کد خبر: ۱۰۲۷۷۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۵ 09 February 2022

بعد از موشک‌های نقطه‌زن و پهپادهای حزب‌الله این بار پدافند هوایی مقاومت لبنان تبدیل به کابوس جدید اسرائیل شده است.

حزب‌الله چگونه به برتری هوایی اسرائیل پایان داد؟

یه گزارش الف، جنگ جولای 2006 میان رژیم صهیونیستی و لبنان یک ایستگاه محوری در تغییر معادلات درگیری منطقه به شمار می‌رود؛ جایی که حزب‌الله لبنان به افسانه برتری نیروی هوایی اسرائیل مهر ابطال زد.

در حالی که صهیونیست‌ها تصور می‌کردند طی چند روز با پیروزی این جنگ را به پایان می‌رسانند؛ اما نتیجه‌ای که حاصل شد برای آنها کاملا غافلگیرکننده بود. در جنگ‌های قبلی میان اعراب و اسرائیل، برتری نظامی این رژیم به ویژه در بخش نیروی هوایی موجب شده بود تا جنگ به داخل اراضی اشغالی کشیده نشود؛ اما حزب‌الله این معادله را بر هم زده و در طول جنگی که 33 روز طول کشید به شکل مستمر عمق سرزمین اشغالی را آماج موشک‌های خود قرار داد.

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای جنگ 33 روزه برای مقاومت تجهیز آن به پیشرفته ترین سلاح‌های دفاعی و در اختیار گرفتن زبده ترین و تخصص‌ ترین یگان‌ها در عملیات هجومی، افزایش کمی و کیفی توان موشکی و موشک‌های نقطه زن و اشراف اطلاعاتی در سطح دریا، زمین و هوا در کنار گسترش نیروها و امکانات بود.

بر همین اساس از همان تاریخ، موشک‌های نقطه زن حزب‌الله که در میان صهیونیست‌ها با عنوان «پروژه دقت» شناخته می‌شود تبدیل به بزرگترین کابوس اسرائیل شد که همچنان ادامه دارد. رژیم صهیونیستی در کنار آمریکا از دو دهه قبل تلاش زیادی برای ضربه زدن به پروژه موشک‌های دقیق حزب‌الله و دست کم، یافتن اطلاعاتی درباره مواضع زرادخانه موشکی مقاومت لبنان انجام داده است که هیچ یک از این تلاش‌ها به نتیجه نرسید.

بعد از موشک‌های نقطه‌زن که خواب از چشمان صهیونیست‌ها ربوده نوبت به پهپادهای حزب‌الله رسید. در شرایطی که مقاومت لبنان در کنار پروژه موشک‌های دقیق، به تقویت ناوگان پهپادی خود مشغول است محافل نظامی و امنیتی اسرائیل با ابراز نگرانی در این زمینه معتقدند که در هر جنگ احتمالی آینده با حزب‌الله پهپادها نقش اصلی ایفا خواهند کرد.

عمده نگرانی صهیونیست‌ها در این زمینه مربوط به تعداد پهپادهای حزب‌الله است که مرکز مطالعات امنیت داخلی اسرائیل آنها را 2 هزار فروند اعلام کرده است که هم‌اکنون نیز مشغول انجام عملیات‌های شناسایی در اراضی اشغالی هستند.

اما ایستگاه سومی که تبدیل به سومین دغدغه بزرگ اسرائیلی‌ها مقابل مقاومت لبنان شده، پدافند هوایی حزب‌الله است. رژیم صهیونیستی اخیرا در اعترافی بی سابقه اعلام کرد سیگنال‌هایی دریافت کرده که حاکی از وجود تهدیداتی جدی برای برتری هوایی اسرائیل است.

شعبه عملیات ستاد ارتش رژیم صهیونیستی با هشدار درباره عرصه معادلات درگیری با لبنان اعلام کرد که این معادلات بارسنگین و خطرات ناخوشایندی به اسرائیل تحمیل می‌کند؛ به طوری که آزادی عمل اسرائیل را در انجام مانورهای هوایی توسط هواپیماهای جنگی و پهپادها در آسمان لبنان سلب می‌کند.

منظور ارتش رژیم صهیونیستی از این مانورها، تجاوزات روزمره هواپیماهای این رژیم به حریم هوایی لبنان است و بر این واقعیت تاکید دارد که در مرحله آینده این هواپیماها سالم از لبنان خارج نخواهند شد.

شعبه عملیات ارتش اسرائیل در این زمینه گزارش داد حزب‌الله به سامانه‌های پدافند هوایی با استانداردهای بالا دست یافته که بیانگر نیات و روندهای نگران‌کننده برای اسرائیل است. 

این مواضع ارتش رژیم صهیونیستی بیانگر یک «نگرانی عملیاتی» واقعی در میان اسرائیلی‌هاست که تنها به جنگ احتمالی آینده با حزب‌الله مربوط نمی‌شود، بلکه صهیونیست‌ها نگرانند که این پدافند هوایی پیشرفته حزب‌الله در مرحله فعلی و قبل از جنگ فعال شود.

شعبه عملیات ارتش رژیم صهیونیستی در گزارشی با عنوان «انگشت در چشم اسرائیل» تاکید کرد که حزب‌الله به سامانه‌هایی دست یافته که فعالیت نیروی هوایی اسرائیل در آسمان لبنان را مختل می‌کند و هدف آن سرنگونی همه هواپیماهای اسرائیل در جنگ آینده است. همچنین به نظر می‌رسد که نیروهای حزب‌الله در زمینه استفاده از این سامانه‌ها آموزش‌های لازم را دیده‌اند.

صهیونیست‌ها بر این باورند که حزب‌الله عامدانه اجازه افشای اطلاعات درباره توسعه توانمندی‌های نظامی و دفاعی خود را می‌دهد و این امر حاکی از آمادگی مقاومت لبنان برای ورود به هرگونه درگیری در هر زمانی است.

به طور کلی آنچه که اکنون بیش از هرچیزی تل‌آویو را نگران کرده آن است که احساس می‌کند با وجود همه تجهیزات و سلاح‌های پیشرفته‌ای که به لطف حمایت‌های آمریکا در اختیار دارد دیگر نمی‌تواند هیچگونه پیروزی برای خود پیش‌بینی کند و مقاومت اسلامی لبنان موفق شده برتری هوایی اسرائیل را به چالش بکشد.

از آنجایی که نیروی زمینی ارتش اسرائیل پاشنه آشیل این رژیم در جنگ‌ها بوده و عمده شکست‌های رژیم صهیونیستی در جنگ‌ها به ناکارآمدی این بخش از ارتش آن برمی‌گردد، صهیونیست‌ها همواره نیروی هوایی خود را به عنوان برگ برنده‌ اصلی در جنگ‌ها می‌دانند. اما تغییر معادلات درگیری میان اسرائیل با گروه‌های مقاومت-چه در عرصه داخلی فلسطین و چه لبنان، نیروی هوایی این رژیم را به شدت تحت شعاع قرار داده است.

نمونه این امر در جنگ 12 روزه غزه آشکار شد؛ جایی که حتی سامانه گنبد آهنین که صهیونیست‌ها از آن به عنوان یک افسانه تعبیر می‌کنند، در رهگیری راکت‌ها و موشک‌های مقاومت فلسطین ناکام ماند. پرواضح است گروه‌های فلسطینی که توانستند اسرائیل را در این جنگ زمین‌گیر کنند، به اعتراف خودِ اسرائیلی‌ها حتی نیمی از توانمندی نظامی حزب‌الله لبنان را نیز ندارند.

بنابراین رژیم صهیونیستی به خوبی می‌داند که هرجنگی با حزب‌الله به معنای قراردادن فلسطین اشغالی زیر آتش موشک‌های مقاومت خواهد بود که شاید مقدمه پایان دادن به موجودیت اسرائیل باشد. به همین دلیل است که صهیونیست‌ها تاکنون از ورود به هرگونه جنگ با مقاومت اجتناب می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار