پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۶۵ هزار تن محصول سیب از ۳۴۰۰ هکتار از باغ‌های استان سمنان برداشت شود.
کد خبر: ۹۹۹۷۲۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۱ 08 October 2021
 


به گزارش تابناک سمنان مجن قطب تولید سیب استان سمنان است، اما در مجن باد و طوفان و ریزش سیب‌های پاییزی به پای درختان، هشتاد درصد محصول سیب این منطقه را به سیب پادرختی تبدیل و به عبارتی معیشت ۱۲۰۰ خانوار بهره بردار رادچار آسیب جدی کرده است.

به گفته عباسپور رییس سازمان تعاون روستایی استان سمنان با توجه به اینکه محصول سیب ممتاز باغداران مجن تا هشتاد درصد به مصرف تازه خوری می‌رسد، اما حالا باید همین محصول طبق نرخ خرید تضمینی باید به قیمت هر کیلو هزار و ۴۶۰ تومان خریداری شود و در نهایت نیز باید راهی کارخانه کنسانتره شاهرود شود.

اما با توجه به اینکه فصل برداشت سیب پاییزی در مجن اواسط مهر تا اواخر آبان است ریزش زودهنگام سیب از درختان، کارخانه کنسانتره را هم برای دریافت سیب دچار مشکل کرده است چرا که این کارخانه تا حداقل بیست روز دیگر باید محصول انگور باغداران استان و استان‌های مجاور را دریافت کند.

حالا همین موضوع مشکلات باغداران را دوچندان کرده است چرا که باغداران اگر نخواهند فله‌ای سیب‌ها را بفروشند برای اینکه سیب‌های پای درخت به شیرابه تبدیل نشود باید هزینه نگهداری و سردخانه و خرید سبد را هم متحمل شوند و عملا حتی با فروش سیب به کارخانه کنسانتره حتی هزینه هایشان را هم دریافت نمی‌کنند.

باید به این مشکلات، کمرنگ بودن نقش بیمه‌ها در پرداخت خسارت‌ها و نبود حمایت‌های دیگر را هم اضافه کرد.
 
لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:
اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار