اداره محیط زیست استان سمنان با انتشار یک فیلم، از مشاهده یک پلنگ ایرانی در پارک ملی صیدوا در این استان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۶۸۶۱۳
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۶ 26 May 2024

به زارش تابناک سمنان، از این گربه‌سان هنگام حضور در یکی از آبشخور‌های محیط زیست استان تصویربرداری شده است. ۲۴ ساعت قبل از انتشار این فیلم، تصاویر دیگری از آبتنی یک قلاده خرس قهوه‌ای در همین آبشخور از سوی اداره کل محیط زیست استان سمنان منتشر شده بود.

این تصویر‌ها خرداد ماه به کمک دوربین‌های تله‌ای تهیه شده‌اند که توسط محیط بانان و همیاران محیط زیست در منطقه سوته کار گذاشته شده بودند.

فیلمبرداری از دو گونه با ارزش در یک آبشخور دست‌ساز آن هم به فاصله کمتر از یک شبانه‌روز گویای تنوع جانوری منطقه و امنیت این زیستگاه در شمال استان سمنان است.

به گزارش ایسنا، پارک ملی صیدوا در گذشته جزو منطقه حفاظت‌شده پرور در شمال بخش شهمیرزاد از توابع شهرستان مهدیشهر بود که در سال ۱۳۹۴ جدا شد و به پارک ملی صیدوا ارتقا یافت. گونه‌های جانوری و گیاهی متنوعی در این منطقه وجود دارد. طبق آخرین مشاهده‌ها حضور پلنگ ایرانی، خرس قهوه‌ای، آهو، کل و بز، قوچ، میش، انواع سگ‌سانان و گربه‌سانان، خزندگان و پرندگان در مناطق حاشیه جنوبی البرز از جمله در این پارک ملی به ثبت رسیده است.

به گفته کارشناسان حیات وحش، وجود پلنگ ایرانی به‌عنوان گونه چتر یا سایبان Umbrella Species یا به عبارتی جانوری که حضورش در یک محیط برای سایر گونه‌ها جنبه حمایتی دارد، نشان‌دهنده پویایی آن زیست‌بوم و تکمیل زنجیره غذایی منطقه و زیستگاه است.

برچسب ها: سمنان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار