معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد از ثبت خانه باغ دکتر اسلامی ندوشن در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.
کد خبر: ۱۱۰۳۵۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴ 04 May 2023

«عبدالمجید شاکری شمسی» ضمن اعلام این خبر گفت:  این بنا یکی از مجموعه های ییلاقی صدر آباد ندوشن است که محل تفرجگاه و گذران تابستانی خوانین ندوشن بوده است، خانواده دکتراسلامی جزو خوانین نبودند ولی با توجه به تمکن مالی اقدام به احداث این مجموعه کرده‌اند.  

وی گفت: مرحوم دکتر اسلامی در سالهای آخر عمر خود این مجموعه که ارثیه پدری بوده را به منظور بهره برداری فرهنگی به موسسه فرهنگی اندیشه روشن ندوشن واگذار کرده است.

معاون میراث فرهنگی استان با اشاره به اینکه این بنا  باتوجه به سبک معماری متعلق به اواخر دوره قاجار است، ادامه داد: اعیانی متشکل از دو بخش ساختمان در جهت جنوب و بخش مشجر در جهت شمال است، ورودی در جهت جنوب ساختمان به صورت ایوان با دو سکودر طرفین با نمای آجرکاری است و پس از ایوان، ورودی هشتی و بایک زاویه نود درجه در جهت شرق هشتی راهرویی از طرف جنوب به حیاط ختم می‌شود.   

شاکری تصریح کرد: فضای داخل به صورت ایوان در مرکز، دو اتاق در طرفین و بخش مشجر در جهت شمال ایوان واقع شده است، بنادارای یک برج دفاعی دربخش فوقانی هشتی ورودی باپلان چهارضلعی در دوطبقه است.  

خانه باغ دکتر اسلامی ندوشن همزمان با اولین سالگرد درگذشت این نویسنده بزرگ در فهرست آثار ملی کشور به شماره ۳۳۹۲۶ ثبت شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار