یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: چهارشنبه _چهارم آبان‌ماه_ بعد از عبور ماه از نزدیکی خورشید (ساعت ۱۷:۱۶) بهترین زمان رویت هلال ماه ربیع‌الثانی است.
کد خبر: ۱۰۷۳۷۸۶
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵ 25 October 2022

تابناک فارس به نقل از ایمنا: اسرا باقریه با اشاره به اینکه خوشه ستاره‌ای باز NGC869 به‌عنوان نیمه غربی و NGC884 به‌عنوان نیمه شرقی خوشه دوگانه برساووش شناخته می‌شود، اظهار کرد: این خوشه‌ها بیش از ۷۰۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارند و در صورت فلکی برساووش قرار دارند و تنها چند صد سال نوری از هم جدا شده‌اند. علاوه بر اینکه این خوشه‌ها از نظر فیزیکی به هم نزدیک‌اند سن آن‌ها براساس ستاره‌های جداگانه مشابه هم است. این شواهد نشان می‌دهد هر دو خوشه ستاره‌ای محصولی از یک سحابی بوده‌اند و دارای خاستگاه مشترک هستند.

وی افزود: این اجرام آسمانی با میل ۵۷ درجه هفت دقیقه شمالی از عرض‌های جغرافیایی ۱۲ درجه به پایین قابل مشاهده نیستند. خوشه‌های ستاره‌ای ذکر شده از مختصات رصدخانه لارستان چهارشنبه _چهارم آبان‌ماه_ بین ساعات ۱۸:۱۰ (بالاتر از افق شمال شرقی) تا حدود ۰۵:۰۱(۳۰ درجه بالاتر از افق شمال غربی) تمام شب قابل رصد خواهند بود. خوشه ستاره‌ای NGC869 با قدر ۴.۳ و NGC884 با قدر ۶.۱ باید از طریق یک دوربین دو چشمی یا تلسکوپ کوچک مشاهده شوند، اما در یک مکان کاملاً تاریک این خوشه دوتایی به اندازه کافی روشن است که حتی بدون دوربین هم دیده شود.

هلال اول ماه ربیع‌الثانی
این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: چهارشنبه _چهارم آبان‌ماه_ بعد از عبور ماه از نزدیکی خورشید (ساعت ۱۷:۱۶) بهترین زمان رؤیت هلال ماه ربیع‌الثانی است. لحظاتی بعد از غروب آفتاب (ساعت ۱۷:۱۵) هلال ماه یک روز و سه ساعته در موقعیت صورت فلکی عقرب با ابزار اپتیکی البته به راحتی قابل مشاهده است. درخشندگی این هلال حدود دو درصد است. ماه ساعت ۱۷:۵۵ غروب می‌کند.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار