بهترین خشکبار ایران کجاست؟ محبوب‌ترین آجیل و خشکبار در کشور ما کدامند؟ برای یافتن بهترین آجیل فروشی ایران لازم است ابتدا اطلاعاتی داشته باشید و سپس با آگاهی کامل بهترین گزینه را انتخاب کنید.
کد خبر: ۱۰۱۵۸۳۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰ 14 December 2021

تابناک فارس به نقل از  برترین‌ها: از گذشته های دور تولید خشکبار و خشک کردن میوه ها یک رسم سنتی بود که در جای جای کشور رواج داشت،بنابر این این صنعت خانگی کم کم رشد کرد و در قالب شرکت ها و صنعت های بین المللی ظاهر شد که تا به امروز ایران در تولید بعضی از خشکبار ها حتی به رتبه نخست در جهان نیز رسیده است. در این مقاله شما را با بهترین خشکبار ایران آشنا می کنیم.

معرفی بهترین خشکبار ایران
در ادامه مقاله بهترین خشکبار ایران را معرفی می کنیم:

پسته
پسته یکی از معروف ترین و بهترین خشکبار ایران و همچنین در عصر اخیر یکی از گران ترین خشکبار ها به حساب می آید پسته که درخت کوچکی است و مبداء آن از بعضی از کشور های خاور میانه مانند ایران، سوریه، ترکمنستان و غرب افغانستان است بسیار خوراکی خوشمزه و مقوی ای محسوب می شود، شهر دامغان در استان سمنان یکی از شهر هایی است که مردمانش به کشاورزی و نگهداری پسته مشغول اند. پسته انواع مختلفی دارد و حتما اسم انواع مختلف پسته به گوشتان رسیده مانند :پسته دامغانی ،کله قوچی،خام،پسته شور و... این خشکبار برای افزایش خونرسانی به بدن و تولید گلبول های قرمز و خون بسیار کاربردی و مناسب است ،هرچند که امروزه مقدار پسته در سفره های ایرانی به دلیل قیمت بالای آن کاهش یافته اما امید است که هرچه زود تر این خوراکی در تک تک سفره های ایرانی مانند قبل یافت شود.

 

انجیر خشک
استهبان، همه ما اسم استهبان را شنیده ایم ،شهر استهبان دارای بزرگترین باغ انجیر طبیعی دنیا می باشد ،این میوه که قطعا مدل خشک شده آن در دسته ی خشکبار ها قرار می گیرد ،بسیار مقوی و پر خاصیت است،اگر دچار بی اشتهایی هستید و یا میلی به صبحانه ندارید انجیر خشک و یک لیوان شیر را از شب قبل بخیسانید و صبح به عنوان یک صبحانه کامل ،مقوی و انرژی زا میل بفرمایید ،درخت این خشکبار جزء تیره ی توت ها می باشد و انجیر خشک جزء بهترین خشکبار ایران میباشد.

گردو
آن را طلای سبز می نامند به دلیل خاصیت شگفت انگیز و قیمت نسبتابالای آن ،یکی دیگر از بهترین خشکبار ایران گردو می باشد که به دو صورت بدون پوست و با پوست در بازار وجود دارد ريا،گردودرتویسرکان به مقدار زیادی یافت می شود زیرا این شهر زیبا که در استان همدان قرار دارد سالانه 16 تن گردو وارد کشور می کند و دارای بیش از 5 هزار هکتار درخت گردو می باشد ،این شهر به پایتخت گردو ایران معروف است،در غذای مختلف مانند کشک بادمجان،فسنجان،مرغ شکم پر و بسیار از غذا های معروف و اصیل ایرانی این طلای سبز استفاده می شود و همچنین ترکیب گردو و پسته و بادام و عسل ،ترکیبی است که حتی یک قاشق آن مانند بمب عمل می کند و شما تا پایان روز انرژی خواهید داشت، کشور ایران از لحاظ کاشتن درخت گردو رتبه سوم در جهان را از آن خود کرده است.

کشمش
تا اینجای مقاله متوجه شدیم که نیمی از خشکبار های مقوی و معروف کشورمان از طریق خشک کردن میوه های تازه بدست می آید،کشمش نیز یکی ازاین خشکبارهاست که ازخشک کردن میوه انگور بدست می آید، کشمش مانند گردو در غذاهای پختنی نیز بسیار کاربرد دارد. مانند عدس پلو با کشمش ،مرغ شکم پر و بسیار از غذا های دیگر که افراد به سلیقه خود کشمش در آنها ب کار می برند یا اینکه کشمش را به صورت خشک در سبد آجیل خود قرار می دهند، کشمش ها انواع مختلفی دارند مانند: کشمش خشک، کشمش مویز، کشمش زرد قلمی، کشمش زرد، کشمش زرد آفتابی. در روزگاران قدیم با خشک کردن میوه انگور از طریق نور آفتاب، کشمش بدست می آمد. اما امروزه دستگاه های خشک کن انگور وجود دارد که ظرفیت های متنوع برای شرکت های صنعتی و استفاده خانگی دارند، این میوه سرشار از مواد مغذی می باشد و برای سلامتی و افزایش هوش بسیار مفید است. بی شک کشمش جزو لیست بهترین خشکبار ایران و شاید در نزدیکی صدر جدول خشکبار خوش مزه قرار داد‌.

بادام
یکی دیگر از خشکبار های مورد علاقه ایرانیان بادام است که بسیار مقوی است، مصرف آن در ایران به زمان های قدیم بر می گردد و بادام های پوست کاغذی به صورت شور و خام در آجیل فروشی ها وجود دارد، یکی از زیر شاخه ها و یا خانواده های بادام ،بادام زمینی است،بادام زمینی که امروزه کره آن بسیار رایج است و به عنوان جایگزین کرم کاکائو بسیار مقوی است باعث افزایش هوش و انرژی در طول روز می شود،بادام یکی از مهم ترین اقلامی است که از طریق کشور ایران به سایر جهان صادر می شود و این مغز یکی از بهترین خشکبار ایران محسوب می شود.

 

فندق
اگرچه که فندق امروزه بیشتر در فرآورده ها دیده میشود مانند بستنی فندقی ،شکلات های بسته بندی شده با طعم فندق یکی از خوشمزه ترین فرآورده هایی است که به محصولات طعمی عجیب و شگفت انگیزمی دهد، در این مورد کشور ترکیه عمده ترین تولید کننده فندق در جهان است،اما در کشور ایران نیز فندق به مقدار زیادی به خارج از کشور صاد می شود این میوه نیز به صورت بدون پوست و با پوست در بازار عرضه می شود که در آجیل های مخلوط نوع بدون پوست آنهارا می بینیم در حال حاضر منطقه ی اشکور بهترین فندق های کشور را دارا می باشد و بیش از نیمی از فندق های کشور از این منطقه بدست می آید.

خرما
شاید استفاده از لفظ پر کاربرد ترین کار اشتباهی باشد اما کلمه دیگری در لغت فارسی وجود ندارد که بتواند این خشکبار راتوضیح دهد ، خرما یکی از بهترین خشکبار ایران است چرا که در انواع غذاهای پختنی و در سفره های افطار در رژیم غذایی ورزشکاران و به طور کلی در زندگی امروزه ما نقش بسیار پر رنگ و کاربردی ای دارد ،خرما در مناطق گرمسیری رشد میکند و بهترین خرما ها را گرم ترین نقاط کشور دارا می باشد، استان خوزستان صادر کننده بهترین نوع خرما در کشور ایران می باشد،استان بوشهر نیز خرما های مخصوص به خود را دارد و همگ نیز با خرمای بم که خرمای مضافتی می باشد نیز آشنایی داریم اما لذیذ ترین و خوشمزه ترین مدل خرما خرمای کبکاب می باشد که در خوزستان و بوشهر به وفور یافت می شود .

کاربرد های مختلف خرما
این خشکبار هم نوع خشک آن و هم نوع تازه و رسیده آن کاربرد های مختلفی دارد و حتی از هسته آن نیز به عنوان قهوه سلامت و بدون کافئین استفاده ی شود و هسته آن در صنعت هی زینتی و جواهر سازی کاربرد دارد،به جرئت می توان گفت که خرما یکی از بهترین خشکبار ایران است چون که در انواع ؛غذا ها مانند عدس پلو وانواع دسر ها مانند رنگینک و ترکیب های مقوی مانند شیر خرما یافت می شود که بسیار انرژی زا و پر خاصیت می باشد.

 

جمع بندی درباره بهترین خشکبار ایران
مغزهای خوراکی دارای خاصیت های فراوانی می باشند و بهتر است جایگزین انواع هله هوله ها در رژیم غذایی روزمره ما و کودکانمان قرار بگیرد.

برچسب ها: خشکبار ، پسته ، گردو ، بادام
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار