تصویب نمایندگان مجلس؛

تعیین حقوق و امتیازهای احزاب رسمی کشور

با تصویب ماده ۱۳ طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی، امتیازها و حقوق احزاب رسمی کشور در مجلس مشخص شد.
کد خبر: ۳۵۶۹۵
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹ 17 May 2015
به گزارش تابناک یزد، احزاب رسمی و دارای پروانه کشور اجازه فعالیت سیاسی، انجام فریضه دینی امر به معروف و نهی از منکر در چارچوب مقررات اصل ۸ قانون اساسی را خواهند داشت.

بر اساس این قانون٬ احزاب حق اظهار نظر آزاد و علنی در مسائل کشور را خواهند داشت و می‌توانند از نامزدهای انتخاباتی حمایت کنند؛ همچنین حق ائتلاف با سایر احزاب نیز در این قانون به رسمیت شناخته است.

بند «ث» این ماده آورده است:

احزاب می‌توانند در زمان انتخابات یا غیر از آن٬ با دیگر احزاب رسمی و دارای پروانه٬ در مورد نامزد یا نامزدهای انتخاباتی یا موارد دیگر ائتلاف کنند و در صورت ائتلاف، کلیه مسئولیت‌های آن را پذیرا باشند و مراتب را به اطلاع کمیسیون ماده ۱۰ برسانند.

با تصویب نمایندگان مجلس٬ احزاب اجازه دایر کردن شعب و دفا‌تر در استان‌ها و شهرستان‌ها را خواهند داشت و تشکیل آن شعبه را به اطلاع فرمانداری و استاندرای‌ها برسانند؛ اما تاسیس هرگونه دفتر یا شعبه٬ خارج از کشور ممنوع است.

همچنین بر اساس این قانون٬ با ارائه درخواست خود به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی٬ احزاب اجازه دارند روزنامه، نشریه و پایگاه اطلاع‌رسانی در فضای مجازی راه‌اندازی کنند.

حق راهپیمایی و تشکیل اجتماعات٬ با اطلاع و صدور مجوز وزارت کشور و استانداری با رعایت اصل ۲۷ قانون اساسی نیز به رسمیت شناخته شد. ضمن اینکه دبیران کل احزاب موظف هستند حداقل ۷۲ ساعت قبل از برگزاری اجتماعات و راهپیمایی‌ها٬ مراتب را به اطلاع مسئولان ذیربط برسانند.

۱۲۹ نماینده با رای موافق، ۱۲ نماینده با رای مخالف و ۹ نماینده با رای ممتنع٬ نظر خویش را اعلام کردند تا این قانون با نظر ۱۹۷ نماینده به تصویب برسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار