مدیرکل گمرک پرویزخان با بیان اینکه مرز رسمی پرویزخان از مرزهای مهم و راهبردی کشور در صادرات کالا و مراودات تجاری به کشور است، گفت: اکنون روزانه بیش از ۶۰۰ کامیون کالا از این مرز به عراق صادر می شود.
کد خبر: ۱۰۸۲۶۱۶
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹ 18 December 2022

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا «قاسم مطلبی» عصر شنبه در دیدار با مدیر پایانه مرزی پرویزخان با گرامیداشت روز ملی حمل و نقل و قدردانی از کارکنان تلاشگر این عرصه، با اشاره به اینکه گمرک و پایانه های مرزی بازوان اقتصادی کشور هستند و نقش بی بدیلی در توسعه، پیشرفت و رونق ملی ایفا می کنند، افزود: پرویزخان به عنوان یکی از مرزهای مهم در این زمینه بسیار موفق عمل می کند.

وی گفت: نقش گمرک و پایانه های مرزی در مناسبات تجاری با کشورها و توسعه تجارت خارجی بی بدیل است و این ۲ نهاد نقشی مهم و اثرگذار در صادرات کالا دارند.

مدیر کل گمرک پرویزخان در ادامه گفت: قصرشیرین قطب اقتصادی کشور در روابط تجاری با کشور عراق است که از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه بیش از ۵۵۲میلون دلار کالا از این مرز به عراق صادر شده است.

مدیر پایانه مرزی پرویزخان نیز با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاپایان مهرماه ۱۳۳ هزار و ۹۳۴ مسافر از پایانه مرزی پرویزخان در شهرستان قصرشیرین تردد کردند، گفت: روزانه ۴۰۰ مسافر و گردشگری از مرز رسمی پرویزخان تردد می کنند که در این پایانه مرزی توقف زمان، معنا ندارد و کارکنان اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای با دستگاه‌های مختلف بدون تعطیلی در این مرز فعالیت می‌کنند.

«امین حیدریان» افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۹۷ هزار و ۷۴۱ عدد کامیون کالای صادراتی و ترانزیتی و ۲ هزار و ۳۸۱ کامیون حامل کالا به صورت‌ مستقیم در مرز رسمی پرویزخان تردد کردند. 

کرمانشاه ۲ مرز رسمی و ۵ بازارچه مرز پرویزخان در شهرستان مرزی دارد

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که در امتداد این مرزها، ۲ مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با بخش حکومت مرکزی و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.

مرز رسمی پرویزخان قطب اقتصادی غرب کشور و از مرزهای فعال است و ۴۵ درصد صادرات کالاهای غیر نفتی از کشورمان به کشور عراق از طریق این مرز صورت می‌گیرد.

هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار