به گزارش فارس؛پروین قربانیان با بیان اینکه در استان 61 مدرسه ضمیمه و مستقل استثنایی در مناطق 19گانه وجود دارد، اظهار کرد: از این تعداد 11 مدرسه به دلیل به حد نصاب نرسیدن دانشآموزان در برخی مناطق و شهرستانها به صورت ضمیمه تشکیل میشود.
وی با اشاره به اینکه آموزشگاه نوآوران استثنایی اسدآباد در مقطع متوسطه اول و دوم فنی ایجاد شده است، افزود: در این آموزشگاه دانشآموزان گروه کمتوان ذهنی مشغول تحصیل هستند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان همدان از ساخت مدارس استثنایی در سطح استان خبر داد و گفت: یکی از این مدارس در شهرک شهید بهشتی است که 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی افزود: ساخت این پروژه به دلیل کمبود اعتبارات بعد از سه سال هنوز به اتمام نرسیده و به طور حتم با بهرهبرداری از آن قدری از مشکلات و نیازهای فضای آموزشی ما حل خواهد شد.
قربانیان با بیان اینکه 3 هزار و 224 دانشآموز معلول زیر پوشش مدارس استثنایی هستند، گفت: برخی از این دانشآموزان در مدارس خاص و برخی دیگر در مدارس تلفیقی تحصیل میکنند.
وی با اشاره به شعار آموزش و پرورش استثنایی با عنوان «برابرسازی فرصتهای آموزشی و عدالت آموزشی»، تصریح کرد: یکی از ابعاد عدالت آموزشی ایجاد فضای آموزشی برای حضور دانشآموزان است که در این راستا گامهای خوبی برداشته شده است.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان همدان افزود: وجود فضا و امکانات آموزشی مناسب قطعاً در کیفیت آموزش و یادگیری دانشآموزان نقش بسزایی خواهد داشت.
وی یکی از ویژگیهای مدارس استثنایی را آمادهسازی رمپ و ایجاد مناسبسازی محیط و فضای آموزشی برای معلولان جسمی و حرکتی خواند.
قربانیان گفت: با دستورالعمل صادره، در مدارسی که توسط سازمان نوسازی ساخته میشود، همه این موارد رعایت میشود.
وی خاطرنشان کرد: تعدادی از مدارس عادی ساخت قدیم، قابلیت حضور دانشآموزان استنثایی را ندارند که این امر هم نیازمند اعتباراتی است که باید دولت در این زمینه گام بردارد.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان همدانبا اشاره به اینکه اعتبارات آموزش و پرورش پاسخگوی نیازهای دانشآموزان مدارس استثنایی نیست، گفت: آموزش و توانمندسازی دانشآموزان نیاز به کمک خیرین و افراد نیکوکار دارد.
وی با بیان اینکه تاکنون در فضای آموزشی مدارس استثنایی اعتباری اعلام نشده است، گفت: برای تکمیل پروژههای آموزشی مبلغ 2 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که تاکنون تخصیصی صورت نگرفته است.