مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه :
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه از واکسیناسیون ٧۵٠ هزار قطعه پرنده در سطح روستاهای استان در مرحله هفتم علیه بیماری نیوکاسل خبر داد و گفت: مرحله هفتم تا اواسط فروردین امسال ادامه داشت.
کد خبر: ۱۱۰۰۲۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴ 11 April 2023
رحمت الله جلیلیان
حسین حیدری در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد :۷۵۰ هزار قطعه پرنده در سطح روستاهای استان در مرحله هفتم واکسیناسیون علیه بیماری نیوکاسل ، واکسینه شدند،براساس برآورد هایی که در شهرستان ها انجام شد وخشکسالی های سال گذشته، همچنین کاهش جمعیت طیور روستاها، در اواخر سال هم مرحله هفتم با این آمار صورت گرفت ، امسال هم به عنوان آمار پایه برآورد این است که  تا پایان امسال حداقل دو مرحله دیگر انجام شود.
 
وی افزود : مرحله هفتم از بهمن ماه آغاز و تا اواسط فروردین ادامه یافت، در صورت تامین اعتبار برای سازمان دامپزشکی تا پایان سال ۱۴۰۲ میتوانیم دو مرحله دیگر را انجام دهیم. 
 
مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه در ادامه خاطر نشان ساخت: اگر این سویه غیر بیماری زا را در پرندگان بومی جایگزین سویه ویروس کشنده نیوکاسل کنیم و این ویروس را از روستا به واحد های صنعتی منتقل کنیم، آن قدرت کشندگی را ندارد و باعث کاهش تلفات ناشی از آلودگی نیوکاسل می شود و سند طیور استان از لحاظ وضعیت جمعیت پایدار می ماند.
 
وی در ادامه گفت: واکسیناسیون را با اولویت روستا های اطراف واحد های صنعتی انجام می دهیم، سپس روستاها با فاصله بیشتر از واحد های صنعتی واکسینه می شوند ،اولویت سازمان دامپزشکی واکسینه کردن روستاهای اطراف واحد های صنعتی می باشد که باعث کاهش بیماری در واحد های صنعتی می شود.
 
حیدری تاکید کرد: در خصوص بیماری نیوکاسل پنج کانون داشتیم که از این پنج کانون  تنها یکی از کانون ها منجر به معدوم سازی کلی گله شد و در دیگر کانون ها فقط در حد تلفات کمی بود و باقی گله هم دوره بیماری را طی کردند و تا پایان دوره زنده ماندند، سال گذشته ۲۴میلیون قطعه جوجه ریزی در سطح استان داشتیم و از این تعداد تنها ۱۰۰ هزار قطعه تلف شده بودند
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار