کد خبر: ۹۹۴۰۴۲
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۸ 15 September 2021
آیفون ۱۳

 

به گزارش تابناک سمنان اپل دیروز از سری آیفون ۱۳ رونمایی کرد و حالا برای خیلی از خریداران این سوال پیش آمده است که آیفون ۱۳ استاندارد را بخرند یا آیفون ۱۳ پرو را؟ این دو دستگاه هرچند از نظر ظاهری تقریباً شبیه به هم هستند و اما مدل پرو دارای عمر باتری بیشتر، عملکرد روان‌تر و دوربین‌های بهتری است و فقط ۱۷۰ دلار نسبت به مدل استاندارد گران‌تر است. ما در ادامه می‌خواهیم به بررسی این دو گوشی بپردازیم تا انتخاب یکی از آن‌ دو را برای شما راحت‌تر بکنیم. پس با ما همراه باشید.

طراحی و رنگ آیفون ۱۳ پرو در برابر آیفون ۱۳

همانطور که گفته شد آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو از نظر ظاهری تقریبا شبیه به هم هستند و اندازه نمایشگر هر دوی آن‌ها ۶.۱ اینچ است و هر دو گوشی دارای لبه‌ها و نمایشگرهای فلت هستند. با این‌حال، مدل پرو دارای پرداخت مات‌تری نسبت به مدل استاندارد بوده و کمی‌ از آن سنگین‌تر است.

آیفون ۱۳ پرو همچنین دارای ساخت متفاوتی نیز است: در حالیکه آیفون ۱۳ استاندارد با استفاده از آلومینیوم سبک‌تر ساخته شده، مدل پرو از استیل ضدزنگ ساخته شده و همین موضوع باعث شده تا مدل پرو کمی سنگین‌تر باشد. وزن این گوشی ۲۰۴ گرم است، در حالیکه مدل استاندارد دارای وزنی برابر ۱۷۴ گرم است. بنابراین اگر شما به‌دنبال یک گوشی سبک‌تر هستید، آیفون ۱۳ می‌توند انتخاب بهتری نسبت به آیفون ۱۳ پرو باشد. ضمناً هر دو گوشی از استاندارد IP68 برای محافظت در برابر نفوذ آب پشتیبانی می‌کنند.

از طرفی، هرچند هر دو گوشی دارای استایل مشابهی هستند، اما قاب پشت آیفون ۱۳ استاندارد از جنس شیشه‌ای و براق‌تر است، در حالیکه قاب پشت آیفون ۱۳ پرو این حالت براق را ندارد مات‌تر است. درباره رنگ‌‌بندی این گوشی‌ها هم باید بگوییم که آیفون ۱۳ پرو در رنگ‌های آبی، گرافیتی، نقره‌ای و طلایی در دسترس خواهد بود و مدل استاندارد در رنگ‌های صورتی، آبی، مشکی، نقره‌ای و قرمز.

تفاوت نمایشگرهای آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو استاندارد

ما سال گذشته در سری آیفون ۱۲ شاهد بودیم که تنها تفاوت نمایشگر آیفون ۱۲ پرو با آیفون ۱۲ استاندارد در این بود که کمی روشنایی بیشتری نسبت به مدل استاندارد داشت. اما امسال اوضاع کمی فرق کرده و در حالیکه هر دو گوشی آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ استاندارد از یک نمایشگری ۶.۱ اینچی اولد بهره می‌برند، مدل پرو دارای یک قابلیت بیشتر نسبت به مدل استاندارد است و آن چیزی نیست جز پروموشن (ProMotion). وجود این قابلیت باعث خواهد شد تا نماشگر مدل پرو محتواها را با فرکانس ۱۲۰ اجرا کند، در حالیکه مدل استاندرد فقط از فرکانس ۶۰ هرتز پشتیبانی خواهد کرد. این بدین معنی است که نمایشگر آیفون ۱۳ پرو در هر ثانیه ۱۲۰ بار رفرش خواهد کرد، اما نمایشگر مدل استاندارد در هر ثانیه ۶۰ بار. بنابراین مدل استاندارد به‌اندازه مدل پرو در اجرای بازی‌ها و محتواهای سنگین روان‌تر نخواهد بود و این می‌تواند یکی از مزیت‌های آیفون ۱۳ پرو باشد.

آیفون ۱۳

سخت‌افزار و عملکرد آیفون ۱۳ پرو در برابر آیفون ۱۳ استاندارد

با وجود اینکه آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ استاندارد تفاوت‌هایی در کیفیت نمایشگر با یکدیگر دارند، اما در بخش پردازنده و عملکرد تفاوت چندانی با هم ندارند و هر دو گوشی از تراشه A15 بایونیک اپل با سرعت کلاک مشابه بهره می‌برند.

اما یکی از تفاوت‌های این دو گوشی در بخش سخت‌افزار مربوط به ظرفیت حافظه رم آن‌ها می‌شود بطوریکه آیفون ۱۳ پرو دارای ۶ گیگابایت رم و آیفون ۱۳ استاندارد دارای ۴ گیگابایت رم است. اگر شما جزو کسانی هستید که کارهای مختلفی با گوشی خود انجام می‌دهید و می‌خواهید اپلیکیشن‌های بیشتری روی گوشی خود اجرا کنید، مدل پرو می‌تواند گزینه بهتری برای شما باشد.

اما در بخش حافظه داخلی باید بگوییم که ظرفیت حافظه آیفون ۱۳ استاندارد از ۱۲۸ گیگابایت شروع می‌شود و از این نظر مشابه مدل پرو است. شما همچنین می‌توانید حافظه هر دو گوشی را تا ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت ارتقا دهید، اما مزیت مدل پرو آن است که امکان ارتقا حافظه آن تا ۱ ترابایت هم وجود دارد.

دوربین‌های آیفون ۱۳ پرو در مقابل آیفون ۱۳ استاندارد

اگر هنوز نمی‌دانید که کدامیک از گوشی‌های آیفون ۱۳ پرو یا آیفون ۱۳ استاندارد را بخرید، شاید بخش دوربین بتواند شما را بهتر راهنمایی کند.

آیفون ۱۳ استاندارد دارای دو دوربین در پشت خود است که شامل یک دوربین اصلی و یک دوربین الترا واید می‌شود؛ اما مدل پرو از یک دوربین اضافه تله‌فوتو نیز در کنار این دوربین‌ها بهره می‌برد که برای عکاسی از فواصل دور مفید خواهد بود.

مقایسه دوربین‌های گوشی‌های آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو استاندارد به صورت زیر است:

  • دوربین اصلی (واید): ۲۶ میلیمتر روی هر دو گوشی، فاصله کانونی f/1.6 روی آیفون ۱۳ و f/1.5 روی آیفون ۱۳ پرو
  • دوربین الترا واید: ۱۳ میلیمتر روی هر دو، فاصله کانونی f/2.4 روی مدل آیفون ۱۳ و  f/1.8 روی آیفون ۱۳ پرو
  • دوربین تله‌فوتو: آیفون ۱۳ فاقد آن، زوم ۳ برابر روی آیفون ۱۳ پرو

یک تفوات دیگر مربوط به سنسور لیدار می‌شود که اپل آن را برای استفاده در واقعیت افزوده طراحی کرده است. در حالیکه مدل استاندارد فاقد این قابلیت است، مدل پرو از آن بهره می‌برد. این سنسور می‌تواند فضای یک اتاق را اسکن کرده و می‌تواند ابزار مناسبی برای افراد حرفه‌ای و گیمرهای واقعیت افزوده باشد.

اما در بخش مودها و قابلیت‌های دوربین‌ها باید بگوییم که هر دو گوشی دارای قابلیت Photographic Styles برای فیلترهای دوربین هستند. ضمن اینکه هر دو گوشی می‌توانند عکس‌ها و ویدیوهای ماکرو از اشیایی در فاصله ۲ سانتیمتر بگیرند. با این‌حال، مدل پرو می‌تواند در محیط‌های تاریک نور بیشتری جذب کند و اپل قابلیت Night Mode Portrait را فقط روی این مدل ارائه کرده است و مدل استادارد فاقد آن است.

آیفون ۱۳

البته یک تفاوت بزرگ دیگر نیز بین دو گوشی آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ استاندارد وجود دارد و آن چیزی نیست جز فرمت ProRAW برای دوربین‌ها. این فرمت روی آیفون ۱۳ استاندارد قابل‌دسترس نیست، اما شما در مدل پرو با استفاده از این قابلیت می‌توانید عکس‌های خود را ویرایش و اصلاح کنید.

با وجود این تفاوت‌ها، هر دو گوشی جدید اپل مجهز به فناوری لرزشگیر شیفت-سنسور شده‌اند که در مقایسه با لرزشگیر سنتی OIS فناوری جدیدتری محسوب می‌شود. لرزشگیر شیفت-سنسور این قابلیت را دارد که کل سنسور را به‌جای لنز دوربین حرکت دهد تا لرزش‌های دست کاربر را در حین عکاسی جبران نماید.

اتصال 5G

هر دو گوشی آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ استاندارد مثل سری آیفون ۱۲ از شبکه 5G پشتیبانی می‌کنند و هیچ تفاوتی بین سرعت اتصال آن‌ها وجود نخواهد داشت.

عمر باتری آیفون ۱۳ پرو در مقابل آیفون ۱۳ استاندارد

مزیت دیگر مدل پرو آیفون ۱۳ نسبت به مدل استاندارد مربوط به بخش باتری می‌شود. اپل درباره عملکرد باتری‌های این دو گوشی به موارد زیر اشاره کرده است:

  • باتری آیفون ۱۳ استاندارد ۲.۵ ساعت شارژدهی بیشتری نسبت به آیفون ۱۲ استاندراد دارد
  • باتری آیفون ۱۳ پرو ۱.۵ ساعت شارژدهی بیشتری نسبت به آیفون ۱۲ پرو دارد

نکته دیگری که درباره شارژدهی باتری‌های آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ استاندارد وجود دارد، عملکرد آن‌ها در هنگام پخش ویدیو است. اپل گفته است که باتری مدل پرو می‌تواند ۲۰ ساعت پخش ویدیو را دوام بیاورد، ذر حالیکه باتری مدل استاندراد فقط می‌تواند ۱۵ ساعت شارژدهی داشته باشد. این نشان می‌دهد که باتری مدل پرو حدود ۳۰ درصد شارژدهی بیشتری نسبت به مدل استاندارد در هنگام پخش ویدیوها دارد.

در مورد سرعت شارژ باتری‌ها نیز باید بگوییم که تفاوتی بین این دو گوشی وجود ندارد و هر دوی آن‌ها از شارژ سریع ۳۰ وات پشتیبانی خواهند کرد. البته شما باید آداپتور شارژ این گوشی‌ها را به‌طور مجزا خریدارای کنید برای اینکه اپل هیچ شارژری در جعبه آن‌ها ارائه نخواهد کرد. این دو گوشی همچنین از شارژرهای بی‌سیم مگ سیف با سرعت شارژ ۱۵ وات پشتیبانی خواهند کرد.

قیمت و قابلیت دسترسی آیفون ۱۳ پرو در مقابل آیفون ۱۳ استاندارد

شاید بزرگترین تفاوت آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ استاندارد مربوط به قیمت آن‌ها باشد. هرچند تفاوت قیمت مدل پرو و مدل استاندارد حدود ۱۷۰ الی ۲۰۰ دلار است، اما چیزی که شما در ازای آن دریافت خواهید کرد نرخ نوسازی بالاتر، یک دوربین بیشتر برای زوم، حافظه داخلی بیشتر و چند ارتقا جزئی دیگر است. البته اگر هیچ‌کدام از موارد فوق برای شما مهم نیستند، آیفون ۱۳ استاندارد می‌تواند ارزش خرید بهتری نسبت به مدل پرو داشته باشد.  قیمت‌های این دو گوشی به شرح زیر است:

  • قیمت آیفون ۱۳ (حافظه ۱۲۸ گیگابایت): ۸۳۰ دلار (بدون سیم کارت)، ۸۰۰ دلار (با سیم کارت)
  • قیمت آیفون ۱۳ پرو (حافظه ۱۲۸ گیگابایت): ۱۰۰۰ دلار

اپل امسال قابلیت‌های خوبی به مدل پرو اضافه کرده است تا آن را از مدل استاندارد متمایزتر کند و شاید تنها چیزی که مانع از خرید مدل پرو شود وزن سنگین آن باشد؛ اما باید توجه داشت که شما در ازای آن به یک باتری بزرگتر با قدرت شارژدهی بهتر دسترسی خواهید داشت.

نظر شما درباره این دو گوشی چیست؟ اگر شما قصد خرید یکی از آن‌ها را داشته باشید با توجه به تفاوت‌هایی که در بالا ذکر شد کدامیک را ترجیح می‌دهید. نظرات خود را حتماً در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تکفارس

مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار