مدیرعامل شرکت دانش بنیان فصل پنجم گفت: ٨٠ درصد درختان نارنج و چنار فضای سبز شهری کلانشهر شیراز در وضعیت وخیم به سر می‌برند.
کد خبر: ۱۰۶۵۳۸۹
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۱ 03 September 2022

تابناک فارس به نقل از ایلنا: محمدحسین فرحبخش در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه به دلیل مسمومیت خاک و استفاده بی رویه از سموم و کودهای شیمیایی، ریشه درختان درگیر انگل "نماتد" شده است، بیان کرد: درواقع تمام کشاورزی کشور به گونه‌ای درگیر این بیماری شده است.

وی عنوان کرد: امروز تعادل زیستی خاک از بین رفته و چرخه زیستی کنترل طبیعی حالت معکوس به خود گرفته است و تنها راه نجات خاک استفاده از ترکیبات غیرشیمیایی است.

اوگفت: خشک شدن سر شاخه‌ها و کوچک شدن بیش از حد میوه و خزان درختان در فصل تابستان را از نشانه‌های ابتلای درخت به این بیماری است.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان فصل پنجم خاطرنشان کرد: انگل نماتد، با تغذیه از ریشه و سوراخ کردن تنه درخت زمینه قارچی شدن درخت را فراهم کرده است.

WhatsApp Image 2022-09-02 at 2.03.46 PM

فرحبخش با بیان اینکه در حال حاضر به دلیل سم پاشی‌های زیاد بسیاری از کرم‌ها و موجودات ریز موجود در خاک که از انگل‌ها تغذیه می‌کردند از بین رفتند و کل خاک درگیر نماتد شده است، ابراز کرد: استفاده از کودهای زیستی از مهمترین راهکارها برای از بین بردن این انگل است و باید برای از بین بردن این انگل از آفت کش‌های گیاه پایه و کودهای زیستی تجزیه پذیر استفاده کرد تا خاک مجددا احیاء شود.

فرحبخش افزود: امنیت غذایی کشور در گرو تولید محصول سالم و کشاورزی ارگانیک است.

وی یادآور شد که باید به مشکل درختان نارنج شیراز به صورت جدی ورود کرد، زیرا برند شیراز است.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان فصل پنجم گفت: این شرکت تولید آفت کش‌های مرتبط با این انگل نماتد را در دستور کار خود قرار داده است.

فرحبخش در پایان با اشاره به حمایت‌های انجام شده برای فعالیت این شرکت دانش بنیان گفت: با تلاشهای دکتر علیرضا ظهیرامامی؛ رئیس کانون کارآفرینی استان فارس و مهندس یحیی طاهری مشاور کانون کارآفرینی استان و مدیر عامل شرکت کارآفرینان و ایده پردازان پرتو دانش که به عنوان همراه و حامی کارآفرینان و شرکت دانش بنیان بودند، توانستیم در بحث تولید و تجاری سازی محصول سریع‌تر پیش برویم.

برچسب ها: درختان نارنج ، انگل ، آفت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار