مدیر گروه بیماری های غیر واگیر:
مدیرگروه بیماری های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از آمار نگران کننده ابتلا به فشار خون بالا در بین جوانان کرمانشاهی خبر داد و گفت: مصرف روزانه نمک در بین کرمانشاهیان که از عوامل مهم ابتلا به این بیماری است، ۴ گرم بیش از میانگین مصرف آن در کشور است.
کد خبر: ۱۰۹۴۶۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۴ 28 February 2023
سلیمی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: بعد از سرطان نخستین علت مرگ و میر افراد بالای ۳۰ سال (حدود ۴۵ درصد) بیماری های قلبی و عروقی است و فشار خون بالا یکی از عوامل مهم در ابتلا به این بیماری است که حدود ۲۹ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال کرمانشاه مبتلا به بیماری فشار خون بالا هستند. 
 
وی در خصوص اجرای برنامه های کنترل فشار خون در استان افزود: در حال حاضر برنامه خطر سنجی تحت عنوان "ایراپن" در حوزه فشار خون در سراسر استان اجرا می شود، در این طرح افراد بالای ۳۰ سال به صورت رایگان از جهت قند‌ خون، فشارخون، اف بی اس ،کلسترول توتال ‌،الکل، سیگار و دخانیات بررسی می شوند که بر اساس آن پیش بینی می کنیم این فرد در ده سال آینده چگونه مراقبت شود و چه اتفاقاتی ممکن است برای سلامتی او رخ می دهد. 
 
وی ادامه داد: در این طرح به نوعی پیش بینی بیماری قلبی و عروقی انجام می شود که به آن "غربالگری خطر سنج" می گویند که از اولویت ها در مراکز بهداشتی، درمانی و خانه های بهداشت بوده و توسط مراقبان بهداشت انجام می شود.
 
مدیر گروه بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی خاطر نشان کرد: این طرح در تمام نقاط استان از جمله مناطق محروم در مراکز بهداشتی و درمانی و جامعه سلامت انجام می شود و تحت عنوان برنامه ایراپن از کوچیکترین سطح خانه های بهداشت تا بالاترین سطح که مراکز بهداشتی درمانی هستند، کلیه خدمات رایگان انجام می‌شود.
 
وی به تاثیر مصرف نمک در بروز بیماری های فشار خون و قلب و عروق اشاره کرد و گفت: در حالی که استاندارد مصرف نمک روزانه ۵ گرم است مصرف آن در استان کرمانشاه ۹ گرم در روز براورد شده، مصرف بیش از حد غذاهای سرخ شده و استفاده از روغن ها هم از دیگر عوامل ابتلا به بیماری فشار خون است. 
 
وی گفت: برای دوری از ابتلا به فشار خون بالا باید سبک زندگی و تغذیه اصلاح شود، متاسفانه دانش آموزان در مدارس هم دچار چاقی و اضافه وزن هستند که خطر ابتلا به فشار خون و دیابت را در آینده برای آن ها افزایش می دهد. 
 
سلیمی تاکید کرد: کم تحرکی، استفاده از فست فود و مصرف خوراکی های آسیب رسان در بوفه های مدارس از علل بروز چاقی دانش آموزان است که علی رغم ممنوعیت فروش این محصولات در مدارس، خارج از مدرسه مورد استفاده قرار می گیرند.
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار