بذر مهم‌ترین نهاده کشاورزی و یکی از اصلی‌ترین عوامل تولید کشاورزی است و تولید بذر یک فعالیت اقتصادی کاملاً تخصصی و دانش بنیان است.
کد خبر: ۱۰۵۷۳۰۷
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰ 20 July 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی، کشور ما در زمینه بذر سبزی، صیفی و گیاهان زینتی به شدت وابسته است و اغلب بذر این محصولات از خارج وارد می­شود.
ارقام و توده‌های محلی و بومی ما که ارزش بسیار بالایی دارند و از ذخایر ملی ژنتیکی حساب می­شوند و با شرایط کشور سازگارند، اغلب به دلیل استفاده از بذرهای وارداتی کنار گذاشته شده و از بین رفتنی هستند، لذا نیاز به تولید بذر برای جلوگیری از واردات و حفظ ذخایر ژنتیکی کشور لازم است شرکت‌های خصوصی و مراکز مهمی در کنار هم به این مساله توجه کنند.
دانشکده کشاورزی و محیط زیست دانشگاه اراک با همکاری یک شرکت خصوصی در سال جاری اقدام به تولید بذر ۴ گیاه ریحان بنفش، چغندر زرد ایرانی، پیازچه اردستانی و تربچه نقلی در مزرعه دانشگاه با مساحت مجموعا ۳ هکتار کرده است که ریحان بنفش و چغندر زرد متعلق به اراک است و بذر آنها در بازار بسیار کم بوده و تولید آن‌ها پایین آمده است.
روش کاشت به صورت مکانیزه و با دستگاه پنوماتیک ایرانی ریزدانه صورت می پذیرد و آبیاری به صورت قطره‌ای است.
مهندس احسان آخانی، مجری این طرح، با تاکید بر نیاز فعالیت مشابه برای تامین بذرهای مورد نیاز بازار ایران، ابراز امیدواری کرد و گفت: با به ثمر رسیدن این پروژه و افزایش سطح زیرکشت در سال‌های آینده می‌توانیم نیاز بازار استان را از طریق مزرعه دانشگاه تامین کنیم و از خروج ارز از کشور جلوگیری کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار