رئیس‌جمهوری تونس مخالفانش را "حشرات" توصیف کرد و گفت: کسانی که از کودتا صحبت می‌کنند بهتر است به رقص افراد مسنی که از این تحول تاریخی تونس به وجد آمده‌اند، نگاهی بیندازند.
کد خبر: ۹۹۸۹۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷ 05 October 2021

به گزارش تابناک سمنان روسیا الیوم گزارش داد، قیس سعید، رئیس‌جمهوری تونس روز دوشنبه تصریح کرد، ۱.۸ میلیون شهروند روز یکشنبه گذشته در راهپیمایی‌هایی برای حمایت از وی به خیابان‌ها آمدند؛ اما به نظر می‌رسد شرکت کنندگان بسیار کمتر از این تعداد بودند.

سعید در ویدئویی که دفترش در اینترنت منتشر کرد، گفت، این یک روز تاریخی بود که حدود ۱.۸ میلیون نفر در حمایت از وی به خیابان‌ها آمدند. هیچ مسؤولی حق ناامید کردن تونسی‌ها را ندارد.

وی در ویدئوی دیدار خود با نجلاء بودن، نخست وزیر مکلف افزود: مردم حرفشان را زدند. ما تونسی‌ها را ناامید نمی‌کنیم.

سعید ادامه داد: نظام پنهانی که خواهان قلدری در کشور بود، اراده ملت را نادیده گرفت؛ اما ما تحت هیچ سفارشی عمل نمی‌کنیم. ماموریت ما تحقق خواست ملت است که در این روزهای جاودانه آن را مطرح کردند.

او همچنین مخالفانش را "حشرات" توصیف کرد و گفت: کسانی که از کودتا صحبت می‌کنند بهتر است به رقص افراد مسنی که از این تحول تاریخی تونس به وجد آمده‌اند، نگاهی بیندازند.

رئیس‌جمهوری تونس تاکید کرد: تشکیل دولت به دور از فرصت‌طلبان و طمع‌ورزان انجام خواهد گرفت و برخی بعد از اینکه ملت آنها را رد کردند، جایی در تونس ندارند. ما هرگز از تصورات خود کوتاه نیامده و هرگز با گرسنگی مردم و ظلم به آنها کنار نمی‌آییم. کسانی که بخواهند به ملت ظلم کنند با برخورد قاطع ما مواجه خواهند شد و بهای سنگینی پرداخت خواهند کرد. ما هرگز این حشرات و کیمن‌کنندگان برای تونسی‌ها را رها نمی‌کنیم تا فقر را از ملت بزداییم؛ ملتی که آنها را ناامید نخواهیم کرد.

این در حالی است که خبرنگاران رویترز حاضر در تظاهرات اصلی در مرکز پایتخت تونس گفتند که بیش از ۸۰۰۰ تن در آن شرکت کردند.

شاهدان و رسانه‌های محلی نیز گفتند که هزاران تن دیگر در صفاقس و سایر شهرها تظاهرات کردند.

خبرگزاری دولتی "تونس آفریقا"  که به صورت مستقل از مقامات فعالیت می‌کند، تعداد معترضان روز یکشنبه را ۸۰۰۰ تن اعلام کرد. جمعیت تونس حدود ۱۲ میلیون نفر است.

از سوی دیگر، قیس سعید در دیدار خود با یوسف بوزاخر، در کاخ قرطاج گفت که قوه قضائیه باید نقش تاریخی خود را طی مرحله بعد ایفا کند. عادل باشد و به کسی ظلم نکند.

وی ادامه داد: این امکان وجود ندارد که پرونده‌ها به دلیل حضور طرف‌هایی که همچون سرطان در قوه قضائیه نفوذ کرده‌اند، سال‌ها در قفسه دادگاه‌ها باقی بمانند.

رئیس جمهوری تونس گفت: افرادی هستند که به دستگاه‌های قضایی در سراسر کشور نفوذ کرده‌اند. در نتیجه فقرا طی دو روز محکوم می‌شوند، در حالیکه توطئه کنندگان علیه دولت بدون محاکمه و بدون اقدام دادستان باقی می‌مانند."

وی خاطرنشان کرد: خائنانی هستند که خواهان شر در کشور هستند؛ اما دادستانی عمومی تنها هنگام دستگیری فرد فقیری که سبزیجات را سرقت کرده است، دست بکار می‌شود؛ در حالی که غارت میلیاردها دلار بدون محاکمه باقی می‌ماند.

سعید  تاکید کرد: قضات محترمی در تونس وجود دارند در حالیکه قضات دیگری هستند که به نفع طرف‌های دیگری کار می‌کنند. من به این افراد می‌گویم که موشک‌ها بر روی سکوی پرتاب خود هستند و یک سیگنال برای ضربه زدن به این افراد فاسد کافی است.

 

تعیین سفیر تونس در آمریکا

 

همچنین رئیس جمهوری تونس، روز دوشنبه همچنین حنان التاجوری بالساسی را به عنوان سفیر جدید تونس در ایالات متحده منصوب کرد.

 

 

ریاست جمهوری تونس اعلام کرد، بعدازظهر دوشنبه مراسم تحویل استوارنامه به سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری تونس در ایالات متحده آمریکا برگزار شد.

رئیس جمهوری در ماه ژوئیه فعالیت پارلمان منتخب را تعلیق و نخست وزیر را به دلیل اقداماتی که مخالفانش آن را کودتا خواندند، برکنار کرد. همچنین اکثر مفاد قانون اساسی را لغو و گفت که آن را اصلاح خواهد کرد.

مداخله وی درباره دستاوردهای دموکراتیک تونس از انقلاب ۲۰۱۱ که به حکومت تمامیت خواه پایان داد و باعث بهار عربی شد، تردید ایجاد کرد؛ اما به نظر می‌رسد این اقدامات پس از سال‌ها رکود اقتصادی و فلج سیاسی از حمایت مردمی برخوردار است.

با این حال، اقدامات رئیس جمهوری طی چند هفته گذشته آن هم در شرایطی که تونس با بحران قریب الوقوع روبرو است، با مخالفت فزاینده نخبگان سیاسی و اهدا کنندگان خارجی روبرو شده است.

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار