كارشناسان در همايش روش های نوين كشت از تحت تاثير قرار گرفتن ميزان توليد سيب زمينی در همدان با وجود كمبود منابع آبی خبر دادند.
کد خبر: ۱۰۵۹۴
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۲ 05 March 2015

كارشناسان در همايش روش های نوين كشت از تحت تاثير قرار گرفتن ميزان توليد سيب زمينی در همدان با وجود كمبود منابع آبی خبر دادند.

به گزارش مهر؛ مجتمع انصار همدان ميزبان جمعی از مهندسين بسيجي كشاورزي استان بود تا هر چه بيشتر با مباني روش های نوين كشت آشنا شوند.

يكي از كارشناسان مروج كشاورزي در اين همايش با اشاره به اينكه سيب زميني از محصولات استراتژيك كشور و استان همدان است، بيان داشت: توليد اين محصول در كشورهاي در حال توسعه در حال افزايش و در كشورهاي توسعه يافته رو به كاهش است.

هرمز سلطاني اذعان داشت: در ايران با توجه به قيمت تمام شده اين محصول، توليد سيب زميني حدود چهار و نيم تا پنج ميليون تن در سال است که ميزان دسترسي به منابع آبی و كمبود آن در سالهاي آتي توليد سيب زميني را در همدان تحت تاثير قرار مي دهد.

وي با اشاره به اینکه كمبود منابع آب كشاورزي در كشور ما را به سوي رقابت در تولید محصولات گياهي مي برد، اظهار داشت: علاوه بر آسيب به منابع آبی، آسيب به ساختمان خاك نیز در نتيجه تداوم كشت اين محصول صورت می گیرد که در كشور كمتر مورد توجه قرار گرفته است.

يك هزار و ۸۰۰ نفر از مهندسين استان عضو بسيج مهندسين هستند اين كارشناس مروج كشاورزي اذعان داشت: گياه سيب زميني يكي از بهترين گياهاني است كه آبياري قطره ای در پرورش آن بهره وري بالايي را نشان مي دهد.

مسئول بسيج مهندسين كشاورزي و منابع طبيعي سپاه انصار الحسين(ع) استان همدان نيز در اين مراسم با اشاره به اينكه يك هزار و ۸۰۰ نفر از مهندسين استان عضو بسيج مهندسين هستند، بيان داشت: اين نهاد از ۱۶ سال پیش فعالیت خود را شروع كرده و جديد ترين ماموريت  اين نهاد همراهي با كشاورر در كشت هاي فصلي است.

محمد خوش نيت ادامه داد: در اين همايش اين موضوعات تببين مي شود چراکه، مهندسي كشاورزي در كنار كشاورزان پيشرو قرار گرفته است.

وي با اشاره به اينكه بر این اساس سهميه و اعتبار براي اشتغال زود بازده در اختيار مهندسين كشاورزي قرار مي گيرد تا در ايجاد تعاوني ها هزينه شود، بيان داشت: دخالتي در امور اقتصادي نداريم و فعاليت هاي  ما همراستاي ديگر نهادهاي كشاورزي است و بسيجي وار وارد اين عرصه شده ايم بطوریکه تعاملات مناسبي بين جهاد كشاورزي و بسيج سازندگي وجود دارد تا ياري رسان  امور ترويج كشاورزي باشيم.

مسئول بسيج مهندسين كشاورزي و منابع طبيعي در خصوص فعاليت هاي اين نهاد در راستای بهره وري آب با توجه به كمبود منابع در استان گفت: با برگزاري اين گونه همايش ها و دوره هاي  آموزشي به دنبال اين هستيم که كشت حفاظتي كه بخشي از عظيمي از مشكل آب را حل می كند در سطوح روستا و انجمن هاي علمي پايگاهاي روستايي جا انداخته شود.

وي عنوان كرد: در سال آينده به دنبال آنیم كه الگوي كشت حفاظتي در عرصه  مختلف كشاورزي استان ترويج یاید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار