همدان ۲۰۱۸ تکرار نخواهد شد

در حال حاضر ۹ کمیته زیر مجموعه دبیرخانه ۲۰۱۸ فعال است که این کمیته‌ها شامل، کمیته امنیتی و انتظامی، کمیته اطلاع رسانی و روابط عمومی کمیته پشتیبانی، کمیته تبلیغات، کمیته هماهنگی رویداد‌ها؛ کمیته اجرایی رویداد همدان ۲۰۱۸؛ همچنین کمیته تشریفات و روابط بین الملل؛ کمیته زیر ساخت ها؛ کمیته فرهنگی و کمیته علمی است.
کد خبر: ۶۳۵۹۱۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۶ 28 July 2018
در حال حاضر ۹ کمیته زیر مجموعه دبیرخانه ۲۰۱۸ فعال است که این کمیته‌ها شامل، کمیته امنیتی و انتظامی، کمیته اطلاع رسانی و روابط عمومی کمیته پشتیبانی، کمیته تبلیغات، کمیته هماهنگی رویداد‌ها؛ کمیته اجرایی رویداد همدان ۲۰۱۸؛ همچنین کمیته تشریفات و روابط بین الملل؛ کمیته زیر ساخت ها؛ کمیته فرهنگی و کمیته علمی است.

به گزارش همدان پیام، این کمیته‌ها هر یک برنامه‌هایی را با محوریت معرفی رویداد‌های بین المللی گردشگری همدان در سال ۲۰۱۸ مدون و ارائه داده اند، اما نکته مهم و حایز اهمیت این است که اگر نقش رسانه و حضور رسانه ای‌ها در رویداد‌ها جدی گرفته نشود انعکاس داشته‌های همدان عقیم می‌ماند. از اینرو بی تعارف و با جدیت باید از یک سو هر رسانه‌ای فرصت این رویداد‌ها را در راستای معرفی همدان مغتنم شمارد و از سوی دیگر مسئولین کمیته‌های مختلف در دبیرخانه همدان ۲۰۱۸ بر خود تکلیف کند رسانه‌ها را برای انتشار ظرفیت‌های حائز اهمیت در همدان با خود همراه کند به واقع باید اذعان کرد اگر در فرآیند سپری شدن رویداد‌های بین المللی گردشگری همدان ۲۰۱۸ رسانه ای‌ها در جریان اجرای برنامه‌ها نباشند؛ اطلاع رسانی به جامعه محلی و انعکاس داشته‌ها عقیم می‌ماند.

 سفرنامه، محرک رونق گردشگری

به اعتقاد کارشناسان، رسانه‌ها می‌توانند منجر به تغییر و تحولات گسترده‌ای شوند و زمینه ساز اتفاقاتی مهم و باورنکردنی در عرصه‌های مختلف حتی هزاران کیلومتر دورتر از خود باشند.

یکی از بخش‌هایی که در صنعت گردشگری در بعضی کشور‌های در حال توسعه از جمله کشورمان شاید کمتر به آن پرداخته شده است، استفاده از پتانسیل رسانه‌ها برای توسعه صنعت گردشگری و توریسم در بعد محلی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بوده است. از قدیم الایام بوده اند کسانی که به سرزمین‌های مختلف سفر کرده و آنچه را دیده و شنیده اند، پس از سفر به نگارش در آورده اند و خاطرات و برداشت‌ها و ویژگی‌های فرهنگی، اخلاقی، اجتماعی، تاریخی، هنری سرزمین‌هایی را که در آن به گشت وگذار پرداخته اند، در قالب سفرنامه به رشته تحریر درآورده اند و همین اثر باعث رونق هر چه بیشتر گردشگری در آن مکان‌های یادشده گردیده است و هر چه سفرنامه جذاب‌تر و عمیق‌تر بوده، رونق افزایی آن نیز در کمیت و کیفیت گردشگران موثرتر بوده است، ولی متاسفانه سال هاست که چنین سفرنامه‌هایی نوشته نشده و یا این کار بسیار محدود انجام شده است. دست اندرکاران گردشگری کشور اگر چه برای مکان‌های مختلف، ویژه نامه‌هایی تهیه نموده و در دسترس گردشگران قرار داده اند، ولی آن هم کافی نیست و از آنجا که جنبه تبلیغی و دولتی دارد، تاثیرگذاری بسیار اندکی داشته است.

 با اطلاع رسانی پیش به سوی مشارکت عموم مردم

 طراحی، تدوین و اجرای برنامه‌های منسجم اطلاع رسانی همگانی از سوی رسانه ها، مشارکت عموم مردم و افزایش درک و برداشت آن‌ها از گردشگری را به دنبال دارد. جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی خاص همدان این استعداد را دارد تا با رویکردی جامع‌تر و همه جانبه‌تر به آن نگریست و از تمامی امکانات و توانمندی‌های موجود در این راستا بهره برد؛ یکی از این فرصت‌ها قوانین و مقرراتی است که در این راستا تنظیم شده است. بخشی از این مقررات به صورت کلان بوده و بخشی دیگر به طور خاص به توسعه گردشگری از طریق رسانه‌ها تاکید دارد. همچنین با توجه به اینکه در اهداف کمی سند چشم انداز ۲۰ ساله گردشگری، جذب ۲۰ میلیون نفر گردشگر، به صورت کلی عنوان شده، و دسترسی به آن نیازمند پرداختن به راهبرد‌های اجرایی و تدوین برنامه‌ها و استراتژی‌هایی است که هدف فوق را محقق سازد.

در همین رابطه، راهبرد‌ها و استراتژی‌های رسانه‌ای نیز باید معین و مشخص شوند، بنابراین ارائه چنین الگو‌ها و تحقیقاتی از جانب سیستم علمی کشور مورد انتظار بوده و دسترسی به اهداف را عملی‌تر می‌سازد. ضمن اینکه به لحاظ جدید بودن، زمینه‌هایی را برای تحقیقات بیشتر، عمیق‌تر و گسترده‌تر فراهم می‌سازد. به هرترتیب این رویداد‌ها و سال ۲۰۱۸ هم به پایان خواهد رسید و اگر در زمینه بهره بردن از فرصت‌ها نقاط قوت را ندید بگیریم پایان راه خواهیم باخت.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار