عرصه ساختمان‌های احداثی در اراضی ملی تصرفی واگذار می‌شود.
کد خبر: ۱۰۸۲۳۶۰
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲ 16 December 2022

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به تعیین تکلیف و واگذاری عرصه ساختمان‌های احداثی در اراضی تصرفی تحت مالکیت دولت در محدوده یا حریم شهر‌های استان گفت: متصرفان اراضی ملی در استان اصفهان اعم از حقیقی و حقوقی که در محدوده یا حریم شهر‌ها و شهرک‌ها قبل از یکم فروردین ماه ۱۳۹۴ نسبت به ساخت بنا و بهره‌برداری در این اراضی اقدام کرده اند می‌توانند با مراجعه به اداره راه و شهرسازی نسبت به تکمیل مدارک برای دریافت سند اقدام کنند.
علیرضا قاری‌قرآن افزود: اراضی که بنای ساختمانی با مصالح با دوام درآن‌ها ساخته شده مشمول این آیین نامه است و آن دسته از زمین‌هایی که در آن‌ها ساختمان‌های پیش ساخته، دیوارکشی، غرس اشجار و زراعت شده، شامل این آیین نامه نیست.
وی با بیان اینکه عرصه تصرفی نباید از چهار برابر سطح اشغال بنای ساخت شده بیشتر باشد افزود: واگذاری عرصه به متصرفان در صورتی مجاز است که اعیان آن تا زمان واگذاری مورد بهره برداری باشد و همچنین با طرح‌های مصوب شهری که شامل داخل محدوده و حریم شهر‌ها می‌شود و تا زمان واگذاری به تصویب مراجع قانونی ذی صلاح رسیده مطابقت داشته باشد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: هر یک از متصرفان نسبت به یک قطعه زمین امکان بهره مندی از این آیین نامه را دارند و علاوه بر این افرادی می‌توانند از امتیاز موضوع این آیین نامه استفاده کنند که خود یا همسر آن‌ها از دولت یا مؤسسات و نهاد‌های عمومی غیردولتی زمین یا واحد مسکونی دریافت نکرده باشند.
قاری‌قرآن افزود: ملاک تعیین زمان تصرف اراضی، تصاویر ماهواره‌ای و هوایی دریافتی از سازمان فضایی ایران، سازمان نقشه برداری کشور و سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح است.
وی درباره قیمت گذاری اراضی مورد تصرف گفت: این اراضی تصرفی به افراد واجد شرایط تا سقف مشخص شده در این آیین نامه به قیمت منطقه‌ای و مازاد بر آن به قیمت کارشناسی روز واگذار می‌شود و در صورت واجد شرایط نبودن، اراضی تصرفی با رعایت نصاب مقرر به قیمت کارشناسی واقعی روز به آن‌ها واگذار می‌شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: عرصه اعیانی‌های تجاری و خدماتی هم به نرخ کارشناسی واقعی روز واگذار می‌شود و درباره اعیانی‌های صنعتی که عرصه آن در مناطق مسکونی واقع شده است مشروط به رعایت مقررات زیست محیطی، واگذاری به نرخ قیمت واقعی کارشناسی روز و اخذ اجرت المثل ایام تصرف انجام می‌شود.
وی گفت: متقاضیان مشمول این آیین نامه، تا پایان سال ۱۴۰۱ مهلت دارند با در دست داشتن مدارک لازم به ادارات راه و شهرسازی مراجعه تا پس از تشکیل پرونده اقدامات لازم جهت واگذاری عرصه تصرفی انجام شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار