با حضور استاندار و مدیر عامل آبفای استان انجام شد:
با حضور استاندار و مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان چهار پروژه توسعه شبکه جمع آوری فاضلاب شهر جورقان، خط انتقال فاضلاب بلوار سردار شهید همدانی، توسعه شبکه جمع آوری فاضلاب بیمارستان ارتش، اجرای خط انتقال فاضلاب پادگان قهرمان، روستای مهدی آباد و یکن آباد و همچنین طرح ضربتی آب شرب شهر‌های همدان و جورقان از منطقه آق حصار با پیش بینی صرف ۷۲۰ میلیارد ریال اعتبار وارد فاز اجرایی شد.
کد خبر: ۱۰۱۶۰۰۱
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۹ 14 December 2021
با حضور استاندار و مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان چهار پروژه توسعه شبکه جمع آوری فاضلاب شهر جورقان، خط انتقال فاضلاب بلوار سردار شهید همدانی، توسعه شبکه جمع آوری فاضلاب بیمارستان ارتش، اجرای خط انتقال فاضلاب پادگان قهرمان، روستای مهدی آباد و یکن آباد و همچنین طرح ضربتی آب شرب شهر‌های همدان و جورقان از منطقه آق حصار با پیش بینی صرف ۷۲۰ میلیارد ریال اعتبار وارد فاز اجرایی شد.

به گزارش تابناک همدان، استاندار همدان در آیین کلنگ زنی و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های مذکور که با حضور فرماندار، مدیر عامل آبفای استان و جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی انجام شد، ضمن اشاره به تصمیمات پیشین مبنی بر قطع روزانه آب در راستای مدیریت مصرف گفت: خوشبختانه با تدابیر انجام شده از سوی مدیران و معاونین شرکت آب و فاضلاب استان شرایط خشکسالی و کم آبی به بهترین نحو مدیریت شد.

علیرضا قاسمی فرزاد با بیان اینکه از همان روز‌های نخست تصدی به دنبال تامین آب از منابع جایگزین بودیم، خاطرنشان کرد: علاوه بر موضوع انتقال آب از سد تالوار، پیشنهاد حفر چاه در محدوده آق حصار در کمیته‌های مربوطه مطرح شد که بر هیمن اساس حفر ۶ حلقه چاه در محدوده مذکور در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه رسیدن به آب در عمق ۳۰ متری چاه‌های مذکور نشانه مانایی این چاه‌ها می‌باشد، عنوان کرد: به منظور تامین آب پایدار همدان در تلاش هستیم که از این رهگذر تامین آب از سد تالوار نیز مدنظر می‌باشد.

قاسمی فرزاد تصریح کرد: با برداشت آب از چاه‌های آق حصار برداشت از سد اکباتان کاهش خواهد یافت و بر همین اساس در تابستان با مشکل کمتری مواجه خواهیم شد.

وی همچنین از تلاش‌های مدیر عامل و کارکنان شرکت آبفای استان تقدیر کرد و گفت: این مجموعه اقدامات از جنبه پدافندی و کمک به تامین آب شرب پشتیبان خوبی برای شهر و استان خواهد بود.

در ادامه مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان، ضمن اشاره به اهمیت مدیریت مصرف آب در شرایط فعلی گفت: با توجه به کاهش چشم گیر نزولات جوی و اهمیت استفاده مجدد از پساب و بازچرخانی آن، مفتخریم که استان همدان یکی از استان‌های کشور در بازچرخانی آب به نحو مطلوب در جهت تولید و توسعه صنعت می‌باشد. 

وی با بیان اینکه با اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب شهر جورقان، فاضلاب آلوده کننده شهر جورقان، جاده کرمانشاه و جاده تهران جمع آوری و پاکسازی خواهد شد، اظهارداشت: از آنجا که بوی نامطبوع فاضلاب واحد‌های تولیدی در وروی شهر همدان احساس میشد، لذا با اجرای کامل این طرح مشکلات مذکور مرتفع میشود.

حسینی بیدار با اشاره به اینکه عمده اعتبارات طرح‌های مذکور از محل سرمایه گذاری بخش خصوصی است و بار مالی آن به دولت تحمیل نمیشود، خاطرنشان کرد: با اجرای طرح مذکور نیاز صنایع و واحد‌های تولیدی از پساب تصفیه شده با کیفیت مناسب تامین میشود ضمن اینکه منابع آبی زیر زمینی و سطحی استان به منظور سایر مصارف از قبیل شرب باقی خواهد ماند.

وی در ادامه درخصوص آغازعملیات اجرایی پروژه توسعه شبکه جمع آوری فاضلاب شهر جورقان توضیح داد: بر همین اساس اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب شهرجورقان به طول ۲ هزارو ۸۱۷ متر؛ با لوله‌هایی به اقطار ۲۵۰ و ۳۱۵ میلیمتر از محل سرمایه گذاری ناشی از فروش پساب جورقان با پیش بینی ۹۰ میلیارد ریال اعتبار عملیاتی خواهد شد.

وی همچنین ضمن اشاره به آغاز عملیات اجرایی پروژه توسعه شبکه جمع آوری فاضلاب بیمارستان ارتش نیز گفت:دراین پروژه جداسازی فاضلاب بیمارستان ارتش و ساختمان قضایی نیرو‌های مسلح از رودخانه مجاور و همچنین هدایت این فاضلاب به تصفیه خانه فاضلاب همدان مدنظر می‌باشد که پروژه مذکور نیز با حضوراستاندار محترم و دیگر مسئولین اجرایی استان وارد فاز عملیاتی شد.

سید هادی حسینی بیدار با بیان اینکه اعتبار مورد پیش بینی به منظور اجرای این پروژه ۵.۶ میلیارد ریال می‌باشد، گفت:در این پروژه اجرای ۳۱۱ متر لوله پلی اتیلن به قطر ۲۵۰ میلیمتر از محل منابع جاری و ساخت منهولی به عمق متوسط ۱.۶ متر مد نظر می‌باشد.
 
وی در ادامه به آغاز عملیات اجرایی خط انتقال فاضلاب بلوار سردار شهید همدانی (بلوار فرودگاه) اشاره کرد و گفت: در این پروژه نیز جمع آوری فاضلاب کارخانه ها، صنایع و ادارات مستقر در بلوار سردار شهید همدانی (فرودگاه) و هدایت آن به تصفیه خانه فاضلاب همدان با اجرای ۵۰۰ متر لوله پلی اتیلن و گیت به اقطار ۲۵۰ و ۳۱۵ میلیمتر از محل اعتبارات جاری در دستور کار می‌باشد.

وی عنوان کرد: اجرای این پروژه نیازمند صرف ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار است.

وی درخصوص پروژه توسعه شبکه جمع آوری فاضلاب پادگان قهرمان نیز توضیح داد: این اقدام در راستای ساماندهی فاضلاب پادگان قهرمان و روستا‌های مهدی آباد و یکن آباد به منظور جمع آوری فاضلاب این مناطق از مزارع و هدایت فاضلاب به تصفیه خانه فاضلاب همدان با اجرای ۵ هزارو ۷۴۱ متر لوله به اقطار ۴۰۰ و ۳۱۵ میلیمتر از محل اعتبارات جاری شرکت آب و فاضلاب و ارتش جمهوری اسلامی اجرا می‌گردد.

وی تصریح کرد: اجرای پروژه مذکور نیازمند ۷۵ میلیارد ریال اعتبار می‌باشد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان همچنین در آیین کلنگ زنی طرح ضربتی آب شرب شهر همدان و جورقان در منطقه آق حصار نیز گفت:با توجه به کاهش نزولات جوی و افزایش بی سابقه دمای هوا، خشک‌ترین تابستان و پاییز در ۵۰ سال گذشته را تجربه کردیم.

وی توضیح داد: در بهترین شرایط ممکن پیش بینی‌ها نشان می‌داد که ذخیره سد تا پایان تیرماه سال جاری مورد استفاده باشد و پس از آن با مشکلات عدیده‌ای مواجه باشیم که خوشبختانه با مجموعه اقدامات انجام شده و لطف خداوند حتی یک روز هم با مشکل قطعی آب مواجه نبودیم.

وی ادامه داد: در راستای مدیریت تامین آب؛ انتقال آب رودخانه فصلی در فصول غیر کشاورزی به منظور حفظ ذخیره آب مخزن سد، تامین آّب از منطقه خالق وردی از خط آبرسانی همدان با حفر و تجهیز ۵ حلقه چاه عمیق با ظرفیت ۱۵۰ لیتر بر ثانیه و اجرای ۲۰ کیلومتر خط فرعی جمع آوری چاهها، اجرای ۱۵ کیلومتر شبکه نیرو رسانی و نصب ۳۸ شیر آلات خط آبرسانی همدان از جمله اقدامات انجام شده بود که این مهم به صورت جهادی و ابتکاری انجام پذیرفت.

وی همچنین توضیح داد: در بحث مدیریت توزیع آب نیز با کاهش هوشمند فشار شبانه ضمن بهره گیری از شیر‌های فشار شکن و سامانه‌های کنترلی پیشرفته در ساعات پایانی شب و همچنین اصلاح شبکه‌های فرسوده توزیع آب، برخورد با انشعابات غیر مجاز و همچنین تعویض کنتور‌های معیوب سعی در کنترل شرایط کردیم.

مدیر عامل آبفای استان در ادامه ضمن اشاره به طرح ضربتی آب شرب همدان و جورقان ضمن حفر چاه در منطقه آق حصار نیز گفت:یکی از اقدامات ضربتی که منحصرا توسط آبفای استان به منظور بهره گیری در کوتاه مدت و بلند مدت مورد بحث قرار گرفت انتقال آب از منطقه آق حصاربه شهر همدان بود که با اجرای طرح مذکور علاوه بر تامین آب شرب همدان، به دلیل اهمیت پدافندی این طرح، در شرایط عدم تامین آب از سداکباتان نیز تامین آب شرق استان امکان پذیر خواهد بود. 

وی همچنین با بیان اینکه ما همواره به دنبال تامین اعتبارات به جز اعتبارات ملی (اعتبارت غیر دولتی) هستیم، عنوان کرد: بر همین اساس ضمن بهره گیری از ظرفیت خیرین آبرسانی به ۱۴ روستای استان عملیاتی شد که که برنامه داریم این تعداد را به ۴۰ روستا افزایش دهیم.

وی بیان کرد: همچنین ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیز در قالب اعتبارات ماده ۵۶ به منظور استفاده در طرح‌های مرتبط با فاضلاب شهر‌های همدان و ملایردر دستور کار داریم. 

وی در نهایت در خصوص حفر و تجهیز ۶ حلقه چاه با آبدهی تقریبی ۱۵۰ لیتر بر ثانیه در روستای آق حصار به منظور تامین اضطراری اّب شهر‌های همدان و جورقان نیز عنوان کرد: در اجرای این پروژه ضمن حفر چاه‌های مذکور، اجرای ۱۲ کیلومتر خط جمع آوری و انتقال از جنس چدن در اقطار ۴۰۰، ۳۰۰، ۲۵۰، ۲۰۰، ۱۵۰ میلی متر و اجرای ۴ کیلومتر خط برق با پیش بینی صرف ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار در دستور کار می‌باشد.
 
منبع: روابط عمومی آبفای استان همدان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار