فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: قاچاق چوب امسال به میزان ۵۰ و آتش‌سوزی جنگل‌های استان با اقدامات پیشگیرانه و آگاهسازی ۷۰ درصد کاهش داشت.
کد خبر: ۹۹۳۲۰۲
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۳ 12 September 2021

قاچاق چوب ۵۰ درصد و آتش‌سوزی جنگل‌ها ۷۰ درصد در استان سمنان کاهش یافت

 

به گزارش تابناک سمنان  علیرضا ابوطالبی درباره اقدامات مقابله ای با قاچاق چوب و تاغ و گز از مراتع و جنگل های استان سمنان گفت: با توجه به اقدامات صورت گرفته از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان مرداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته قاچاق چوب در استان ۵۰ درصد کاهش یافت و ۳۲ نقطه از محورهای مواصلاتی استان با همکاری قوه قضائیه تحت نظارت و کنترل قرار گرفت.

به گفته وی، ۳۲ روستای هدف استان سمنان به تجهیزات اطفای حریق مجهز و همچنین ۶ پایگاه اطفای حریق مردمی در استان ایجاد شد.

وی با اشاره به کاهش ۷۰درصدی آتش سوزی مراتع و جنگل های استان سمنان، تاکید کرد: گفت: فرهنگ سازی مناسب در این زمینه و تشدید گشت های نظارتی و ازسوی دیگر ایجاد پایگاه های مردمی اطفا حریق منجر به کاهش این آتش سوزی ها شد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان درباره آتش سوزی اخیر در بخشی از مراتع شهر مجن گفت: علت اصلی این آتش سوزی عوامل انسانی بود، اما علت دقیق حادثه دردست برسی است.

ابوطالبی با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد علت آتش سوزی های مراتع وجنگل ها انسانی است، بیان کرد: عوامل آتش سوزی جنگل ها و مراتع به دو دسته عوامل انسانی و طبیعی تقسیم می شوند و علت اصلی و گسترده آتش سوزی مراتع و جنگل ها عامل انسانی است و درصد کمی از موارد آتش سوزی به علت گرمای هوا و وزش بادهای گرم و خشک و خشکی زمین است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع طی سال‌های اخیر  نه تنها درایران بلکه در کل جهان افزایش قابل توجهی یافته، به طوری که در سال گذشته بیش از ۲۱ هزار هکتار از اراضی جنگلی کشور در آتش سوخت که بخش اعظم و نگران‌کننده این آتش‌سوزی‌ها در حیطه مراتع و جنگل‌های زاگرس بود.

وی ادامه داد: بنابرنظر کارشناسان منابع طبیعی بیش از ۹۰ درصد عامل آتش سوزی جنگل ها و مراتع ناشی از عوامل عمدی و سهوی است، ولی برخی افراد سودجو با ایجاد آتش‌سوزی عمدی قصد تغییر کاربری و زمین‌خواری جنگل یا مراتع را دارند و یا برخی مواقع به دلیل بی‌احتیاطی گردشگران، چوپانان و یا کشاورزان رخ می دهد و موجب خسارات فراوان به مراتع و ارضی کشور می شود.

وی افزود: از سوی دیگر عواملی مانند گرم شدن زمین،خشکسالی و همچنین خشکی علوفه ها نیز منجر به بروز آتش سوزی در جنگل ها می شود که درصد آن چندان قابل توجه نیست.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان درباره امکانات و تجهیزات اطفای حریق در استان بیان کرد: سال های اخیر پیشرفت خوبی در تامین تجهیزات مهار آتش در استان محقق شد اما در خصوص بالگرد اطفای حریق نکته قابل توجه در این است که این بالگرد به صورت منطقه ای در اختیار استان های گلستان، مازندارن و سمنان همزمان  قراردارد و در صورت اعلام نیاز به استان فرستاده می شود.

کمتر از پنج درصد از وسعت ۹۷ هزار مترمربعی استان سمنان را مناطق جنگلی شامل می شود.

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار