رییس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی ابرکوه گفت: با جذب ۳۰ میلیارد ریال بودجه از محل اعتبارات ملی و استانی، مرمت و بازسازی ۱۲ اثر تاریخی این شهرستان آغاز شد.
کد خبر: ۱۰۵۴۲۵۱
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۶ 03 July 2022

حمید مشتاقیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با این میزان بودجه عملیات مرمت و بازسازی بخشی از مناره های نظامیه ، حصار تاریخی دروازه‌میدان ، حصار کوشک عزت آباد ، خانه تاریخی اسماعیل خانی ، خانه تاریخی مریم خانم ، قلعه شهرسب ، مسجد جامع ، خانه ملک نیا و خانه تاریخی سلیمی آغاز شد.

وی با بیان اینکه این طرح با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی انجام می شود تصریح کرد: عملیات مرمت و بازسازی بخشی از قلعه شهرسب این شهرستان طی چند مرحله اجرا شده بود که مجددا برای مرمت بخشی از این مجموعه مبلغ سه میلیارد و۶۰۰ میلیون ریال بودجه اختصاص یافت .

مشتاقیان خاطر نشان کرد: این قلعه متعلق به دوران صفویه است که در روستای شهرسب و در شرق شهرستان ابرکوه واقع شده است.

رییس میراث فرهنگی ابرکوه مساحت قلعه شهرسب را ۱۷ هزار متر مربع بیان کرد و افزود: این قلعه تاریخی درکنار جاده ابرکوه - یزد و در مسیر طریق الرضا (ع) واقع شده و با استان‌های اصفهان و فارس هم مرز بوده و در مثلث طلایی گردشگری مرکز ایران قرار دارد که مرمت و احیاء آن در جذب توریست و گردشگر بسیار موثر است.

مشتاقیان با اشاره به اینکه قلعه شهرسب دارای ۱۶ برج است افزود: این قلعه در سال ۱۳۸۴ با شماره ۱۳۷۲۴‌ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و با دو حصار متحدالمرکز، جمعاً ۱۶ برج دارد که معماری آن نسبتاً سالم مانده است.

ابرکوه ۴۰۰ اثر تاریخی دارد که ۱۴۵ مورد آن ثبت ملی شده است.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفر ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد و در مسیر جاده اصلی یزد- شیراز قرار دارد و فاصله این شهر تا شیراز ۳۰۰ کیلومتر و تا اصفهان ۲۸۰ کیلومتر است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار