براساس اعلام درگاه ملی آمار ایران، نرخ تورم سالانه خانوارهای کهگیلویه و بویراحمد در دو بخش روستایی و کل جایگاه دوم کشور را به خود اختصاص داده است .
کد خبر: ۱۰۱۹۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۰ 02 January 2022
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ،براساس اعلام درگاه ملی آمار ایران، نرخ تورم سالانه خانوار‌های کهگیلویه و بویراحمد در دو بخش روستایی با عدد ۵۳.۹ درصد و کل با عدد ۵۰.۴ درصد جایگاه دوم کشور و رتبه اول تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری را به خود اختصاص داده است.
در این گزارش درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوار‌های شهری کشور هم اعلام شده است که بیش‌ترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوار‌های شهری مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد (٤٤.٢ درصد) و کم‌ترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان (٢٧.٢ درصد) است.
انتقادات شدید به گرانی در استان
از آنجایی که افزایش نرخ تورم مصادف است با افزایش قیمت‌ها مدت‌ها است که در کهگیلویه و بویراحمد داد مردم و ائمه جمعه در انتقاد از این موضوع بلند شده است.
امام جمعه یاسوج، وضعیت گرانی در بازار کهگیلویه و بویراحمد را به علت نبود نظارت‌ها و بی انصای برخی بازاریان دانست.
امام جمعه یاسوج در خطبه‌های نماز جمعه این شهر وضعیت گرانی در بازار شهر‌های استان را نگران کننده توصیف کرد و گفت: ظلم و بی‌انصافی در برخی کسبه به ویژه در مرکز استان موج می‌زند.
آیت الله حسینی خواستار نظارت مسمتر بازرسان ادارات متولی بر بازار شد و افزود : مسئله گرانی در شهر یاسوج آزار دهنده و در هیچ کجای کشور چنین گرانی وجود ندارد.
وی با بیان اینکه قیمت برخی کالا‌ها در یاسوج ده‌ها برابرِ شهر‌های دیگر است ادامه داد: این موضوع ظلم و بی انصافی است و مسئولان ذیربط باید با نظارت جدی و مستمر با افراد گرانفروش برخورد کنند.
نیازمند اصلاح ساختاری در اقتصاد کشور هستیم
وحید شقاقی شهری، اقتصاددان و رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی بر این باور است که علت افزایش نرخ تورم در برخی استان‌های کشور سه عامل اصلی ناترازی بودجه‌ای، ناترازی تجاری و ناترازی بانکی است که این سه ناترازی جزو عوامل بنیادینی است که نیازمند اصلاح در تغییرات ساختاری اقتصاد است.
این اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرایط نااطمینانی از آینده به سر می‌برد به «اعتماد» گفت : انتظارات تورمی در ایران به عنوان یک عامل بیرونی همواره در این بی‌اعتمادی سهم عمده‌ای را ایفاکرده است.
رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی تصریح کرد: این سه ناترازی در اقتصاد مشابه کاه‌های درون انبار است که هر چقدر این سه ناترازی بیشتر شوند کاه‌های بیشتری به انبار اضافه می‌شوند و درعین حال انتظارات تورمی مشابه جرقه آتش است و با روشن شدن این آتش نرخ‌های تورمی هر روز بیشتر می‌شوند.
او در پاسخ به این پرسش که چه ویژگی در اقتصاد ایران باعث این میزان از تورم شده که در اقتصاد‌های دیگر کشور‌ها شاهد آن نیستیم، ادامه داد: در اقتصاد‌های دنیا این عوامل (بنیادین و انتظارات تورمی) مهار شده‌اند، اما در ایران هر دو عامل بنیادین و انتظارات تورمی سهم اساسی دارند، در ایران عوامل بنیادین نظیر کسری بودجه، ناترازی نظام بانکی و کسری‌های تجاری غیرنفتی همواره حاکم بوده و این سه ناترازی همیشه در اقتصاد ایران دیده شده و اصلاحات ساختاری و تصمیمات سخت برای حل این سه ناترازی در کشور هرگز گرفته نشده است.
شقاقی شهری خاطرنشان کرد: اقتصاد ایران همواره درگیر نااطمیانی‌ها و ریسک‌های اقتصادی و تنش با جهان غرب نیز بوده و این عوامل باعث شده تا همواره انتظارات تورمی در کشور وجود داشته باشد. این اقتصاددان با بیان اینکه در دهه ۹۰ ایران دو بار تحریم شد، گفت: در کنار آن طولانی شدن بحث مذاکرات هسته‌ای، نااطمینانی‌های حاصل از عدم پیوستن به معاهدات بین‌المللی مانند «FATF» و سایر معاهدات، باعث شدند تا انتظارات تورمی در اقتصاد ایران بالا رود.
دلیل تورم بالا در مناطق محروم چیست؟
این اقتصاددان ادامه داد: هر زمانی که انتظارات تورمی افزایش پیدا کرده بر میزان تورم نیز افزوده شده است، این در حالی است که در اقتصاد‌های دنیا این عوامل یا حداقل یکی از آن‌ها وجود ندارد به عنوان مثال در بسیاری از کشور‌ها ثبات و اطمینان اقتصادی و پیش‌بینی‌پذیری اقتصادی وجود دارد و در کنار آن عوامل بنیادین تورم زا هم مهار شده است.
وی در مورد افزایش تورم خانوار‌های روستایی نسبت به خانوار‌های شهری در سال جاری گفت : دلیل این اتفاق این است که در سال‌های گذشته این تورم از بازار دارایی‌ها آغاز شد و پس از آن به بازار کالا‌ها و خدمات ورود کرد و هر چند انتظار می‌رود که تورم شهری بیش از روستایی باشد، اما برای ۱۲‌ماهه منتهی به آذر ماه تورم روستایی بیش از تورم شهری شده است و دلیل آن هم این است که تورم از بازار دارایی‌ها مانند مسکن، دلار و طلا عبور کرده و به بازار کالا‌ها و خدمات سرریز شده است.
این اقتصاددان تصریح کرد: دو سال پیش ایران شاهد جهش‌های بالایی در بازار دارایی‌ها (سرمایه، مسکن و...) بود و امروز رشد قیمت‌ها متعادل‌تر از قبل شده است، اما اثرات این رشد در بازار دارایی‌ها به بازار کالا و خدمات سرایت کرده است و به دلیل اینکه در روستا‌ها بالعکس شهر‌ها بازار کالا‌ها و خدمات در اولویت است این اتفاق رخ داده است و تورم در روستا‌ها بیشتر شده است.
شقاقی شهری گفت: اغلب در روستا‌ها مردم اجاره‌نشین نیستند و صاحب مسکن هستند لذا در این مقایسه ۱۲‌ماهه می‌بینیم که این تورم کالا‌ها و خدمات در مناطق روستایی بیشتر از مناطق شهری شده است.
در ادامه دو نمودار تورم دوازده ماهه در دو بخش خانوارهای روستایی و کل آمده است .
تورم کهگیلویه و بویراحمد در صدر! / وقتی داد نماینده رهبری در استان بلند می شود!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار