مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد به دیدار دو تن از پیشکسوتان فرهنگی استان رفت و با آن ها گفت و گو کرد.
کد خبر: ۱۰۳۳۱۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۸ 10 March 2022

 


به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، از یاسوج، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد به دیدار فریدون داوری، شاعر و نویسنده پیشکسوت استان رفت .

امین درخشان در ادامه دیدار ها و بازدیدهای خود به دیدار استاد فریدون داوری شاعر و نویسنده مشهور استان و الله بخش آذرپیوند رفت.

امین درخشان در این دیدار صمیمی ، تکریم مفاخر فرهنگی و هنری را یکی از رسالت های فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و گفت : پیشکسوتان عرصه فرهنگ ، هنر و رسانه مفاخر و گنجینه های فرهنگی و اجتماعی هر جامعه هستند که نقش اساسی در پرورش نسل های آینده دارند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه اگر نویسندگان و مورخان نبودند تاریخی از گذشته هم نبود ، خاطرنشان کرد : اراده و همتی که نویسندگان در نگارش تاریخ فرهنگ و هنر دارند ، شکل دهنده هویت ملت هاست.
وی در این دیدار صمیمی ضمن آرزوی سلامتی برای استاد فریدون داوری ، اظهار امیدواری کرد بتوانیم در دوران خدمت به حوزه فرهنگ همواره از ظرفیت های موثر مفاخر در جهت رشد و اعتلای فرهنگ و هنر استان بهره مند شویم.

***الله بخش آذر پیوند هم در این دیدار، تنها راه نجات جامعه را توسعه فرهنگ دانست و گفت : کتاب ابزار اصلی فرهنگ در جامعه است و شکوفایی و توسعه فرهنگی، زمینه ساز پیشرفت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است.
نویسنده و پژوهشگر کهگیلویه و بویراحمدی اظهار کرد : توجه به نویسندگان استانی و آثار آنها باعث ایجاد انگیزه و دلگرمی خواهد شد.
در پایان این دیدار از الله بخش آذر پیوند ، نویسنده چهار کتاب «چگونگی شکل گیری انقلاب اسلامی ایران»، «تاریخچه آموزش و پرورش سنتی و کلاسیک استان»، «تحولات سیاسی کشور در قیام عشایر جنوب و جنگ گجستان» و «موانع تاریخی توسعه نیافتگی کهگیلویه و بویراحمد» با اهدای لوح تقدیری، تجلیل شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه دیدارهای خود با حضور در منزل فریدون داوری ، شاعر و نویسنده هم استانی ضمن عیادت از وی، خدمات فرهنگی این شاعر را ستود.
فریدون داوری در این دیدار ضمن اظهار خوشحالی از حضور در جمع فرهنگ و ارشاد اسلامی، خواستار توجه بیشتر به مقوله فرهنگ و هنر در سطح جامعه شد.
شاعر، نویسنده و محقق کهگیلویه و بویراحمد فرهنگ را زیربنای همه امورات جامعه دانست و گفت: قرارگرفتن مدیری جوان از مجموعه فرهنگی در راس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نوید بخش تحولی جدید در زمینه فرهنگ و هنر استان کهگیلویه و بویراحمد است.
بنابراین گزارش، در این دیدار با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد، معاون فرهنگی و مطبوعاتی، معاون هنری و سینمایی، حراست، مدیر امور فرهنگی و مسئول واحد چاپ و نشر این اداره کل با اهدای لوح تقدیر، از خدمات فریدون داوری، شاعر، نویسنده و محقق کهگیلویه و بویراحمدی تجلیل شد.
فریدون داوری شاعر، نویسنده و محقق کهگیلویه و بویراحمد متولد سال 1341 است که به عنوان یکی از بزرگ ترین شاعران لر شناخته شده و با ادبیات فارسی آشنایی کامل دارد و تاکنون نیز ده ها اثر از این شاعر و نویسنده هم استانی به چاپ رسیده است.
کسب رتبه نخست کنکور تربیت معلم، کسب رتبه 2 در کنکور سراسری و ورود به دانشگاه شیراز در فارغ التحصیلی جزء 20 نفر اول بخش ارشد در دانشگاه آزاد نجف آباد از جمله سوابق تحصیلی داوری است.
افتخارات :
***جزء نخستین افرادی بود که در حوزه ادبیات دفاع مقدس استان به قلم زد.
***جزء نخستین افراد در سرودن سروده های دفاع مقدس در استان است.
***سروده های «مو بچه عشایرم برنو وکولم» و سرود معروف حماسی استانی «ما کیستیم» از جمله سرودهای محلی ایشان است.
آثار مکتوب : 1- جاودانه های عشق (خاطرات شهداء) در یک جلد. 2- جاودانه های عشق ( فرهنگ موضوعی وصیت نامه شهدای فرهنگی و دانش آموز) در چهار جلد.
3- شعر گویشی : ایل احساس.
4- شعر معاصر : از هر خرمنی خوشه ای.
5- تحقیقات : تاریخ ادبیات استان از ابتدا تا کنون (از طاهریان تا کنون).
6- 8 جلد از سرداران ایل خورشید (چاپ شده ) و پنج جلد در دست چاپ.
7- گردآوری دو سه جلد خاطرات از بهترین خاطرات رزمندگان (120 خاطره مربوط به آقای بزرگمهر نژاد و 80 خاطره مربوط به دیگر رزمندگان ) .
***تولید هشت کاست عاشورایی به نام های : ماه هاشمی ، شیون افتو ، مظلوم عالم ، عامه زینب و رخش بی سوار.
در حوزه ادبیات دفاع مقدس کار مشترک با بنیاد شهید به نام های : آواها و نواهای حماسی ، غم نامه ها و غم نامه آلاله های خونین.
اشعار این شاعر کهگیلویه و بویراحمد از سوی خوانندگان لر زبان کهگیلویه و بویراحمد (کورش رضوانی،کورش اسدپور، و ...) مورد استفاده قرار گرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار