جمعی از سرمایه‌گذاران مجتمع‌های تفریحی و گردشگری به بیان مشکلات سرمایه‌گذاری در قم پرداختند و از رفتار نامناسب با سرمایه‌گذاران انتقاد کردند و خواستار توجه مسئولان برای احقاق حقوق خود شدند.
کد خبر: ۱۰۱۹۴۸۳
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۵ 30 December 2021

به گزارش تابناک قم، نشست خبری جمعی از سرمایه‌گذاران مجموعه‌های گردشگری، خدماتی و تفریحی شهر قم با خبرنگاران قم در مجمتع پذیرایی تفریحی «آرتا» برگزار شد.

امید بشارتی قائم‌مقام انجمن حمایت از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان قم، علیرضا دانش‌پور مدیر و سرمایه‌گذار مجتمع «آرتا» در بوستان هاشمی، حامد خزایی مدیر و سرمایه‌گذار مجتمع تفریحی ورزشی «پرشین» در بوستان غدیر، رضا کاظمیان مدیر و سرمایه‌گذار مجتمع گردشگری «آرین» در بوستان علوی و حیدریان مدیر و سرمایه‌گذار مجتمع پذیرایی «یاسین» در بوستان مهدی در این نشست به بیان مشکلات سرمایه‌گذاری در قم پرداختند و از رفتار نامناسب با سرمایه‌گذاران در شهر قم انتقاد کردند.

هیچ فرش قرمزی زیر پای سرمایه‌گذار قمی پهن نیست

امید بشارتی قائم‌مقام انجمن حمایت از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان قم با انتقاد از رویکرد مدیران شهرداری نسبت‌به سرمایه‌گذاران قم، گفت: سرمایه‌گذاران قمی با خون دل این مجموعه‌های گردشگری و خدماتی را در شهر راه‌اندازی و آباد کردند اما امروز رفتار درستی با آنها نمی‌شود و به‌همین دلیل با پایان یافتن قراردادهای خود، تمایلی به ادامه همکاری با شهرداری ندارند.

وی با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری موجب رشد اقتصادی و اجتماعی مناطق شهری می‌شود، افزود: زمانی که آقای کاظمیان اقدام به احداث مجتمع گردشگری «آرین» کرد، حتی مسیر دسترسی ماشین وجود نداشت و ارتفاع درختان بوستان علوی یک متر بیشتر نبود و فقط یک تپه خاکی بود که با نلاش و دلسوزی به این مجتمع تبدیل شد.

قائم‌مقام انجمن حمایت از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان قم تصریح کرد: زمانی که آقای خزایی شروع به احداث مجتمع تفریحی ورزشی «پرشین» کرد، بوستان غدیر را کسی نمی‌شناخت و هیج امکانات و تأسیساتی نداشت.

بشارتی با تأکید بر اینکه شهرداری باید به تعهدات خود نسبت‌به سرمایه‌گذاران عمل کند، گفت: عدم تعیین تکلیف اداری باعث تعطیلی این مجموعه‌ها شده است و حدود ۱۵۰ نفر بیکار شده‌اند.

وی در خصوص نحوه قرارداد شهرداری قم با سرمایه‌گذاران مجموعه‌های گردشگری و خدماتی و تفریحی، گفت: از آنجا که این مجموعه‌ها در کاربری فضای سبز قرار دارند، شهرداری نمی‌تواند زمین را به سرمایه‌گذار بفروشد، چون در کاربری فضای سبز قابلیت تفکیک، فروش و انتقال وجود ندارد.

سرمایه‌گذار سرای «چهارسو» تصریح کرد: نوع قرارداد شهرداری با سرمایه‌گذاران، قرارداد BOT و BOLT است، یعنی شهرداری مالک عرصه و سرمایه‌گذار مالک اعیانی به شمار می‌رود و طبق قرارداد، شهرداری باید در پایان زمان همکاری، یا اعیانی را از سرمایه‌گذاری خریداری کند یا قرارداد جدید منعقد کند.

بشارتی تصریح کرد: آن زمان شهرداری پول نداشت مجتمع بسازد، سرمایه‌گذار اقدام به احداث کرد و حالا ۱۴ سال بعد هم نه پول اعیانی را پرداخت می‌کند و نه شرایطی را برای ادامه قرارداد مهیا می‌کند.

بشارتی افزود: متأسفانه نوع رفتار اداری چه از سوی شهرداری، چه از سوی نهادهای دولتی از جمله اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم به گونه‌ای است که سرمایه‌گذار باید قید سرمایه‌گذاری را بزند و پول خود را در بانک بگذارد و سود بگیرد.

وی تصریح کرد: همین رفتار باعث شد تعدادی از سرمایه‌گذاران خوش‌نام قم در شهرهای شمالی اقدام به سرمایه‌گذاری و احداث مجتمع‌های گردشگری کنند.

سرمایه‌گذار سرای «چهارسو» افزود: چرا باید کار به جایی برسد که وقتی سرمایه‌گذاری‌ها به محصول و نتیجه رسیده، سرمایه‌گذار تمایلی به تمدید قرارداد خود نداشته باشد.

بشارتی تصریح کرد: همین امروز هم اگر برخورد با سرمایه‌گذار خوب باشد، این ساختمان‌ها در یک مزایده به فروش می‌رود اما سیستم اداری توانایی برخورد صحیح و منطقی با سرمایه‌گذار ندارد.

وی با بیان اینکه مسئولان قم فقط شعار حمایت از سرمایه‌گذار می‌دهند، گفت: امروز این فرش قرمز، سیاه است و متأسفانه باید بررسی کرد چرا قم نمی‌تواند در جذب سرمایه‌گذاری موفق باشد.

سرمایه‌گذار را به چشم دشمن و کلاهبردار نبینید

همچنین رضا کاظمیان مدیر و سرمایه‌گذار مجتمع گردشگری «آرین» در بوستان علوی، گفت: زمانی که این مجتمع را راه‌اندازی کردم، از سوی مدیران شهری و استانداری استقبال شد اما امروز با پایان یافتن دو سال از زمان قرارداد با شهرداری، همچنان بلاتکلیف هستیم و متأسفانه بعضی مدیران، ما را به چشم دشمن نگاه می‌کنند.

سرمایه‌گذار مجتمع گردشگری «آرین» قم افزود: با پایان یافتن زمان قرارداد در دو سال گذشته، یا باید قرارداد تمدید می‌شد یا هزینه اعیانی ساخته‌شده به سرمایه‌گذار پرداخت می‌شد که هیچ‌کدام انجام نشده و ما را بلاتکلیف گذاشته‌اند.

کاظمیان افزود: بر اساس قراردادهای معقد شده، سرمایه‌گذار مالک اعیانی پروژه‌ها و شهرداری مالک عرصه به شمار می‌رود و در قرارداد ذکر شده که شهرداری باید در پایان مشارکت، اعیانی را بر مبنای کارشناسی و به قیمت روز خریداری کند.

کاظمیان افزود: بعضی دوستان در شهرداری، سرمایه‌گذار را به چشم کلاهبردار نگاه می‌کنند در حالی که من اولین نفری بودم که این مشارکت را با شهرداری داشتم؛ متأسفانه نگاه خوبی به سرمایه‌گذار در شهرداری وجود ندارد و با این رفتاری که با ما شد، هیچ‌کس دیگر از سرمایه‌گذاری در شهر قم استقبال نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: در حالی که کشورهای ترکیه و دوبی و کانادا از سرمایه‌گذاری استقبال می‌کنند و سرمایه گذار را روی سر خود می‌گذارند، اینجا سرمایه‌گذار را فراری می‌دهند و برخلاف تأکید رهبر انقلاب، در حال مانع‌گذاری هستند نه مانع‌زدایی.

سرمایه‌گذار مجتمع گردشگری «آرین» قم افزود: مدیران شهرداری هر حرف و وعده‌ای که به ما می‌دهند، ماه‌ها برای بررسی و تحقق آن طول می‌کشد و ما همچنان بلاتکلیف هستیم و ۳۵ کارگر بیمه شده این مجموعه در دو سال اخیر بیکار شدند.

کاظمیان در خصوص اینکه چرا قرارداد مشارکتی خود با شهرداری را تمدید نمی‌کند، گفت: برای نوسازی و به‌روزرسانی مجتمع آرین و رقابت با دیگر مجتمع‌های گردشگری باید ۱۰ میلیارد هزینه شود، شهرداری می‌خواهد قرارداد را به مدت ۵ سال تمدید کند در حالی که اجاره قرارداد بنده با شهرداری ۱۴ ساله بوده و برای تمدید هم باید ۱۴ سال باشد تا توجیه سرمایه‌گذاری و هزینه کردن مجدد را داشته باشد.

هیچ اراده‌ای برای حل مشکل سرمایه‌گذاران قم وجود ندارد

در ادامه این نشست، حامد خزایی سرمایه‌گذار مجتمع تفریحی ورزشی «پرشین» در بوستان غدیر با اشاره به زمان شکل‌گیری این مجموعه، گفت: قرارداد ما با شهرداری از سال ۸۶ آغاز شد و همان زمان عملیات اجرایی این مجموعه تفریحی ورزشی را در بوستان غدیر شروع کردیم در حالی که هیچ امکاناتی نظیر روشنایی و آسفالت نداشت.

وی افزود: در آن زمان بیش از صد میلیون هزینه کردم اما اداره‌کل منابع طبیعی قم به مدت ۴ سال جلوی کار ما را گرفت چراکه معتقد بود ایجاد این مجتمع در کتابچه طرح بوستان نبوده و شهرداری خارج از آن، کاربری دیگری تعریف کرده و به همین دلیل، به‌مدت چهار سال سرمایه بنده متوقف شد.

سرمایه‌گذار مجتمع «پرشین» تصریح کرد: در نهایت سال ۹۰ به ما اجازه ادامه کار دادند و یک سال بعد مجموعه به بهره‌برداری رسید که یکی از بزرگ‌ترین پیست‌های کارتینگ در ایران و تنها پیست کارتینگ استاندارد کشور است.

خزایی افزود: بعد از بهره‌برداری مجموعه، بوستان غدیر در ایام آخر هفته و اعیاد و مناسبت‌ها مسدود می‌شد و هیچ کدام از آقایان در شهرداری برای دفاع از سرمایه‌گذار حتی یک خط نامه‌نگاری و حمایت نمی‌کردند و به دلیل بدهی زیاد، ملک شخصی بنده تا آستانه مزایده بانک رفت.

وی تصریح کرد: طبق قرارداد شهرداری موظف بود امکانات اولیه و زیربنایی و تأسیساتی نظیر آب و برق و گاز را فراهم کند در حالی که قرارداد بنده سه سال قبل به پایان رسیده و تا امروز شهرداری به تعهد خود عمل نکرده است.

سرمایه‌گذار مجتمع تفریحی ورزشی «پرشین» افزود: تاکنون پنج دوره مسابقات قهرمانی کشور در این مجموعه برگزار شده است اما حتی مدیران اداره‌کل آموزش و پرورش قم هم حاضر نشدند از این مجموعه حمایت کنند.

وی افزود: ما به مدیران آموزش و پرورش پیشنهاد دادیم اردوهایی را برای دانش‌آموزان با یک چهارم هزینه بلیت عادی در این مجموعه برگزار کنند چراکه جنبه آموزشی هم داشت اما گفتند ما این کار را نمی‌کنیم، چون جنبه تبلیغی دارد!

خزایی در خصوص آخرین وضعیت قرارداد مجموعه پرشین با شهرداری، گفت: بعد از عمل نکردن شهرداری به تعهدات خود در قبال سرمایه‌گذار، در کمیسیون ماده ۳۸ محکوم شدند و پرونده در مرحله اجرای احکام قرار دارد اما قابل اجرا نیست، چراکه حالا عمداً یا سهواً نام پلاک ثبتی را اشتباه زده‌اند و اصلاح هم نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: متأسفانه بعد از چند سال دوندگی به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم و واقعاً هیچ اراده‌ای برای حل مشکل سرمایه‌گذاران در شهر قم وجود ندارد.

سرمایه‌گذار مجتمع تفریحی ورزشی «پرشین» افزود: با وجود اینکه تاکنون چند بار شورای شهر به شهردار قم برای تعیین تکلیف موضوع، نامه و تذکر داده است اما دریغ از اینکه یک بار ترتیب اثر داده شود.

خزایی افزود: یکی از مشکلات سرمایه‌گذاران این است که شهرداری حتی به آرای کارشناسان خود هم برای کارشناسی اعیان مجتمع‌ها پایبند نیست.

وی همچنین با انتقاد از سازمان پارک‌ها و فضای سبز قم گفت: در حالی که قرارداد ما در سال ۹۷ به پایان رسیده و هیچ توافقی هم برای تمدید نداشتیم، آقایان در سازمان پارک‌ها به طور خودکار هزینه جدیدی برای اجاره مجموعه در نظر گرفتند و می‌گویند اجاره بدهید.

در بخش دیگری از این نشست، حیدریان سرمایه‌گذار مجتمع پذیرایی «یاسین» در بوستان مهدی، با اشاره به پایان قرارداد ۱۲ ساله خود با شهرداری قم در اسفند سال ۹۷، گفت: هزینه اعیانی سرمایه‌گذاری بنده بر اساس هیئت کارشناسی مشخص شده و سه ماه قبل هم شورای شهر مصوب کرد مدیران شهرداری طی یک ماه با بنده تسویه کنند اما هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است.

مسئولان به داد سرمایه‌گذاران برسند/ آقای شهردار در دسترس نیست

در ادامه این نشست، علیرضا دانش‌پور سرمایه‌گذار مجتمع «آرتا»، با اشاره به پایان قرارداد ۱۰ سال خود با شهرداری قم در سال ۹۸، گفت: این مجموعه سال ۸۸ شروع به ساخت شد، سه سال بعد افتتاح شد و اولین مجموعه‌ای بود که نشان استاندارد دریافت کرد؛ مدت قرارداد نیز از دوسال قبل با پرداخت اجاره‌ها به پایان رسیده است اما همچنان برای دریافت هزینه اعیانی بلاتکلیف هستیم.

وی افزود: با وجود پیگیری‌های آقایان بهشتی و غضنفری معاونان استاندار قم و تذکر کارگروه‌ اقتصادی استانداری قم، همچنان شهرداری نسبت‌به تعیین تکلیف وضعیت ما کوتاهی می‌کند.

وی افزود: بنده کارشناس ارشد نظام مهندسی قم هستم، روزی در این شهر سرمایه‌دار بودم، اما با بلاتکیلفی دو سال اخیر، امروز مستأجرم و به‌سختی اجاره منزلم را هم تأمین می‌کنم.

سرمایه‌گذار مجتمع «آرتا» همچنین با انتقاد از مدیران اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم، گفت: متأسفانه معاون گردشگری این اداره نسبت به حمایت از سرمایه‌گذاران کوتاهی کرده و برای احقاق حقوق سرمایه‌گذاران پیگیری نمی‌کند.

دانش‌پور همچنین از دسترس نبودن شهردار قم انتقاد کرد و گفت: با وجود مشکلات سرمایه‌گذاران، ما نمی‌توانیم ۱۰ دقیقه وی را ملاقات کنیم، پس چگونه مدعی حمایت از سرمایه‌گذاری در شهر هستند؟

وی افزود: شهردار قم به بنده می‌گوید مهندس برو شکایت کن، بنده شکایت ایشان را به امام رضا(ع) کردم.

سرمایه‌گذار مجتمع «آرتا» تصریح کرد: برای احقاق حقوق بنده، شورای عالی حقوقی شهرداری تشکیل و توافقاتی انجام شد اما با خروج آقای سامع از شهرداری، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم مصوبه شورای عالی حقوقی شهرداری را نمی‌پذیرد و قبول نمی‌کند.

دانش‌پور با قدردانی از حمایت‌های سپاه قم و سردار شاهچراغی استاندار فعلی قم، از مسئولان خواست به داد سرمایه‌گذاری و گردشگری قم برسند.

تصاویری از تعطیلی دوساله مجتمع توریستی «آرتا»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار