مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه:
مدیرکل منایع طبیعی استان کرمانشاه از انتقال کشت موسیر به زمین های دیم و کم بازده کشاورزی خبر داد و گفت: موسیر یک گیاه مقاوم و سودمند برای کشاورزان است.
کد خبر: ۱۱۰۱۶۱۶
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱ 21 April 2023
 رحمت الله جلیلیان
انشاالله کولانی در  گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: استان کرمانشاه خصوصا شرق آن از جمله   شهرستان های صحنه، سنقر و کرمانشاه خاستگاه و رویشگاه طبیعی موسیر هستند. 
 
وی افزود: موسیر در استان به صورت سنتی و در مصارف خانگی بهره برداری می شود، موسیر ها را توسط بهره برداران منطقه به عنوان یک ذخیرگاه (در بحث ژنتیکی) محافظت می کنیم. 
 
مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه ادامه داد: به منظور جلوگیری از آسیب دیدگی و از بین رفتن گیاه  موسیر با جهاد کشاورزی هماهنگی هایی به عمل آمده تا زمین هنگام کشت موسیر به خوبی شخم زده شود و از کودهای حیوانی و شیمیایی جهت تولید موسیرهای درشت تر استفاده شود. 
 
وی یکی دیگر از سیاست های مشترک منابع طبیعی و جهاد کشاورزی را انتقال موسیر به زمین های دیم و کم بازده کشاورزی اعلام کرد و خاطر نشان ساخت: با توجه به اینکه موسیر یک گیاه مقاوم است کشاورزانی که زمین هایشان کیفیت پایینی دارد می توانند موسیر را کشت کنند. 
 
وی تصریح کرد: موسیر یکی از محصولاتی است که  تولید آن درآمد بالایی دارد و همدان از جمله استان های همجوار ما، قطب این گیاه است، درآمد تولید موسیر بیش از گندم و جو است. 
 
وی اضافه کرد: هزینه تهیه پیاز موسیر به دلیل تورم افزایش داشته و کشت موسیر نیازمند سرمایه اولیه نسبتا بالایی است اما کشت این گیاه پرسود و به لحاظ اقتصادی به صرفه است. 
 
 
کولانی ضمن درخواست از عابرین به این جهت که به پیاز موسیر موجود در زمین ها آسیبی نرسانند تا برای آیندگان حفظ شود، تشریح کرد: برداشت موسیر هرساله  از خرداد ماه  آغاز و تا مراد ادامه دارد، این گیاه در شهریور و مهر کاشت می شود. 
 
 
کولانی با بیان اینکه موسیر گیاه کم آبی است تاکید کرد: اگر کشاورز زمین حاوی موسیر را دو یا سه مرتبه آبیاری کند اواخر اردیبهشت این گیاه دیرتر به زیر خاک می رود در نتیجه رشد بیشتری پیدا کرده و پیاز موسیر سنگین تر و پیاز هایی که به عنوان برگ رشد می کند، بیشتر می شوند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار