در هشتمین نشست کمیسیون معادن مطرح شد:
کد خبر: ۱۰۲۸۷۳۳
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰ 15 February 2022
 این روز‌ها هر گاه در نشستی حاضر می‌شویم که مسئولان واحد‌های تولیدی در آن حضور داشته و یک طرف جلسه نشسته اند خواسته یا خواسته موضوع گرانی حامل‌های انرژی به یکی از مباحث اصلی تبدیل می‌شود.

موضوع وقتی داغ‌تر و بحث زمانی جدی‌تر می‌شود که موضوع قطعی برق در تابستان امسال نیز گوشزد و یادآوری شود چراکه در تابستان امسال قطعی برق ظرفیت تولید واحد‌های تولیدی را تحت تاثیر قرار داد.

دولت در بودجه ۱۴۰۱ نرخ گاز تحویلی پتروشیمی‌ها را از ۳۰ درصد به ۱۰۰ درصد نرخ جهانی تغییر داده است؛ هرچند حاشیه سود این شرکت‌ها کم می‌شود، اما از آنجایی که این شرکت‌ها صادرکننده کالا هستند چندان آسیب نمی‌بینند، اما شرکت‌هایی که نرخ گاز آن‌ها درصدی از نرخ گاز تحویلی به پتروشیمی هاست و از طرف دیگر شرکت‌های خرد یا عرضه کننده کالا در بازار داخلی هستند با این اتفاق حاشیه سود آن‌ها نه تنها از بین می‌رود، حتی ممکن است به تعطیلی این بنگاه‌ها بی انجامد.

در همین راستا هشتمین نشست کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی همدان با حضور اعضای این کمیسیون در سالن جلسات اتاق بازرگانی همدان برگزار و به موضوع اثرات گرانی نرخ گاز بر فعالیت واحد‌های تولیدی و صنعتی پرداخته شد.

 صنایع پر مصرف شناسایی شده و سوخت مایع ذخیره می‌کنند

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در ادامه با اشاره به اینکه هر سال شهریور ماه صنایع پر مصرف شناسایی شده و سوخت مایع ذخیره می‌کنند، اظهار کرد: این اقدام در راستای جلوگیری از ایجاد مشکل در زمان قطع شدن گاز است.

حمید بهزادی با اشاره به اینکه برای صنایع حساس از قبل سوخت جایگزین اعلام می‌کنیم، ادامه داد:تاکنون فقط پتروشیمی هگمتانه برای گرفتن سوخت جایگزین نیامده است.
 
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در رابطه با تامین زنجیره مالی با بیان اینکه به چند روش منابع مالی کارخانه‌ها تامین خواهد شد، افزود: زوش نخست به این شکل است که برخی از واحد‌ها حد واصل هستند و پروژه‌ای تعریف شده که مواد اولیه فلان شرکت در فلان استان داده می‌شود به شرط اینکه در سامانه تجارت فاکتور الکترونیکی صادر شود.

افزایش قیمت گاز تا ۳۰ تا ۴۰ درصد واحد‌های کوچک که توانایی کمی دارند را تعطیل خواهد کرد

وی با بیان اینکه افزایش قیمت گاز تا ۳۰ تا ۴۰ درصد واحد‌های کوچک که توانایی کمی دارند را تعطیل خواهد کرد، اضافه کرد: با افزایش قیمت گاز واحد‌های کوچک به شدت آسیب می‌بینند چراکه توان پرداخت پول گاز ندارند.

بهزادی با اشاره به اینکه افزایش قیمت گاز برای عمده صنایع ۱۰ درصد است و هیچ کاری نمی‌توان انجام داد، بیان کرد: تاکنون نامه نگاری‌هایی شده، اما اثری نداشته است.

وی با تاکید بر اینکه اکثر صنایع با ۱۰ درصد افزایش قیمت گاز مشکل دارند چراکه نجومی افزایش پیدا کرده و در توان پرداخت آن‌ها نیست، ادامه داد: وقتی از همه اتاق‌های بازرگانی کشور نامه‌ای به اتاق ایران برود، متوجه می‌شوند که مشکل فقط اتاق همدان نیست و مشکل کل کشور است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز در ادامه به موضوع معادن استان همدان اشاره کرد و با بیان اینکه در استان همدان ۲۹۸ معدن دارای پروانه بهره برداری وجود دارد که یک میلیارد و ۷۴۰ میلیون تن ذخیره مواد معدنی دارند، اظهار کرد: ظرفیت استخراج معادن استان همدان سالانه ۲۱ میلیون تن است.

در سال ۹۹ مبلغ۲۰ میلیارد تومان حقوق دولتی و امسال نیز ۷۰ میلیارد تومان حقوق دولتی اخذ شده که درصدی از قیمت ماده معدنی در معدن است.

محمد هادی احمدی با اشاره به اینکه در سال ۹۸ از درآمد سالانه ۱۵ میلیارد تومان حقوق دولتی از معادن اخذ شده است، ادامه داد: در سال ۹۹ هم ۲۰ میلیارد تومان حقوق دولتی و امسال نیز ۷۰ میلیارد تومان حقوق دولتی اخذ شده که درصدی از قیمت ماده معدنی در معدن است.

وی با تاکید بر اینکه طبق قانون ماده ۲۴ باید ۱۵ درصد از این مبلغ به استان‌ها تخصیص پیدا کند، افزود: در سال ۹۸ در حوزه معادن دینگله کهریز برق رسانی انجام شده و پست برق هم ایجاد شده و بقیه کار را بهره بردار تا سر معدن باید انجام دهد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه راهسازی حوزه معادن آق حصار انجام شده و پروژه موفقی بوده است، اضافه کرد: دکل نظارتی برای معادن سیلیس ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی شده امسال مجتمع‌های معدنی راه سازی را تکمیل کنیم و مشکل جاده خاکی و تردد رفع شود، بیان کرد: مطالعات در حال تکمیل است و ۱۴۰۱ استارت کار زده خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار