رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان محلات گفت: آیین سنتی بیل‌گردانی در نیم‌ور محلات پس از دو سال وقفه به دلیل شیوع ویروس کرونا با حضور مردم از شهرهای مختلف کشور برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۴۳۳۲۷
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۲ 07 May 2022

 

به‌گزارش تابناک مرکزی، مهدی لعل‌بار با اشاره به اینکه آیین دو هزار ساله بیل‌گردانی عصر روز جمعه با حضور جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی در سكوی بیل گردانی شهر تاریخی نیم ور از توابع محلات برگزار شد افزود: اقشار مختلف مردم شهرستان محلات در آیین كهن، پهلوانی بیل گردانی حضور پرشور داشتند و با برگزاری این آیین به استقبال كشت های بهاره می‌روند.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان محلات اظهار داشت: در این آیین که با موضوع اهمیت و جایگاه ویژه آب در کشت و کار انجام می‌شود نمایش ویژه‌ای نیز پیش از شروع مراسم و در راستای تبیین شکل‌گیری از مراسم آیینی اجرا شد.
لعل‌بار ادامه داد: مردم نیم‌ور با برگزاری آیین بیل‌گردانی برای حفظ این رسم معنوی، تعاون، كار گروهی، پاسداشت آب و ورزش پهلوانی تلاش می‌كنند، آیین بیل‌گردانی، نمادی از تشكر الهه آب است و ریشه در فرهنگ آب و آبیاری مردم این خطه حاصلخیز دارد و به اعتقاد مردم منطقه نیم‌‌ور این آیین، به بركت و فراوانی آب در فصل بهار كمك می‌كند.
او ادامه داد: گذشتگان اهل نیم‌ور بر این باور بودند كه با گردش هفت بیل سنگین، هفت آسمان و ابرهای آن برای بارش باران به گردش در می‌آیند.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان محلات افزود: در آیین بیل‌‌گردانی در یك طرف چهار بیل و در طرف دیگر نیز سه بیل را به هم گره می‌زدند و نحوه چرخاندن بیل‌ها به دور سرچنان است كه بیل‌های دست راست به چپ می‌چرخانند.
در پایان این مراسم از سه نفر پهلوانان برتر و پیشکسوتان پهلوان با اهدا لوح و تندیس قدردانی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار