کد خبر: ۱۰۳۲۶۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۴ 07 March 2022
 یک متخصص تغذیه درباره رژیم‌های لاغری می‌گوید: هر گونه کاهش وزن شدید می‌تواند با بازگشت مجدد و شدید وزن همراه باشد که این اتفاق نیز بر ترکیب بدن اثر می‌گذارد و مشکلات بدتر از روز اول خواهد شد از این رو همه عزیزانی که قصد کنترل وزن خود را دارند و می‌خواهند به وزن سلامتی برسند بهتر است با برنامه غذایی علمی و درست توسط افراد متخصص و دانش آموخته جلو ببرند تا عوارضی ایجاد نشود.

در کنترل و رسیدن به وزن سلامتی تعادل در دریافت همه گروه‌های غذایی بسیار مهم است

دکتر محمدرضا وفا در گفتگو با خبرنگار شفقنا زندگی در پاسخ به این سوال که بسیاری به دلیل نزدیک شدن به عید نوروز به سمت رژیم‌های لاغری می‌روند. توصیه شما به این افراد چیست؟ اظهار داشت: اگر در اینترنت جستجو کنید بالغ بر دو سه هزار مورد رژیم‌های مختلف وجود دارد که اسامی برخی بسیار اغوا کننده و گمراه کننده است. به طور مثال یکی از این رژیم‌ها با نام رژیم بستنی خشک شناخته می‌شود. یعنی از صبح تا شب فقط بستنی بخورید و لاغر شوید که لاغر هم می‌شوید، اما در کنترل و رسیدن به وزن سلامتی تعادل در دریافت همه گروه‌های غذایی بسیار مهم است.

کاهش وزن اصولی دارد

هر گونه کاهش وزن شدید می‌تواند با بازگشت مجدد و شدید وزن همراه باشد

وی افزود: به بیان ساده اگر رژیمی را مشاهده می‌کنید که در این نسخه یک وعده یا یک گروه غذایی حذف می‌شود اساسا از نظر علمی رژیمی نامتعادل است. اگر هر گونه برنامه غذایی که از طریق آگهی‌ها یا در فضای مجازی توصیه می‌شود یکی از چهار گروه غذایی را ندارد مشخص می‌کند که از نظر سلامت بسیار مضر و خطرناک خواهد بود. نکته دیگر این است که کاهش وزن اصولی دارد و این اصول زیر نظر متخصصین مربوطه تنظیم می‌شود، چون در بسیاری از مواقع شاید کاهش وزن‌های شدید در مدت زمان کوتاهی اتفاق بیفتد، ولی بسته به سن و جنس و شرایط عوارض متعددی را به نقاط مختلف بدن تحمیل می‌کند. ضمن اینکه هر گونه کاهش وزن شدید می‌تواند با بازگشت مجدد و شدید وزن همراه باشد که این اتفاق نیز بر ترکیب بدن اثر می‌گذارد و مشکلات بدتر از روز اول خواهد شد از این رو همه عزیزانی که قصد کنترل وزن خود را دارند و می‌خواهند به وزن سلامتی برسند بهتر است با برنامه غذایی علمی و درست توسط افراد متخصص و دانش آموخته جلو ببرند تا عوارضی ایجاد نشود.

کاهش وزن شدید می‌تواند بسیار خطرناک باشد

رژیم استاندارد بین دو و نیم تا سه کیلوگرم کاهش وزن در ماه است

دکتر وفا در مورد اینکه رژیم‌های کاهش وزن شدید را تایید می‌کنید؟ تصریح کرد: کاهش وزن‌های شدید می‌تواند بسیار خطر ناک باشد. امروز بسیاری برای افراد طالب کاهش وزن استفاده از دارو‌های بیولتیک را توصیه می‌کنند که آب و املاح را دفع می‌کند. در مورد این افراد به یکباره وزن چهار تا پنج کیلو کم می‌شود، اما غافل از اینکه به شدت به قلب و کبد و کلیه لطمه زده است از این رو کاهش وزن اصولی بر مبنای راهنما‌های بالینی و مصوب و استاندارد شده کمیته‌های اخلاق درمانی توصیه می‌شود که عموما بین دو و نیم تا سه کیلو گرم در ماه است. در مورد افرادی که چاقی شدید دارند شاید این میزان حداکثر به چهار تا چهارو نیم کیلو در ماه برسد و بیشتر از آن نمی‌شود. این برنامه نیز همانطور که عرض کردم باید تحت رژیمی متعادل باشد و تمام گروه‌های غذایی در این برنامه دیده شده باشند.

نه ورزش و نه رژیم به تنهایی پاسخگو نخواهند بود

این متخصص ادامه داد: وقتی می‌گوییم برنامه سالم یعنی ورزش هم در آن دیده شده است که البته بر اساس شرایط جسمی فرد است. برای یک سالمند نمی‌توان دو را توصیه کرد یا ورزش سنگین توصیه کرد، اما هر کسی متناسب با شرایط جسمی خود می‌تواند فعالیت‌های فیزیکی داشته باشد که این هم کاری تخصصی است و باید طبق نظر فیزیوتراپ یا متخصص رشته تربیت بدنی انجام بگیرد. اما نه ورزش و نه رژیم به تنهایی پاسخگو نخواهند بود./ شفقنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار