مام جمعه اردبیل گفت: عید قربان ذبح نفسانیت با تمسک به آموزه‌های ارزشی و اعتقادی است تا تسلیم هواهای نفسانی نشویم.
کد خبر: ۱۰۰۰۳۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴ 24 September 2015

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، آیت‌الله سید حسن عاملی صبح امروز در خطبه‌های نماز عید قربان در مصلای اردبیل اظهار کرد: حقیقت و حکمت این عید بزرگ آن است که بشریت از هوای نفسانی و شیطانی خود فاصله گرفته و با توکل به توحید و عظمت الهی بتواند به سمت خودسازی حرکت کند.

وی با بیان ابعاد مختلف داستان حضرت ابراهیم (ع)‌ و تصویر آن در قرآن کریم به شکل واقعی گفت: حرکت حضرت ابراهیم (ع) برای ذبح فرزندش اسماعیل تنها نمود و نشانی از این حقیقت است که انسان باید در ترک امور دنیوی و داشته‌های مادی با قلبی بزرگ وارد میدان شده و اجازه ندهد هوای نفسانی بر وی غلبه کند.

امام جمعه اردبیل، کل داستان حج و انجام مناسک آن را شاهکاری از اعتقاد تربیتی در مکتب اسلام توصیف کرد و افزود: حج یکی از آداب شکلی منطقی و با پشتوانه عقلانی مکتب اسلام است به طوری که در این آداب شکلی و ظاهری مفاهیمی غنی از رشد و تعالی انسان نهفته است.

عاملی، بزرگترین هنر تربیتی این آداب شکلی را مسئله تداعی و غنای محتوایی آن توصیف کرد و یادآور شد: اگر هر مسلمان به اسرار حج نگاه کند به خوبی در‌می‌یابد که در مرحله به مرحله این عمل اعتقادی و ارزشی زیبایی‌های خاصی نهفته است که تداعی‌کننده قهرمان توحید حضرت ابراهیم است که در حقیقت با حرکت خود مدرسه تربیتی درست کرده تا هوای شیطانی و نفسانی را از خود دور کند.

وی وسوسه‌های مختلف ابلیس را در داستان حضرت ابراهیم به عنوان قهرمان آرمان توحیدی یادآور شد و بیان کرد: حضرت ابراهیم (ع) و همسرش بدون اینکه به این هواهای نفسانی دل بسپارند با قدم گذاشتن در مسیر توحید و عبودیت شیطان و حرکت‌های او را به نقطه بی‌ثمرگی رسانده‌اند.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل، عید قربان را عید رهایی از تعلقات و دلبستگی به مکتب توحیدی و ارزشی اسلام توصیف کرد و ادامه داد: ما امروز باید درسی که از داستان ابراهیم و فرزندش در اسماعیل در حریت و آزادگی بگیریم دور شدن از هوای نفسانی و حرکت به سمت شناخت و معرفت الهی است که به مانند تلاش پدر برای ذبح فرزند ما نیز باید در ذبح تعلقات دنیوی گام برداشته و اسماعیل نفس‌مان را با برندگی تیغ تقوا ذبح کنیم.

به گزارشخبرگزاری فارساز اردبیل، علاوه بر مرکز استان در سایر شهرها نیز آیین با شکوه نماز عید قربان با حضور مومنان با شکوه هر چه تمام‌تر برگزار شد تا در این عید بزرگ مومنان وحدت و صلابت خود را بار دیگر نشان دهند.

در کنار برگزاری نماز عید قربان امروز ایستگاه‌های جمع‌آوری نذورات مردم نیز توسط کمیته امداد و بهزیستی در جلوی مصلی‌ها و میادین اصلی شهر برپا شده و آماده دریافت و جمع‌آوری نذورات مردم هستند تا گوشت‌های قربانی خیرین را به دست افراد نیازمند برسانند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار