کد خبر: ۱۰۳۶۳۴۴
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۳ 29 March 2022

منتقد سینما با بیان اینکه اسکار رسماً اعلام کرده است که به فیلمی جایزه می‌دهیم که ایدئولوژی و فرهنگ ما را ترویج کند، گفت: اسکار یک جشنواره محلی با پروپاگاندای رسانه‌ای است.

به گزارش تابناک همدان، آقای مستغاثی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: پس از جنگ جهانی دوم فیلم‌هایی که برای بهترین فیلم، نامزد می‌شوند، در رابطه با تِمی هستند که به چالش‌های آن سال آمریکا بر می‌گردد.

او اضافه کرد: همزمان با اکران فیلم «جوکر» در سال ۲۰۱۸، فیلم «انگل» جایزه گرفت، اما تم، تِم جوکری بود یعنی تِم شورش طبقات فرودست علیه طبقات فرادست.

آقای مستغاثی ادامه داد: چالش غرب در آن سال این بود که با موضوع جنش جلیقه زرد‌های فرانسه درگیر بود و می‌خواست این جنبش را خراب کند، مسئله بعدی هم هلال شیعی ایران، عراق و لبنان بود.

او گفت: وقتی فیلم «جوکر» در ونیز جایزه می‌گیرد یکی دو ماه بعد در لبنان اغتشاشات شروع می‌شود و بعد در عراق و ایران.

این منتقد سینما افزود: یعنی همان تِم جوکری گسترده می‌شود؛ خیلی از وقایع توسط فیلم‌های هالیوودی زودتر نشان داده می‌شوند، مانند ۱۱ سپتامبر و برجام که این‌ها برمی گردند به نظامی که هالیوود برنامه ریزی می‌کند.

وی اضافه کرد: در واقع مدیران و شخص‌های اول غرب و آمریکا هستند که برای سیاست هایشان برنامه ریزی می‌کنند و هالیوود هم ویترین آنهاست.

آقای مستغاثی گفت: ۲۰ سال پیش از اتفاق ۱۱ سپتامبر در حال زمینه سازی با فیلم‌ها و کارتون‌های مختلف بودند همین طور برای جوکر و برجام و مانند آن.

این منتقد سینما افزود: صد‌ها فیلم مهم تاریخ سینما و ده‌ها فیلم ساز برجسته تاریخ سینما در مراسم اسکار نیستند.
 
او اضافه کرد: اگر ما طول تاریخ اسکار را نگاه کنیم متوجه می‌شویم، فیلم‌های «همشهری کین» تنها یک جایزه گرفت یا فیلم‌های درخشان «هاوارد هاکس» اصلا جایزه نگرفتند.

آقای مستغاثی ادامه داد: اگر فلان فیلم ایرانی در مراسم اسکار نامزد می‌شود و جایزه می‌گیرد یعنی این مقوله را رعایت کرده است.

این منتقد سینما اضافه کرد: اینکه همه انجمن‌های منتقد سراسر آمریکا این فرمول را قبول می‌کنند، عجیب است.
وی افزود: «ویل اسمیت» در واقعیت بهترین بازیگر امسال نبود حتی جزو نامزد‌ها هم نمی‌توانست قرار گیرد؛ مهم نیست که این بازیگر خوب یا بد بازی می‌کند مهم این است که بیشتر آن «تِم» امسال و ایدئولوژیک را رعایت کرده است.

آقای مستغاثی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا باید جایزه «تمشک زرین» را برای سینمای ایران هم داشته باشیم؟ گفت: زمانی «تمشک زرین» داشتیم، اما لغو شد.

او ادامه داد: خیلی خوشبینانه ۷۰ تا ۸۰ درصد فیلم‌های ایران زیر خط استاندارد است یعنی بیان سینمایی هم ندارند.

این منتقد سینما افزود: خیلی ظلم است که بخواهیم به یکی از این فیلم‌ها زرشک یا تمشک بدهیم.

آقای مستغاثی گفت: فیلم‌هایی که بد بودن را جریان سازی می‌کنند و فیلم‌هایی را که به صورت خیلی منفی، جریان سازی می‌کنند معرفی کردیم.

این منتقد سینما افزود: اگر بخواهیم مراسم اسکار را ارزیابی کنیم یک مراسم محلی به حساب می‌آید، در واقع مانند اینکه جشنواره‌ای را در کرمانشاه برگزار کنیم و بگوییم فیلمی که در مشهد اکران شده را قضاوت می‌کنیم./فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار