رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلانغرب:
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلانغرب از جمع‌آوری زباله‌ها، پاکسازی و نظافت محوطه تاریخی کاخ اربابی در این شهرستان با هدف ایجاد محیطی زیبا برای حضور گردشگران خبر داد.
کد خبر: ۱۰۰۶۵۰۶
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۶ 03 November 2021

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، «سیروس ادیب» اعلام کرد: مجموعه تاریخی کاخ اربابی در کنار سراب مورت یکی از تفرجگاه‌های نزدیک شهر گیلانغرب است که مورد توجه و بازدید گردشگران قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: اشرافیت این مجموعه به سد دایگ و نزدیکی آن به مرکز شهر اهمیت رسیدگی و نظافت این مجموعه تاریخی را دو چندان کرده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلانغرب گفت: به همین منظور برای اینکه این بنای ارزشمند چهره زشتی در مقابل گردشگران نداشته باشد، مجموعه به صورت هفتگی از هرگونه زباله پاکسازی می‌شود.

وی یادآور شد: نظافت مجموعه کاخ اربابی توسط خود پرسنل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام می‌شود.

ادیب تاکید کرد: مجموعه آثار فرهنگی و باستانی سراب مورد یا مورت گیلانغرب در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ توسط «یوسف مرادی» به صورت نجات بخشی کاوش شده است.

او ادامه داد: این مجموعه شامل کاخ اربابی، آتشکده، بخشی از معبد آناهیتا است که قدمت آن به دوره اشکانی باز می‌گردد.

به گزارش ایرنا، مجموعه کاخ اربابی در ضلع جنوب شرقی شهر گیلانغرب و مشرف به سد دایگ با مصالح سنگ قلوه‌ای رودخانه‌ای و آجر و ملات گچ نیم‌کوب احداث شده است.
قدمت این اثر تاریخی مربوط به دوره اشکانی است، اما در دوران‌های بعدی منجمله ساسانی، سلجوقی و ایلخانی استفاده مکرر شده است.
این مجموعه بیش از نیم هکتار وسعت دارد و شامل دو قسمت رسمی و خصوصی می‌شود. نقشه کاخ اربابی از جمله نقشه‌های برتر معماری باستانی دنیا به‌شمار می‌رود.
راهروها، تالار تشریفات، اتاق تخت‌نشین حاکم، محل زندگی خصوصی حاکم، واحد‌های اداری، دفتر منشی و پاگرد‌ها برخی از بخش‌های این کاخ را تشکیل می‌دهند.
شهرستان گیلانغرب حدود ۶۰۰ اثر ثبتی دارد که بیش از ۳۰۰ مورد آن شناسایی شده و بیش از نیمی از آن نیاز به بررسی باستان شناسی دارد.

گیلانغرب در غرب کرمانشاه بیش از ۷۲ هزار تن جمعیت دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار