عضو کمیته علمی کشوری کنترل و مقابله با ویروس کووید۱۹، با اشاره به علل بروز قارچ سیاه در مبتلایان به کرونا، گفت: در افراد مبتلا به کرونا، بروز قارچ سیاه می‌تواند اوضاع را وخیم‌تر کند. بنابراین برای پیشگیری از بروز آن باید نکاتی را مورد توجه قرار داد.
کد خبر: ۹۹۸۰۴۱
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱ 02 October 2021

هشدار به مبتلایان به کرونا درباره این عارضه خطرناک

 

به گزارش تابناک سمنان محمدرضا صالحی درباره وضعیت بیماری قارچ سیاه در بیماران مبتلا به کرونا، گفت: در زمینه قارچ سیاه افزایش مجددی نداشته‌ایم و همان روند ابتلایی که وجود داشت، همچنان ادامه دارد.

وی درباره علت بروز قارچ سیاه، گفت: در این باره چند تئوری وجود دارد؛ اول اینکه بسیاری معتقدند سویه یا واریانت دلتا سطوحی از نقص ایمنی و تغییراتی در ایمنی بدن ایجاد می‌کند که ممکن است افراد را نسبت به ابتلا به این قارچ مستعد کند. به هر حال پیک آخر ما هم با واریانت دلتا بود و در کشورهایی مانند هندوستان و ایران که واریانت دلتا غالب شد، شاهد بروز قارچ سیاه هم بودیم.

 

 

وی ادامه داد: مورد دیگر، بروز قارچ سیاه در افراد دیابتی است. در هندوستان و ایران هم دیابت به میزان زیادی وجود دارد. به ویژه اگر دیابت به خوبی کنترل نشود، مشکل‌ساز است که متاسفانه تعداد زیادی از هموطنان ما به دیابت مبتلا هستند که این دیابت هم به خوبی کنترل نشده است که ممکن است منجر به بروز قارچ سیاه شود. در عین حال ممکن است بروز قارچ سیاه ناشی از عدم رعایت رژیم غذایی مناسب از سوی بیماران در زمانی باشد که به کرونا مبتلا می‌شوند که ممکن است از غذاهای شیرین استفاده کنند.

وی ادامه داد: علت دیگری که بعضاً برای بروز قارچ سیاه اعلام می‌شود، ‌ این است که ممکن است این بیماری ناشی از اکسیژن‌درمانی بروز پیدا کند. این اکسیژن‌درمانی حتی می‌تواند منجر به تخریب سیستم مخاطی بیماران شود و حتی سویه دلتا هم این کار را می‌کند. در نهایت هم علت دیگر استفاده از داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی است.

وی افزود: با توجه به اینکه واریانت دلتا این قدرت را داشت که میزان زیادی از بیماران را دچار درگیری ریوی و وخامت حال کند و با این وخامت بیماری، پزشکان مجبورند که از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی از جمله کورتون استفاده کنند و این نکته هم می‌تواند باعث شود که فرد مبتلا به کرونا، با این داروها هم به بیماری قارچ سیاه مبتلا شود.

صالحی با بیان اینکه این قارچ همه جا وجود دارد و در خاک، کود، مواد گندیدنی و مواد کپک زده منتقل می‌شود، اما از فرد به فرد سرایت نمی‌کند، گفت: میزان شیوع دقیق بیماری قارچ سیاه مشخص نیست. در هندوستان گزارشاتی وجود دارد که از بیماران کرونایی شدید و بستری در بیمارستان حدود یک تا دو در هر ۱۰۰۰ بیمار مبتلا می‌شوند.

وی گفت: مشکل دارویی بیماران مبتلا به قارچ سیاه طی یکی دو هفته گذشته مرتفع شد و اکنون مشکلی نداریم. در حال حاضر در بیمارستان امام بیش از ۱۲۰ بیمار کرونای مبتلا به قارچ سیاه داریم که اقدامات درمانی آنها با کمک تیم‌های تخصصی و فوق تخصصی پیش می‌رود. در عین حال حدود ۳۸۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان امام (ره) تهران بستری هستند.

صالحی با اشاره به درصد مرگ و میر در میان بیماران مبتلا به قارچ سیاه، گفت: به طور کلی در بهترین مراکز درمانی دنیا درصد مرگ و میر مبتلایان به بیماری قارچ سیاه، حدود ۴۵ تا ۵۰ درصد است. حال در افراد مبتلا به کرونا هم بروز قارچ سیاه می‌تواند اوضاع را وخیم‌تر کند. برخی مطالعات میزان مرگ افراد مبتلا به کرونایی که به قارچ سیاه هم مبتلا شده‌اند، ‌ تا ۶۰ یا ۷۰ درصد هم نشان داده‌اند.

وی درباره نحوه پیشگیری از بروز قارچ سیاه، گفت: چند نکته بسیار حائز اهمیت است؛ اول تزریق واکسن کروناست که بسیار موثر است. نکته دیگر کنترل قند خون در افراد دیابتی است که هم باعث می‌شود به انواع شدید بیماری دچار نشوند و به تبع آن نیاز به اکسیژن‌درمانی و درمان با داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی نداشته و در نهایت به قارچ سیاه مبتلا نشوند. نکته مهم سوم بحث رعایت رژیم غذایی است. افراد در زمان ابتلا به کرونا سعی کنند که قندشان کنترل شود، در دوره بیماری غذاهای شیرین، شکلات و پرخوری در مصرف مواد شیرین نداشته باشند. در عین حال پزشکان هم باید حواس‌شان به کنترل قند بیمار و همچنین میزان مصرف داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی در درمان کرونا باشد. افراد مبتلا به کرونا هم بعد از ترخیص تا مدتی ترجیحا با موادی مانند خاک، کود، مواد غذایی فاسد شده و... مواجهه نداشته باشند. اگر علائم خفیفی از بیماری قارچ سیاه را دیدند، مانند درد دور چشم، سوزش یا گز گز گونه، سردردهای یک‌طرفه شدید و... ابتدا به پزشک مراجعه کنند تا معاینه شوند و اگر مبتلا هستند اقدامات لازم برایشان انجام شود.

صالحی گفت: معمولا قارچ سیاه در بیماران مبتلا به کرونا سینوس و چشم را درگیر می‌کند که معمولا با گزگز ناحیه گونه، سردردها یا تاری دید یک‌طرفه، ‌چشم درد، بیرون زدگی چشم یا افتادن پلک، لکه‌های سیاه اطراف چشم، در ناحیه دهان یا در حفره بینی ببیند. اگر چنین علائمی وجود داشت فرد برای بررسی بیشتر مراجعه کند.

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار