مسئول برنامه سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه گفت: سالانه بیش از دو هزار و ۸۰۰ مورد جدید ابتلا به سرطان در استان همدان ثبت می‌شود.
کد خبر: ۱۰۷۱۷۵۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۹ 13 October 2022
 
 

مسئول برنامه سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه گفت: سالانه بیش از دو هزار و ۸۰۰ مورد جدید ابتلا به سرطان در استان همدان ثبت می‌شود.

به گزارش تابناک همدان،  شراره نیک سیر اظهار کرد: سرطان پوست، پروستات، معده، مثانه و روده بزرگ در مردان شایع تر بوده همچنین سرطان های پستان، روده بزرگ، پوست، تیروئید و معده شایع ترین سرطان در بین زنان است.

وی با بیان اینکه به رشد و تکثیر بی رویه و خارج از کنترل تعدادی از سلولهای بدن سرطان گفته می شود، تصریح کرد: در بیماری سرطان، سلول های سرطانی قابلیت تهاجم به بافتهای مجاور و در نهایت گسترش به مناطق دیگر بدن را دارند.

 نیک سیر ادامه داد: سرطان سومین عامل مرگ و میر در ایران است و با افزایش امید به زندگی و افزایش درصد سالمندی، انتظار می رود موارد بروز سرطان در یک دهه آینده به شدت افزایش یابد.

مسئول برنامه سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه  به عوامل خطرساز سرطان ها اشاره کرد و افزود: سابقه فامیلی و ژنتیکی، مصرف سیگار، افزایش سن، قرار گیری در برابر نور خورشید، اشعه رادیو اکتیو، ارتباط با مواد شیمیایی خاص از جمله رنگرزی، نقاشی و ساختمان سازی، تغذیه نامناسب، کم تحرکی و چاقی، ابتلا به برخی ویروس ها و باکتری ها و استفاده از داروهای هورمونی جایگزین که در دوران پیش از یائسگی استفاده می شود، از عوامل خطرساز ابتلا به سرطانها هستند.

 نیک سیر به راهکارهای پیشگیری از ابتلا به سرطان اشاره و اضافه کرد: استعمال سیگار تقریبا با آسیب تمام اعضای بدن همراه بوده و با ۱۵ نوع سرطان مرتبط است همچنین سیگار عامل مهم ایجاد سرطان ریه ،حنجره ، حفره دهان،گلو، مری و مثانه بوده و در پیشرفت سرطان لوزوالمعده، دهانه رحم، کلیه، معده و برخی از انواع سرطان خون موثر است.

وی ادامه داد: افرادی که در محیط زندگی خود در معرض دود سیگار هستند، (بستگان فرد سیگاری ) نیکوتین و سایر مواد شیمیایی سمی موجود در دود سیگار را مانند یک فرد سیگاری جذب می کنند و در معرض خطر ابتلا به بیماریهای مرتبط با سیگار خواهند بود.

 نیک سیر خاطرنشان کرد: باید از تماس زیاد با نور خورشید پرهیز کرد چرا که سرطان پوست شایعترین سرطان در کل جمعیت بوده و ارتباط ثابت شده ای با میزان تابش اشعه خورشید به بدن دارد.

وی به راهکارهای پیشگیری از سرطان پوست به هنگام مواجهه با نور آفتاب اشاره کرد و ادامه داد: از کلاه و لباس های دارای پوشش کامل استفاده شود همچنین باید از عینک آفتابی که مانع عبور اشعه UV می شود برای محافظت پوست دور چشمها استفاده کرد همچنین از کرم های ضد آفتاب با SPF ۱۵ و بیشتر هنگام مواجهه با نور خورشید استفاده شود.

وی به ارتباط وزن با ابتلا به سرطان اشاره و توصیه کرد: وزن خود را در محدوده طبیعی نگه دارید چرا که افزایش وزن یا چاقی از عوامل خطر ایجاد سرطان بوده و به طور واضح با سرطانهای پستان (بعد از یائسگی) ، روده بزرگ، رحم ، مری و کلیه مرتبط است.

 نیک سیر به ورزش کردن تاکید کرد و گفت: یکی از راهکارهای مهم پیشگیری از ابتلا به سرطان ورزش کردن است که باید به طور منظم ورزش کنیم چرا که ورزش منظم در کاهش خطر سرطان های پستان ، کولون ، رحم و پروستات موثر است.

وی ادامه داد: افراد بالغ حداقل ۳۰ دقیقه و ترجیحا ۴۵ تا ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط تا شدید در ۵ روز یا بیشتر در هفته داشته باشند همچنین کودکان و نوجوانان حداقل ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط تا شدید برای حداقل ۵ روز در هفته داشته باشند.

این مقام مسئول گفت: تغذیه مناسب در پیشگیری از ابتلا به سرطان بسیار موثر است بنابراین توصیه می شود مصرف روزانه سبزی ها و میوه ها افزایش یابد، مصرف گوشت قرمز به کمتر از ۸۰ گرم در روز محدود شود همچنین از مصرف چربیها به ویژه چربیهای حیوانی پرهیز شود.

وی ادامه داد: مصرف غذاهای پرکالری باید محدود باشد و استفاده از ماهی، مرغ و حبوبات جایگزین مصرف گوشت گاو و گوسفند شود و از غلات کامل ( سبوس دار) استفاده و از مصرف غذاهای کپک زده ،شور، دوداندود و نمک سود خودداری شود.

 نیک سیر تاکید کرد: شهروندان باید از مصرف مواد غذایی آماده مانند سوسیس و کالباس خودداری کنند همچنین مصرف غذاهای صنعتی و فرآوری شده مانند کنسرو را به حداقل برسانند همچنین از سرخ کردن، سوزاندن و پخت زیاد مواد غذایی پرهیز شود.

وی گفت: برای امور پخت و پز از حرارتهای ملایم مانند بخارپز استفاده شود همچنین از مصرف مشروبات الکلی خودداری کنید تا از ابتلا به سرطان در امان باشید.

نیک سیر با بیان اینکه باید از عوامل سرطانزا دوری کنیم، تصریح کرد: برخی از عوامل سرطانزای شناخته شده آفلاتوکسین، آزبستوز، گاز خردل، تالک و ترکیبات نیکل هستند همچنین برخی عوامل میکروبی ایجاد کننده سرطان از جمله هلیکوباکتر پیلوری ، ویروس‌های هپاتیت B ،Cو HIV هستند که باید از این عوامل دوری کنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار