معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: یک میلیون و ۳۷۱ هزار و ۶۷۵ هکتار از اراضی این استان تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارند.
کد خبر: ۱۱۷۱۲۹۸
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۰ 15 June 2024

به گزارش تابناک سمنان، علی ترابی امروز (۲۶ خرداد ماه) در آستانه روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی، اظهار کرد: شعار امسال این روز جهانی که مصادف با ۱۷ ژوئن و ۲۷ خرداد است «اتحاد برای سرزمین میراث طبیعی ما، آینده ما» اعلام شده است.

وی از سمنان به‌عنوان سومین استان بیابانی کشور نام برد و گفت: سیمای استان سمنان با وجود تنوع آب و هوایی، عمدتاً بیابانی است.

این کارشناس بیابان با بیان اینکه استان به‌شدت با معضل فرسایش بادی درگیر است، ادامه داد: فرسایش‌های بادی هر سال عوارض و خسارت بسیار زیادی را به تاسیسات اقتصادی و منابع زیستی استان وارد می‌کنند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه براساس مطالعات انجام‌شده در استان حدود یک میلیون و ۳۷۱ هزار و ۶۷۵ هکتار از اراضی تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارد، اظهار کرد: با در نظر گرفتن شاخص‌های مربوط حدود ۵۳۵ هزار و ۱۷۳هکتار از اراضی استان در ۳۳ منطقه به‌عنوان کانون‌های بحرانی فرسایش بادی شناسایی شدند که سالانه حدود ۳۳۰ میلیارد ریال خسارت به تاسیسات صنعتی و مسکونی، جاده‌های مواصلاتی، اراضی کشاورزی و ... وارد می‌کند.

ترابی گفت: این اداره کل اقدام به متمرکز کردن پروژه‌های مطالعاتی و اجرایی بیابان‌زدایی در کانون‌های بحرانی فرسایش بادی کرده است که در این راستا تاکنون بیش از ۱۳۰ هزار هکتار جنگل‌های بیابانی با گونه عمدتاً تاغ در شهرستان‌های مختلف استان ایجاد شده و از این طریق تا حدود زیادی معضل فرسایش بادی در اطراف مناطق مسکونی، جاده و راه آهن و ... کنترل شده است.

وی با اشاره به قاچاق چوب تاغ در استان به بازدارنده نبودن قوانین در این بخش اشاره کرد و گفت: متخلفان قاچاق زغال و چوب تاغ به ازای هر یک کیلوگرم چوب این گیاه فقط ۸۰۰ هزار ریال جریمه می‌شوند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خواستار تشدید برخورد با متخلفان شد و بیان کرد: در کشف محموله‌های چوب و زغال تاغ، خبری از توقیف وسیله نقلیه به نفع دولت و حبس متخلفان نیست.

وی از نبودن قوانین بازدارنده به‌عنوان یکی از دلایل تشدید قاچاق چوب و تاراج این جنگل‌های دست کاشت نام برد و تاکید کرد: بازنگری در قوانین و تصویب قوانین سختگیرانه‌تر برای مقابله با قاچلق چوب این درختچه کویری می‌تواند در جلوگیری از قاچاق تاغ موثر باشد.

ترابی با اشاره به نبودن توانایی حفاظت از عرصه‌ها از سوی منابع طبیعی، گفت: کمبود نیروی انسانی، اعتبارات و تجهیزات در یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری از دیگر دلایل ضعف محافظت و مراقبت از عرصه‌های منابع طبیعی، پوشش گیاهی و بویژه ‌تاغزارهاست که انتظار می‌رود ضمن تامین اعتبارات برای به‌روزرسانی تجهیزات، به تقویت نیروی انسانی در یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان‌ها توجه بیشتری شود.

او از تاغ‌زارها به‌عنوان عامل جلوگیری از پیشروی کویر در استان نام برد و افزود: باید تاغزارها را با چنگ و دندان زنده نگه داریم.

برچسب ها: سمنان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار