رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: متوسط بهره وری آب در کشور ۱.۲ کیلوگرم بر متر مکعب و در این استان ۱.۴ کیلوگرم بر متر مکعب است.
کد خبر: ۱۰۶۴۷۸۲
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۵ 30 August 2022
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: متوسط بهره وری آب در کشور ۱.۲ کیلوگرم بر متر مکعب و در این استان ۱.۴ کیلوگرم بر متر مکعب است.

به گزارشش تابناک همدان، رضا بهراملو  گفت: طبق سند چشم انداز باید در سال ۱۴۰۴ این رقم در کشور به ۱.۶ کیلوگرم بر مترمکعب برسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: متوسط جهانی این شاخص ۲.۵ کیلوگرم بر متر مکعب است و در همین راستا کار‌های اجرایی و پژوهشی زیادی انجام شده است که از آن جمله می‌توان به برنامه ارتقای بهره وری استان همدان با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و دستگاه‌های مرتبط برای محصولات زراعی و باغی اشاره کرد.

به گفته او تنها راه نجات کشور در مساله آب، مدیریت یکپارچه منابع و ارتقای بهره وری آب در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعتی و خدماتی است چراکه بهره وری خط قرمز توسعه و تصمیم گیری محسوب می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: برای ارتقا بهره وری در بخش کشاورزی لازم است با استفاده از روش‌های علمی ضمن اصلاح ارقام، عملکرد محصولات در هر هکتار را افزایش داد و نقشه راه تولیدات را نیز تهیه و تدوین کرد.

بهراملو در خصوص کاهش ضایعات نیز گفت: حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد تولیدات کشاورزی به ضایعات تبدیل می‌شود که با صنایع تبدیلی و سردخانه‌ها باید از این مقدار تلفات جلوگیری کرد.

او ادامه داد: همچنین در این راستا طرح کلانی با عنوان «راهکار‌های همه جانبه افزایش تولید با کاهش مصرف آب» برای محصولات راهبردی کشاورزی تدوین شده که بر اساس آن همه دستگاه‌های اجرایی، آموزشی و تحقیقاتی پیگیری اجرای آن هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان  با بیان اینکه در راستای این طرح، کار مطالعاتی برای محصولات راهبردی شامل ۹ محصول زراعی و ۲ محصول باغی استان همدان ارایه شده است، افزود: در این طرح برای اینکه غذای جمعیت در حال رشد را تامین کنیم نیاز به افزایش تولید داریم که افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی میزان تولید تا پایان دولت مردمی سیزدهم (۱۴۰۴) هدف گذاری شده است.

بهراملو گفت: ظرفیت استان همدان برای کشاورزی ۶۵۰ هزار هکتار است، اما در سطح ۷۰۵ هزار هکتار کشت انجام می‌شود که ۵۵ هزار هکتار بیش از از ظرفیت است، لذا افزایش تولید تنها بر پایه دانش امکانپذیر است.

او گفت: ۸۷ درصد تولیدات کشاورزی استان از اراضی آبی به دست می‌آید و این در حالی است که ۴۰ درصد اراضی استان، آبی و ۶۰ درصد آن دیم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان  با بیان اینکه هر چه اراضی آبی بیشتر باشد تولید هم افزایش می‌یابد، افزود: در گذشته با افزایش چاه و ایجاد آب بند اراضی دیم را تبدیل به اراضی آبی می‌کردند تا محصولات بیشتری تولید شود، اما الان منابع آبی استان همدان به گونه‌ای است که سالانه به طور متوسط از هفت دشت استان به طور میانگین سالانه یک متر افت سطح ایستابی داریم.

به گفته بهراملو، برای کاهش مصرف آب در کنار محصولات راهبردی بخش کشاورزی برنامه‌هایی در دست اجرا داریم که شامل توسعه کشت محصولات کم آب بر و با ارزش افزوده بالا همانند سیر، زعفران، پسته و توسعه گلخانه‌ها با صنایع تبدیلی و تکمیلی است.

او گفت: یکی از برنامه‌ها در افزایش بهره وری، کاهش ۲۵ درصدی برداشت از منابع آبی است و با توجه به ظرفیت‌ها و تولیدات موجود استان همدان و برای رسیدن به بیلان و اهداف طرح تعادل بخشی باید برنامه‌ای تعریف کرد که در حد عمل بتوان به آن رسید.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان ، براساس یک کار پژوهشی دقیق انجام شده حدود ۷۵ درصد منابع آبی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

بهراملو خاطرنشان کرد: همدان از لحاظ آب‌های سطحی ضعیف است و به همین دلیل عمده فشار به آب‌های زیرزمینی وارد می‌شود و موجب افت سطح ایستابی آب می‌شود.

او  گفت: ۲۵ درصد آب کشاورزی از آب‌های سطحی و ۷۵ درصد از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود و در استان همدان هیچ آبی از استان خارج نمی‌شود و باید طبق مولفه‌ها حق آبه به پایین دست حرکت کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در خصوص مساله کم آبی شهر همدان نیز اظهار داشت: بخشی از این کم آبی در اثر تغییر اقلیم و خشکسالی‌های اخیر است که باعث کاهش شدید آب در پشت سد اکباتان شده است.

استان همدان یکی از قطب‌های مهم تولید محصولات کشاورزی در کشور است که با داشتن ۲.۱ درصد از وسعت کشور، ۴.۴ درصد تولیدات بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است.

بخش کشاورزی ۲۹ درصد اشتغال و ۲۵ درصد ارزش افزوده فعالیت‌های اقتصادی استان همدان را به خود اختصاص داده است، ۵.۴ درصد از تولیدات و ۴.۳ درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور مربوط به استان همدان است.

بخش کشاورزی استان همدان ۱۱۷ هزار بهره بردار دارد و ۶۹۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان زیرکشت محصولات زراعی و باغی است.

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار