کد خبر: ۱۰۷۲۶۵۱
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۵ 18 October 2022

اختصاصی هما خوزستان

مینا فراز

دورهمی های دوستانه نشستن در جمع خانوادگی یا در محل کار فضایی برای گفتگو معاشرت و تعامل با یکدیگر است که با پذیرایی های خاصی همراه است گاهی خوردن یک لیوان چای داغ با بیسکویت یا کیک با قهوه همراه است در میان ایرانیان طرفداران زیادی دارد گاهی برای رفع خستگی و بی حالی گیاهی برای کاهش سردرد از بین بردن خواب آلودگی چای سبز میشود.

چای سبز، سیاه، چای ترش و ... در خوزستان مشتاقان زیادی دارد و مصرف بالایی به خود اختصاص داده است. چای ترش در برخی از شهرهای خوزستان کشت می شود.

چاي ترش یا چاي قرمز از کاسبرگ گیاه چاي ترش تهیه می‌شود و در بسیاري از مناطق دنیا به صورت نوشیدنی گرم و یا سرد مصرف دارد. چاي ترش خاصیت خنک کننده قوي براي بدن دارد، گل دهی گیاه چای ترش از اواخر شهریور یا اوایل مهر شروع می شود.

کاسبرگ ها در آبان و آذر آماده برداشت می باشد جالب است که برداشت میوه چای ترش به روش چینی باعث می شود جوانه های خفته فعال شده و دوره گلدهی گیاه تا اواخر بهمن ماه طول بکشد در صورتی که به روش سودانی برداشت شود گیاه در دی ماه از بین می رود. هرس اولیه شاخه زایی و نمو بیشتر شاخه های گل دهنده را افزایش می دهد .

نوشیدنی‌هاي این گیاه کاهش دهنده فشار خون، خنک کننده بدن، رقیق و تصفیه کننده خون، کنترل کننده کلسترول خون، اختلالات کبدي، صفرایی و همچنین آرامبخش می‌باشد.

شهرستان‌های کارون، خرمشهر و اهواز در استان خوزستان بیشترین سطح کشت چای ترش را به خود اختصاص داده اند.

طبق گفته کارشناسان پیش بینی می‌شود امسال  ۲۰ تن محصول از مزارع چای ترش استان خوزستان برداشت شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار