سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: عوامل انسانی مهمترین عامل تهدید و نابودی حیات وحش است.
کد خبر: ۱۰۲۴۰
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۵ 04 March 2015

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: عوامل انسانی مهمترین عامل تهدید و نابودی حیات وحش است.

سید عادل عربی به روز جهانی حیات وحش در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: عوامل نابودی حیات وحش را از دو منظر طبیعی و انسانی می توان مورد بررسی قرار داد.

وی افزود: تغییر شرایط اقلیمی، کاهش نزولات جوی، خشکسالی و بروز بیماری های واگیردار را می توان از عوامل طبیعی تهدید کننده محیط زیست به شمار آورد.

وی اضافه کرد: همچنین در بخش عوامل انسانی عوامل اثر گذار در نابودی محیط زیست را می توان شکار بی رویه و غیرمجاز، جزیره ای شدن زیستگاه ها و دست اندازی مردم به محیط طبیعی ذکر کرد.

سرپرست حفاظت محیط زیست همدان بیان کرد: ورود انسان به قلمرو حیوانات باعث به وجود آمدن تعارضاتی در محیط طبیعی شده با این توضیح که هم اینک شاهد حمله گرگ به انسان و دام در استان همدان هستیم.

عربی افزود: ورود انسان به قلمرو حیوانات چرخه طبیعی را بر هم زده و موجب کاسته شدن قلمرو ، طعمه و امنیت گونه های مختلف جانوری شده است به این منظور هر از چند گاهی شاهد اخباری مبنی بر حمله حیوانات به انسان یا دام برای تامین طعمه هستیم.

وی تصریح کرد: تعارضات به وجود آمده همچنین ره آورد های منفی دیگری همچون در معرض انقراض قرار گرفتن گونه های مختلف جانوری و آسیب پذیر کردن آنان را به همراه داشته است.

وی با ذکر اینکه 10 گونه در معرض انقراض جهان در همدان حضور دارند بیان کرد: هفت گونه شامل کل و بز، قوچ و میش ارمنی، زود بر، عقاب شاهی، پلیکان پا خاکستری، آگاما وزغی ایرانی و لاکپشت مهمیز دار جزو گونه های در معرض آسیب و سه گونه بالابان، کرکس مصری و دلیجه کوچک جزو گونه های در معرض انقراض هستند.

وی اضافه کرد: طمع ورزی و زیادی خواهی افراد سودجو و انجام اقداماتی همچون شکار بی رویه و تخریب پوشش گیاهی که منجر به کاستن منابع آب و علوفه حیات وحش شده چرخه زیستی حیوانات را مختل کرده است.

سرپرست حفاظت محیط زیست همدان تاکید کرد: تاکنون اجازه هیچگونه تعرضی به مناطق حفاظت شده داده نشده ولی دغدغه اصلی محیط زیست همدان مناطق آزادی است که تحت مدیریت سازمان نبوده ولی گونه های جانوری مختلف در آن حضور دارند.

وی افزود: اداره محیط زیست تنها مجاز به جلوگیری از شکار در مناطق شکار ممنوع است و هیچگونه دخل و تصرفی در زمینه منابع فیزیکی همچون آب و خاک این مناطق نمی تواند بکند.

عربی مثال زد: منطقه بکر و زیبای الوند جزو مناطق شکار ممنوع همدان است که طبق بررسی های صورت گرفته 85 درصد این منطقه واگذار شده و این امر اداره کل محیط زیست را برای تلاش به منظور قرار گرفتن الوند در ردیف مناطق حفاظت شده ناکام گذاشت.

وی تاکید کرد: دست اندازی انسان به طبیعت، تصرف اراضی، شخم زدن زمین ها، دستکاری در منابع آبی و از بین بردن گیاهان، زیستگاه جانوران را نابود کرده و عاملی برای انقراض گونه های جانوری شده است.

وی شیوع انواع بیماری ها را از دیگر عوامل موثر در کاهش جمعیت حیوانات عنوان کرد و گفت: ارتباط گونه های وحشی با دیگر گونه های اهلی احتمال سرایت بیماری های واگیردار دامی را بیشتر می کند که باید مراقبت های لازم صورت گیرد.

عربی اضافه کرد: با توجه به تعامل مطلوب اداره کل دامپزشکی با مجموعه محیط زیست و اقدام به موقع دامپزشکی برای واکسینه کردن دام ها و مبارزه با بیماری های دامی هیچگونه دغدغه ای در این زمینه وجود ندارد.

182 گونه پرنده 43 گونه خزنده، 40 گونه پستاندار، 39 گونه ماهی و چهار گونه دو زیست در استان همدان شناسایی شده است.

روز سوم مارس (12 اسفند) مصادف با تاریخ پذیرش کنوانسیون منع تجارت گونه های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض (کنوانسیون سایتیس) به عنوان روز جهانی حیات وحش معرفی کرده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار