حمامی که اداره میراث فرهنگی شد

حمیدرضا زارعی بیان کرد: این بنا با مساحتی بالغ‌بر ۳۸۰ مترمربع، دارای پلانی مستطیلی شکل است که قسمت‌های مختلفی نظیر حمام گرم و سرد، شاه‌نشین، رختکن و هشتی‌های ما بین حمام گرم و سرد دارد.
کد خبر: ۷۴۸۹۴۶
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵ 27 May 2019
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان فامنین، بیان کرد: حمام تاریخی فامنین یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی این شهرستان است که در داخل شهر و در محلات قسمت جنوبی شهرستان فامنین، در مجاورت مسجد جامع قرارگرفته است. 

به گزارش ایسنا، وی بابیان اینکه از این مکان به‌عنوان خزینه هم استفاده می‌شده، افزود: در قسمت شاه‌نشین این حمام، اربابان و بزرگان وقت، پس از استحمام در این مکان استراحت می‌کردند و پذیرایی می‌شدند.

وی با ذکر این مطلب که این حمام قسمتی با عنوان دختر نشین و یا عروس نشین با کاربری معین داشته، ادامه داد: پایه‌ها و طاق‌های این بنا آجری بوده که توسط طاق و تویزه‌هایی به‌صورت طاق چشمه به هم متصل گردیده و در جبهه غربی بنا حمام نوسازی در دهه‌های اخیر ساخته‌شده است.

زارعی بابیان اینکه قدمت این حمام مربوط به عصر قاجار است، ذکر کرد: در سال گذشته، قسمت و جداره داخلی این بنا توسط اداره میراث فرهنگی بازسازی و مرمت‌شده است که در سال جاری بااعتباری بالغ‌بر ۵۹ میلیون تومان، قسمت بیرونی این بنا را هم مرمت خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: شهروندان شهرستان به دلیل هم‌شکلی این بنا، با مسجد جامع مجاور آن، اقدام به سنگ‌کاری سنگ مرمریت کرده‌اند که پس از تصویب در کمیته فنی سازمان میراث فرهنگی تخریب و به شکل اولیه درخواهد آمد.

وی بابیان اینکه این بنا فاقد هرگونه تزئینات است، گفت: در حال حاضر اداره میراث فرهنگی شهرستان، در این مکان مستقر است که در قسمت حمام گرم و سرد آثاری از هنرمندان و صنعتگران فامنین را به نمایش گذاشته‌ایم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان فامنین، عنوان کرد: در صورت تأمین اعتبار در سال ۹۸، این مکان به‌عنوان اولین موزه مردم‌شناسی شمال استان تبدیل خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار