مدیر کل محیط زیست استان کرمانشاه در گفتگو با تابناک:
مدیر کل محیط زیست استان کرمانشاه گفت: پسماندها و نخاله های ساختمانی عامل اصلی آلودگی محیطی رودخانه قره سو است که اخطاریه ها لازم جهت رفع این آلودگی صادر شده است.
کد خبر: ۱۰۸۳۱۹۹
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹ 21 December 2022

احد جلیلیان در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: چند نوع آلودگی باعث تخریب رودخانه قره سو شده که شامل آلودگی های آب و آلودگی های محیطی از جمله ریختن پسماند و نخاله های ساختمانی است و در بعضی نقاط هم پسماندهای شهری توسط مردم داخل رودخانه ریخته شده و منجر به چنین مشکلاتی شدند.

وی افزود: هیچ روستا و یا شهری محل دفن پسماند نزدیکی رودخانه قره سو نیست و مجوزی برای تخلیه پسماندها داخل رودخانه صادر نشده بنابراین اتفاقات از این دست تخلفاتی است که صورت می گیرد و بعضأ توسط افراد ناآگاه پسماندهای شهری و زباله در داخل آب تخلیه می شود. 

مدیر کل محیط زیست استان کرمانشاه ادامه داد: هیچ مجوزی برای تخلیه و یا دپوی پسماند ساختمانی در کنار رودخانه قره سو صادر نشده و در هیچ کدام از شهرهایی که حاشیه رودخانه قره سو هستند، از سرمنشا آن که شهر روانسر است، روستاهایی که در مسیر هستند تا کرمانشاه و خارج از شهر کرمانشاه، هیچ گونه مجوزی صادر نشده است.

وی گفت: رایزنی هایی از طریق شهرداری برای جلوگیری از تخلیه این نوع پسماند صورت گرفته و مکاتباتی انجام شده متولی مدیریت پسماند ساختمانی و شهری در حوزه شهرها با شهرداری است و در حوزه روستاها با دهیاری ها و مناطق بالاتر هم بخشداری ها است.

وی تصریح کرد: محیط زیست اخطاریه لازم را در این راستا صادر نموده و پیگیر هستیم تا به نتیجه برسیم، شهرداری هم چند محل برای مدیریت پسماند ساختمانی معرفی کرده که بازدیدها صورت گرفته، مجوز برای دو محل به عنوان بازیافت نخاله های ساختمانی صادر شده که در برنامه زمانبندی در اولین جلسه کارگروه پسماند مقرر شده در جلسه بعدی برنامه زمانبندی شان را برای انتقال این پسماندها به ما ارائه کنند.

وی یادآور شد: در بحث پاکسازی رودخانه قره سو هم مکاتباتی با امور آب انجام شد، امور آب شهرداری را متولی محدوده رودخانه قره سو و همه رودخانه های محدوده های شهری می داند، شهرداری هم اقدام خاصی در این راستا انجام نداده، در گذشته یکبار نسبت به پاکسازی اقدامی انجام شد، متاسفانه مجددا مشکل حال حاضر در حاشیه رودخانه قره سو، پسماندهای شهری و ساختمانی مجددا ایجاد شده، اگر چه شهرداری ساز و کارهایی طراحی کرده برای اینکه مجددا چنین اتفاقاتی بروز نکند. 

وی تشریح کرد: در بخش فاضلاب شهری، عمده ترین آلودگی رودخانه قره سو به دلیل ورود فاضلاب شهری است و رودخانه قره سو که سرمنشا آن از سراب روانسر است در طول مسیر، با توجه به خشکسالی های چند سال گذشته عملا آبی در داخل رودخانه جریان ندارد و آنچه که می بینید فاضلاب شهرهای مختلف است که عمده ترین آن فاضلاب شهر کرمانشاه است. 

جلیلیان تاکید کرد: اخطاریه لازم را به شرکت آب و فاضلاب دادیم و سیستم تصفیه فاضلاب شهر کرمانشاه حدود 35 درصد فاصلاب شهر کرمانشاه را مدیریت می کند که خروجی آن هم مطابق استاندارد است. 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار