموزان و والدین به ویژه در پایه‌های ابتدایی و کلاس اول اجرا می‌شد.

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار