یک نشریه انگلیسی در گزارشی از نقش احتمالی یک پایگاه وابسته به آمریکا و متعلق به کشور انگلیس در ترور سردار سلیمانی خبر داد.
کد خبر: ۹۹۸۲۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۷ 03 October 2021
 
به گزارش تابناک سمنان نشریه گاردین در گزارشی با اشاره به آنکه پیشتر برخی منابع از نقش احتمالی دولت انگلیس در ترور ناجوانمردانه سپهبد «شهید قاسم سلیمانی» خبر داده بودند، اعلام کرد که اکنون برخی فعالان انگلیسی خواستار پیگیری جدی این موضوع شدند.

گزارشی که پیشتر در این باره منتشر شده بود، سوالاتی را درباره نقش انگلیس در عملیات‌های آمریکا مطرح می‌کرد و در آن اعلام شد که احتمال دارد سردار سلیمانی بر اساس داده‌هایی ترور شده باشد که از پایگاه «آرای‌اف من‌وید هیل» به دست آمده بود؛ «پایگاه آرای‌اف من‌وید هیل» درواقع یک پایگاه آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) است.

گاردین در ادامه این سوال را مطرح کرد که باید دید آیا کارکنان این پایگاه در حملات پهپادی آمریکا در یمن، پاکستان، و سومالی نیز نقش داشتند یا نه، البته انگلیس در این کشور‌ها به طور آشکار درگیر جنگ نیست.

در این گزارش «بارنابی پیس» یک روزنامه‌نگار تحقیقی، در پیامی اعتراضی از فعالیت نیرو‌های آمریکایی و انگلیس در پایگاه «آرای‌اف من‌وید هیل» که در خفا انجام می‌شود، انتقاد کرده است. او همچنین در بخشی از این گزارش نوشت: «اگر تغییری در فعالیت‌های این پایگاه مشاهده نشود، تمام اقدامات آن از جمله نظارت‌ها و تجسس‌های اورولی و اعدام‌های فراقضائی همچنان به روال خود ادامه دارند.»

این گزارش در نشستی ویژه در کارزار «پاسخگویی مرکز من‌وید هیل» ارائه شد. در این جلسه درخواست انجام فعالیت‌ها از سوی این پایگاه آمریکایی به گونه‌ای که توانایی درخواست پاسخ در قبال آن‌ها باشد، مطرح شد.

در بخشی دیگر از این گزارش پس از اعلام احتمال نقش داشتنِ این پایگاه در عملیات‌هایی در یمن و پاکستان و دیگر کشورها، آمده است: «اسناد افشا شده نشان می‌دهد که به احتمال زیاد «من‌وید هیل» نقش بارزی در ترور قاسم سلیمانی داشته است.»

بنابر اعلام گاردین وزیران ایران و انگلیس درباره اینکه پایگاه هوایی یورکشایر نقشی در ترور سردار سلیمانی داشت یا نه اظهارنظری نکرده اند.

بارنابی پیس در این باره نیز می‌نویسد: «چنین اطلاعات محرمانه سوالات بسیاری بغرنجی در ذهن ایجاد می‌کند. دخالت انگلیس و من‌وید هیل در تروری که می‌توانست شروع یک جنگ باشد، باید نگران کننده باشد. عدم موفقیت انگلیس در اطمینان به آنکه این پایگاه در این ترور نقش نداشت، سوالات بسیاری درباره اقدامات این پایگاه مطرح می‌کند.»

این گزارش از سوی گاردین در حالی منتشر شد که به تازگی «تمیر هایمن» رئیس شعبه اطلاعات رژیم صهیونیستی موسوم به «امان»، در مصاحبه‌ای اذعان داشت که تل‌آویو نقش بارزی در انجام عملیات ترور سردار شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس داشته است.

سحرگاه روز جمعه ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ سردار قاسم سلیمانی و ۱۰ تن دیگر از یاران ایشان از‌جمله ابو مهدی المهندس، فرمانده نیرو‌های بسیج مردمی عراق، در یک حمله هوایی از سوی ارتش تروریست آمریکا در فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار