وقتی کتابهای شهدا مثل خودشان مظلوم‌اند

کربلای جبهه‌ها یادش بخیر !

ایام عاشورا برای ما ایرانی‌ها یک خاطره متفاوت دارد؛ خاطره‌ای تلخ اما باشکوه از هشت سال جنگ تحمیلی در کربلای جبهه‌ها؛ روزهایی سراسر حماسه و خون که با پیروی از سیدالشهدا(ع) به پیروزی لشکر اسلام در زیر سایه ولایت تبدیل شد.
کد خبر: ۱۰۱۰۳۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۵ 22 October 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی، همه‌ی ما خاطرات مختلفی از جنگ شنیده‌ایم و دیده‌ایم. خیلی از ما به طور مستقیم با جنگ درگیر بوده‌ایم. تا حدودی می‌دانیم نقش نیروی هوایی در جنگ چه بوده، از ارتش و سپاه زیاد شنیده‌ایم، همه شهید چمران، باکری، برونسی و ... را ولو در حد نام می‌شناسیم. شاید حتی از عملیات‌ها هم بعضی‌هایمان زیاد بدانیم، والفجر مقدماتی، مرصاد، کربلای چهار و پنج و ....

همچنین فیلم‌های زیادی دیده‌ایم، فیلم‌هایی از خاطرات آن روزهای سخت، فیلم‌های خوب و بد، واقعی و اغراق‌آمیز که نقد آن‌ها مجالی ویژه می‌طلبد... اما فراتر از همه این موضوعات، غربت مضامین عاشورایی دفاع مقدس است و سبک زندگی شهیدان که برای امروز و همیشه ما عبرت است و شاید یکی از مهمترین وظایف نسلی که دوران دفاع مقدس را درک کردند،  علاوه بر زنده نگه داشتن یاد و خاطره‌ی شهدای عزیز، ثبت و انتقال روش و منش شهدا و فرهنگ آن روزهای جبهه است.

کمی تأمل در درس‌های دانشگاه عاشورایی جبهه این رسالت را به خوبی برای ما روشن می‌کند که باید در ثبت و بسط ارزش‌های حماسی جنگی حسینی رسالت زینبی بر دوش بگیریم که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، جنگ ما یک گنچ بود و در حفظ و انتقال مضامین آن به نسل امروز مجاهدت کرد.

تکلیف همه‌ی ما به سبب تنفس در فضای قدسی جهاد و شهادت، شاید این باشد که به‌قدر توان و تخصصمان خوشه چین مزرعه سبز و سرخ دفاع مقدس باشیم و توشه برداریم از ارزش‌های عرصه‌ای که برای عرضه به آیندگان باید به‌درستی درک و در تاریخ ثبت و ذخیره گردد.

و اگر امروز جامعه‌مان عجین با جنگ نرم است و مظاهر و جلوه‌های این نفوذ پر رنگ و لعاب و ظاهرفریب دشمن را می‌شود همه‌جا، شاهد بود و با دسیسه‌های دشمن آشنا شد و بدون تردید آمادگی و آگاهی‌مان باید با بهره‌مندی از درس‌های دیروز نهضت حسینی(ع) و از شهدای عاشورا و عاشورائیان شهید، بیشتر باشد که نبرد امروز در جبهه‌ی فرهنگی است و سربازان امروز با سلاح معرفت و تکنولوژی در برابر دشمن قدار می‌توانند که قد علم کنند.

و در این میان، کم نیستند رزمندگان مظلوم و علمداری که با سلاح فکر و قلم در میدان جنگ نرم مشغول تلاش‌اند تا اهداف حضرت ثارالله و رهروان ایثارگرش در تاریخ ، جاری و باقی باشد و فرهنگ و روش شهدا و مشی عشق و اسوه‌گی را برای همیشه تاریخ مشق و آراسته به زیور هنر ماندگار کنند.

شاید بتوان گفت بهترین راه ثبت وقایع کربلای جبهه‌های ایران اسلامی برای نسل امروز و فردا، ثبت آن‌ها در گونه ای جذاب و روایی و هنرمندانه است که می‌شود و می‌توانیم در قالب یک کتاب داستان، رمان و یا خاطره و نمایشنامه و فیلمنامه عرضه کنیم که خواندن آن برای سنین مختلف بشارت‌بخش و شیرین باشد و باعث بالندگی و قد کشیدن و قدر دانستن میراث ارزشمند ایشان باشد.

بنابراین می‌توان گفت که کتاب راستگوتر از فیلم و سریال و سینماست چون در وضعیت فعلی، یک نویسنده ارزشمدار کمتر با تصور تجاری‌ قلم در دست می‌گیرد و اغلب اوقات پر عشق به خون دل می‌نگارد و شروع به نوشتن و نگارش یک کتاب کربلایی یا دفاع مقدسی می‌کند ؛ و چه دفاع مقدسی می‌کند چنین رزمنده‌ای! و خوشا به سعادت حسینیانی که در این روزهای حزن انگیز عاشورا همراه بر روضه و باران اشک بر تراژدی عاشورا یاران شهید کربلای شلمچه و فکه و دهلاویه و سوسنگرد را هم از یاد نمی‌برند ...


هما خانی زارع- تابناک خراسان رضوی
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار